Woda, maszyny, mistycyzm, ziemia, gra – czyli pięć charakterystycznych motywów związanych z Pilznem w interpretacji czeskich i światowych projektantów. A wszystko to z okazji obchodów Europejskiej Stolicy Kultury 2015.
Pilzno przygotowuje kolejne niespodzianki w ramach świętowania Europejskiej Stolicy Kultury 2015. Tradycję tę powołano w 1985 roku, kiedy to grecka minister kultury Melina Mercouri zaproponowała wprowadzenie Europejskich Miast Kultury. Z biegiem czasu miejscowości nazwano „stolicami”, jednak idea promocji dziedzictwa, kultury i życia wciąż została aktualna. Od kilku lat tytuł ten otrzymują odpowiednio: miasto z młodych państw członkowskich i tych będących w Unii Europejskiej od dawna.
Tegorocznymi stolicami zostały belgijskie Mons oraz Pilzno. Czescy projektanci przygotowali się na tę okazję wyjątkowo. 35 prac, 26 osobistości z 11 krajów pod kuratelą Jany Zielinskiej i Jiříego Macka wystawiono w stylizowanej przez Wernera Aisslingera na kaplicę pilzneńskiej dawnej hali sklepowej. „Domus, a pilgrimage site for contemporary design”, bo tak brzmi tytuł ekspozycji, to miejsce odzwierciedlające trendy w sztuce i designie. Industrialne przestrzenie skompilowano wokół pięciu motywów przewodnich związanych z czeskim regionem: woda, maszyny, mistycyzm, ziemia i gra.
Oczywistym wyborem jest woda, gdyż w Pilznie zbiegają się aż cztery rzeki. Temat ten zinterpretowali Michaela Tomišková i Jakub Janďourek. Pilzno to też jeden z najbardziej znanych ośrodków przemysłowych – w interaktywnej maszynie zaprezentowali to Jan Plecháč i Henry Wielgus. Mistycyzm barokowych świątyń z Janem Nepomucenem na czele odzwierciedliły się w biżuterii Janji Prokič oraz instalacji Jiříego Příhody. Do ziemi odwołał się twórca całościowego obiektu, wspomniany już niemiecki projektant Werner Aisslinger. jego praca to krzesło do podlewania, które docelowo ma rozkwitać przez cały czas trwania wystawy. Teatralne centrum organizujące co roku Skupova Plzeň Theatre Festival podsunęło grę. Wybór tej propozycji ironicznie przedstawił Maxim Velčovský we współczesnym herbie regionu.
W inicjatywę wkład miała również Polska. Projektant Marcin Rusak zrealizował wazon wykonany z kwiatów, który stopniowo, wraz z rozkładem roślin, zaczyna znikać.
Więcej na: www.designblok.cz, www.czechgranddesign.cz, www.krehky.cz