Nasze domy i mieszkania zamieniły się w ostatnim czasie w przestrzeń wielofunkcyjną – biuro, szkołę czy plac zabaw dla dzieci… Eksperci Concordia Design przeprowadzili badanie, w którym zapytali respondentów o to, jak radzą sobie z tą zmianą i jak dopasowują przestrzeń do swoich potrzeb. Wynikiem tego badania jest publikacja „NeedBook. Wnętrza 2020” – narzędzie skierowane szczególnie do firm z branż wnętrzarskiej i architektonicznej.
– Nie chcieliśmy przewidywać trendów i tworzyć scenariuszy przyszłości – mówi Katarzyna Andrzejczyk-Briks, jedna z autorek „NeedBooka”. – Skupiliśmy się na obserwacji zachowania ludzi tu i teraz, z naciskiem na potrzeby użytkowników mieszkań – jakie produkty i usługi są im potrzebne teraz i w najbliższej przyszłości, jakiego wsparcia oczekują, gdzie jest potencjał na innowację?
Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2020 na próbie 237 użytkowników. Ponad połowę badanych dzieli przestrzeń domową z więcej niż jedną osobą. Znakomita większość badanych to osoby aktywne zawodowo, które ze względu na pandemię rozpoczęły pracę z domu. W badaniu Eksperci Concordia Design pytali, jak zmieniła się przestrzeń mieszkalna w związku z kampanią #zostanwdomu. Jakim konkretnym modyfikacjom uległy poszczególne pomieszczenia i z czego wynikała potrzeba dokonania zmian.
Celem badania była odpowiedź na pytanie, jak dostosować się do wyzwań tego czasu. Kryzys ekonomiczny, nowe zachowania społeczne (m.in. social distance), zwiększony nadzór epidemiologiczny, skupienie na zdrowiu, odporności oraz higienie – to widoczne obecnie zmiany. Zmieniają się także nasze wartości i potrzeby oraz związane z nimi decyzje zakupowe. Wiele produktów i usług, które do tej pory były niezbędne, zeszło na dalszy plan. W nowy sposób spojrzeliśmy na nasze domy, które stały się dla nas schronieniem przed chorobą i jedyną bezpieczną przestrzenią.
„NeedBook. Wnętrza 2020” ma być inspiracją i źródłem wiedzy szczególnie dla firm z branży wnętrzarskiej i architektonicznej.
– W dzisiejszym świecie każda firma musi projektować – produkty, usługi, kulturę organizacyjną, czy innowacje. „NeedBook. Wnętrza 2020” to narzędzie, dzięki któremu można robić to lepiej i bardziej świadomie. Publikacja przedstawia zbiór konkretnej wiedzy i narzędzi. W każdym z pięciu rozdziałów zdefiniowane są potrzeby konsumentów i wskazane rozwiązania, jak na te potrzeby odpowiadać. Są też opinie ekspertów, którzy nakreślają szerszy kontekst oraz pytania, na które powinna sobie odpowiedzieć każda firma chcąca świadomie projektować – informują organizatorzy badania.
NeedBook można bezpłatnie pobrać tutaj
Więcej o projektach Concordia Design na stronie: www.edukacja.concordiadesign.pl