Niezakłócony dobrostan [zdjęcia]

–  Nie stać nas na kupowanie tanich rzeczy – mawiają damy w Mediolanie. – Nie stać nas na tanią architekturę – krzyczą w Hongkongu. W tym okrzyku powstał jeden z najznakomitszych hoteli na świecie i numer jeden w całej Azji, The Upper House.

Hotel The Upper House zaprojektował Andre Fu, założyciel AFSO Design.  Asceza form styka się tu z fantazyjnymi rzeźbami i instalacjami. Wewnątrz główną rolę odgrywa oświetlenie, delikatnie przydymione, o żółtej, ciepłej barwie nadaje charakter tajemnicy, baśni i wspomnianego teatru ukrywanego za kamienną kurtyną. Dopiero, gdy gość dostanie się na szósty poziom, zalewa go naturalne światło i soczysta zieleń wzgórz Hongkongu. W hotelu jest 117 pokoi gościnnych, a znajdują się one na najwyższych piętrach Pacific Place – domu handlowego należącego do Swire Properties, właściciela hotelu. W trosce o niezakłócony dobrostan zamożnych gości (doba kosztuje tu ponad 400 dolarów amerykańskich) nie ma bezpośredniego połączenia hotelu z centrum handlowym.

Architektura hotelu, jak i wyposażenie wnętrz – to wszystko zaprojektowane zostało przez Fu, przy użyciu naturalnych materiałów, w większości lokalnych, ale także sprowadzanych m.in. z Włoch – jak choćby wapienie i bedonia. Oprócz nich, wnętrza budują: szkło, piaskowce, ceramika, brąz, bielony dąb i bambus wykorzystywany na podłogach i przy konstrukcji zdobiących ściany wachlarzy.

Monochromatyczny wygląd nawiązuje do współczesnej Azji, a jednocześnie tęskno spogląda w kierunku postkolonialnym. Pokoje to czysta geometria – fotele, kanapy, stoły, biurka, oświetlenie – każda rzecz to kanty i ostre załamania, co, de facto, zaprzecza filozofii feng-shui. Fu postanowił jednak, że nie będzie tu miejsca na zmiękczanie form.

Odprężeniem i emanacją luksusu są niewątpliwie dzieła sztuki artystów wyselekcjonowanych przez Fu. Są to m.in. instalacja „Rise” Hiroshiwaty Sawady, rzeźba „Bed of Roses” Gerarda Bookle’a (43 jego dzieła pojawiają się w pokojach gościnnych) czy „Myth of Stars” Mana Fung Yi. Natomiast wygoda, spokój, dbałość o środowisko, stan fizyczny gościa przejawiają się w różnych elementach systemu pracy hotelu. Przykładowo, niemal całkowicie zrezygnowano z użycia papieru – każde zameldowanie następuje poprzez dotknięcie iPada, a serwis pokojowy działa dzięki iPodom Touch. Kosmetyki, które czekają na gości w pokojach łazienkowych to najwyższej klasy, antyalergiczne produkty REN, co po szwedzku oznacza „czysty”, po chińsku zaś „zaszczytne przedsięwzięcie”. Nie da się oprzeć wrażeniu, że każdy element został dogłębnie przemyślany.

Więcej na: www.upperhouse.com

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: