Granice w świecie sztuki i designu są na tyle płynne i przenikające się, że ciężko wyznaczyć ich przebieg. Gdyby Philippe Starck szukał ram użyteczności i zrozumienia dla swoich projektów, nie cieszylibyśmy się dziś wieloma klasykami sztuki użytkowej, w tym kultową wyciskarką do cytrusów Juicy Salif, o której sam twórca mówi, że z funkcjonalnością ma niewiele wspólnego. Z okazji 100. rocznicy powstania marki Alessi i po ponad 30 latach od wyprodukowania kultowej wyciskarki, debiutuje jej nowa, kolekcjonerska wersja.
Projekt powstał w 1990 roku dla marki Alessi, która… wcale go nie zamawiała. Pomysł wyciskarki w kształcie kałamarnicy przyszedł Starckowi do głowy przypadkiem, podczas obiadu w restauracji na włoskiej wyspie Capri. Czerpiąc inspirację wprost z natury, a raczej z talerza, artysta przelał wizję na serwetkę, którą następnie wysłał do Alberto Alessiego. Tak nietypowo zapoczątkowana idea przerodziła się w jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektów XX w. I najbardziej kontrowersyjnych.
Projekt Starcka to książkowy przykład idei, która przyświeca twórcom marki Alessi – przesuwania i testowania cienkiej granicy pomiędzy sztuką użytkową a sztuką dla sztuki. Bo Alessi to prowokowanie, operowanie żartem, nadawanie lekkiej formy projektom designerów najcięższego kalibru i badanie reakcji odbiorców. Wszystko to z przymrużeniem oka i w dobrym tonie – niezmiennie, od 100 lat.
Alessi odsłania właśnie kolejną kartę z wyjątkowej jubileuszowej kolekcji Values. Z okazji 100. rocznicy powstania marki Alessi i po ponad 30 latach od wyprodukowania kultowej wyciskarki, debiutuje jej nowa, kolekcjonerska wersja. Rzeźbiarska forma wykonana jest z czystego brązu. Juicy Salif Studio N.3 powstała w limitowanej serii 999 sztuk. To niewątpliwie elektryzująca wiadomość dla kolekcjonerów i wielbicieli twórczości Philippe’a Starcka, a dla miłośników designu z najwyższej półki idealny temat do rozmów – tak, jak to sobie jej twórca wymarzył. Bo właściwie – po co nam wyciskarka, która, według producenta, nie powinna mieć styczności z żywnością? And so it begins…
***
Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki! Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!