Na granicy rzeczywistości

Kuba Bogaczyński – twórca Charakterny Studio, projektowaniem doświadczeń z zakresu rozszerzonej rzeczywistości zajmuje się od ponad 15 lat. W swoich działaniach łączy funkcjonalność z budowaniem wielowymiarowego doświadczenia, które oddziałując na wszystkie zmysły i tworzy wyjątkowe wspomnienia. Na swoim koncie ma współpracę ze światowymi gigantami, takimi jak Apple, Sony PlayStation czy Marvel, ale dopiero teraz postanowił pokazać szerzej swoją różnorodną twórczość na Instagramie.

Nowe doświadczenia, takie jak podróże, możliwość poznawania innych kultur i różnorodność od zawsze pasjonowały projektanta. W czasach, gdy internet dopiero stawał się interaktywny i wizualny, a możliwości wydawały się nieograniczone, Kuba zaczął szukać różnych sposobów na to, jak poszerzyć te doświadczenia poprzez różne media i świat cyfrowy. 

– Gdy dostaliśmy pierwszy komputer, całe dnie (i noce) spędzaliśmy z bratem przed monitorem, grając we wszystko, co można było przenieść na dyskietkach. Fakt, że pierwsze gry powstały niedługo po stworzeniu komputera z monitorem, jest dowodem na to, że gdzieś podświadomie marzymy o tym, by opowiadać historie i budować alternatywne rzeczywistości – mówi Kuba.
 

Magazyn Design Alive

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

Na stronie projektanta można zobaczyć wiele realizacji, jak na przykład te zaprojektowane dla marki Epson, które obejmują okulary umożliwiające klientowi robienie zakupów w wirtualnym sklepie i przymierzanie ubrań, czy koncepcja i projekt różnych zastosowań technologii AR w codziennych sytuacjach, od fitnessu po naukę stworzony dla Mono + Citizen Films.

Projekt w ramach Google Street View umożliwił z kolei użytkownikom rozpętanie niszczycielskiego ataku kosmitów w dowolnym miejscu na świecie – na przykład w ich własnym domu, a zastosowanie zaawansowanej technologii gwarantowało wręcz kinowe doznania.

Projektant został też zaproszony do stworzenia koncepcji wykorzystywania danych wewnątrz nowoczesnego wieżowca. W projekcie Smart Building pracował nad pomysłami, które ożywiają budynek za pomocą informacji, personalizacji i interaktywnych wizualizacji. Jego wygląd zewnętrzny zmieniał się i dostosowywał do pory dnia czy aktualnych wydarzeń.

Jako twórca, Kuba stawia na szukanie inspiracji w nieoczywistych miejscach, zastanawia się nad sposobami na przywołanie jakichś wspomnień lub nad tym, w jaki sposób pokazać smak lub zapach.

Dla Kuby praca za kulisami takich filmów jak „Thor” czy „Strażnicy Galaktyki” to oczywiście spełnienie marzeń, ale jak sam podkreśla, tego typu projekty na globalną skalę to dla niego przede wszystkim możliwość poznania niesamowitych ludzi z unikalną perspektywą i doświadczeniami.
 
– Pamiętam projekt z YouTube’em, gdzie razem pracowały zespoły z Europy, Nowego Jorku i Tokio. To były przede wszystkim świetne rozmowy, choć ustalenie wspólnej godziny dogodnej dla wszystkich nie było łatwe – wspomina ze śmiechem Kuba.

Kilka lat temu razem ze studiem z Kanady Kuba tworzył także interaktywny przewodnik po świecie serialu Wikingowie.  Spędził wtedy trzy dni na planie zdjęciowym w Irlandii.

– Dla fana kina to było niesamowite doświadczenie oglądać produkcję o takim rozmachu z bliska, z pełną scenografią, kostiumami. Braliśmy nawet udział w prawdziwej scenie bitwy – wspomina.

Projektant przyznaje, że najbardziej lubi początek procesu projektowego. Ma wtedy poczucie, że mnóstwo pomysłów wręcz lewituje w powietrzu, a jedynym ograniczeniem jest tylko jego wyobraźnia. Zaznacza też, że im bliżej końca, tym ważniejsza jest precyzja i szlifowanie detali, co jest kluczowe dla końcowego efektu, ale też często bardzo intensywne.
 
– Gdy projekt jest gotowy, najważniejsze według mnie to zatrzymać się na chwilę i odetchnąć. Często w natłoku pracy płynnie przechodzi się od jednego projektu do drugiego. Warto jednak spojrzeć na to, co udało się stworzyć i docenić pracę swoją i całego zespołu – być wdzięcznym, że ma się możliwość wykorzystywania swoich umiejętności i talentów –  dodaje Kuba.
 
Jednym z projektów, nad którymi niedawno pracował, był pomysł samoprowadzącego się kampera, którego wnętrze podczas długiej trasy zamieniałoby się w zależności od potrzeb np. w kolorowy plac zabaw pełen wirtualnych projekcji, a przez okna /ekrany można by oglądać dowolny krajobraz, z obcymi planetami włącznie. Tego projektu w szczególności nie może się doczekać syn projektanta.

W wolnym czasie Kuba realizuje własne projekty, ostatnio z wykorzystaniem narzędzi AI stworzył cyfrową kolekcję mody, która została pokazana podczas Tygodnia Mody w Nowym Jorku. Ostatnio swoją twórczość zaczął też pokazywać na Instagramie.

Kuba Bogaczyński

Rocznik 1983. Dyrektor kreatywny i projektant doświadczeń. Od ponad 15 lat pracuje z innowacyjnymi markami oraz studiami projektowymi na czterech kontynentach, gdzie tworzy zarówno cyfrowe, jak i przestrzenne projekty z zakresu poszerzonej rzeczywistości, platform 3D oraz gier. Pracował z takimi klientami jak Apple, Sony PlayStation, Marvel, Spotify czy Google. Jego projekty zdobyły ponad 50 międzynarodowych nagród, m.in. D&AD, Clio, Webby a także były nominowane na festiwalu w Cannes oraz do nagrody Emmy.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Ekspresyjne oblicze prostych form

Wydrukowane

warszaw | 2 sierpnia 2019

Ekspresyjne oblicze prostych form w obiektywie Pszemka Dzienisa.

Zobaczyć przyszłość

Zobaczyć przyszłość

mediolan | 16 kwietnia 2019

Marka odzieżowa COS zaprezentowała w Mediolanie instalację „Conifera".

Google czuje dym [wideo]

Google czuje dym

Mountain View | 8 marca 2014

Google poinformowało o swojej nowej inwestycji.