Dwanaście ceramicznych obiektów inspirowanych Grecją to efekt współpracy marki Metaxa z polskimi twórcami ceramiki. Są niezwykłe!
12 Stars Collection, bo taką nazwę nosi ekspozycja, to wyjątkowe naczynia na koktajle w dwóch rozmiarach i wazy będące reinterpretacją antycznych korzeni greckiej marki. Projekt jest swego rodzaju opowieścią o połączeniu historii ze współczesnością, w której tradycyjne techniki artystyczne spotykają się z inspiracjami Metaxą 12*. Oficjalna premiera kolekcji, z udziałem twórców i mediów, odbyła się w warszawskiej restauracji Mykonos. Wystawę można odwiedzać w wybranych lokalach w Warszawie, Gdańsku i Krakowie do lutego 2024 roku.
To wyraz uznania dla ich talentu, a zarazem chęć zaprezentowania różnych procesów kreacji. Wszystkie przygotowane projekty, pomimo zastosowania podobnej kolorystyki kobaltu i bieli, reprezentują odmienne spojrzenie na ceramikę. MUAS Ceramics, pracownia znana z wyjątkowej techniki szkliwienia i inspiracji naturą, zaproponowała kubki nawiązujące kształtem do butelki Metaxa 12*.
Nodi Studio, które poprzez swoją porcelanę wprowadza do codzienności kolor, postawiło na intrygujące opływowe formy i gradient. W dialog z tradycją weszła z kolei pracownia Wolno Ceramika, której kamionkowe kubki toczone na kole zostały zdobione techniką sgraffito. Stworzone w ten sposób linie odnoszą się nie tylko do Metaxy 12*, ale również linii kartograficznych i fal Morza Egejskiego. not.bad Studio, łączące wzornictwo z rzemiosłem, przygotowało natomiast proste geometryczne formy, uzupełnione symetryczną kolorystyką.
Metaxa i Grecja – tym inspirowali się twórcy
Komplementarności kolekcji dodają jedyne w swoim rodzaju wazy, stworzone przez twórców jako współczesne interpretacje ich starożytnych poprzedników. Oszczędna w środkach wyrazu kobaltowa scenografia nawiązująca do Metaxy 12* oraz greckich korzeni marki przyciąga uwagę i pomaga wydobyć pełny potencjał wszystkich prac.
– Stworzyliśmy naczynia, które nie tylko oddają hołd antycznym wzorom, ale również adaptują je do współczesnych potrzeb i gustów. 12 Stars Collection to harmonijne spotkanie tradycji z nowoczesnością, gdzie każdy element nawiązuje do historii, a jednocześnie podkreśla, że ceramika jest sztuką nieustannie przekształcającą się pod wpływem czasu. Ceramika, jako medium twórczej ekspresji, podobnie jak Metaxa, uwielbia zaskakiwać nieoczywistością. Właśnie tę cechę lubimy w obu najbardziej. – podsumowuje Kati Romanowska z MUAS Ceramics.
Premiera kolekcji zorganizowana w greckiej restauracji Mykonos w Browarach Warszawskich przyciągnęła tłumy zaproszonych gości. Podczas wydarzenia odwiedzający mieli okazję porozmawiać z organizatorami i twórcami oraz, co najważniejsze, jako pierwsi zobaczyć finalny efekt projektu.
– Cytat Platona, o tym, że „ceramika to sztuka, która staje się wiecznością w chwili, gdy ziemia łączy się z ogniem” nie tylko w piękny sposób podsumowuje jej istotę, ale oddaje również filozofię produkcji Metaxy, skupioną wokół natury, tradycji i rzemiosła. Nieprzewidywalny charakter procesu tworzenia ceramiki doskonale wpisuje się w nasze hasło „taste the unexpected”. Na koniec, nie wypada nie wspomnieć o wspólnych greckich korzeniach i statusie symboli ojczystego kraju. Idąc tropem tych zależności, obecnych na różnych polach skojarzeń, kiedy myśleliśmy o fizycznym przedstawieniu marki, od początku wiedzieliśmy, że najlepszym i w pewien sposób oczywistym wyborem jest kolekcja ceramiki — mówi Paulina Kamińska, area manager w Rémy Cointreau, firmie produkującej Metaxę.
W kolejnych tygodniach ekspozycja dostępna będzie w wybranych restauracjach w Krakowie i Gdańsku. Goście odwiedzający lokale będą mieli szansę nie tylko obejrzeć prace, ale również otrzymać prezenty od Metaxy. Do rozdania w specjalnej promocji jest kilka tysięcy wyjątkowych ceramicznych podkładek (coasterów) oraz kilkaset kubków z serii 12 Stars Collection.
12 Stars Collection. Sprawdź, gdzie możesz obejrzeć wystawę
- 12-21.01.2024 r. – Montownia, Gdańsk
- 25.01.-4.02.2024 r. – Restauracja Mazi, Kraków
Wszystkie informacje na temat projektu 12 Stars Collection można znaleźć na stronie projektu.
Za koncept, komunikację i realizację projektu odpowiada studio kreatywne Dedadi.