Oto najbardziej wzięci mężczyźni w polskim designie. Projektanci, którzy za pomocą designu codziennie wpływają na naszą rzeczywistość i zmieniają świat. Poczet polskich projektantów!
Poniższa lista jest kontynuacją cyklu, który zapoczątkowaliśmy jesienią 2022 roku, prezentując czołówkę polskich projektantek.
Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się męskiej stronie designerskiej sceny – przedstawiamy najbardziej znanych polskich projektantów (tekst pierwotnie ukazał się w magazynie nr 46, poświęconym mężczyznom w polskim designie).
Jak widać, polski design rośnie w siłę. Rozpoznawalny na świecie, jest jednocześnie różnorodny, poszukujący, nowoczesny. Twarze współczesnego rodzimego projektowania to zarówno dojrzali twórcy, jak i młodzi eksperymentatorzy, tradycyjni rzemieślnicy i pasjonaci cyfrowych technologii. Na imponującej liście, której celem było ukazanie prężności i potencjału męskiego designu w Polsce w 2023 roku, znaleźli się aktywni projektanci żyjący lub urodzeni w Polsce, mężczyźni pracujący dla najlepszych polskich marek, ale też rozwijający kariery za granicą. Ich głos w designie jest dziś niesamowicie różnorodny, silny i nowoczesny.
To subiektywny wybór kolegium redakcyjnego „Design Alive” oraz grona ekspertek i ekspertów, których zaprosiliśmy do współpracy.
Poczet polskich projektantów
Jan Ankiersztajn
Rocznik 1990. Projektant aluminiowych form i dźwięków. Studiował na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz na Design Academy Eindhoven. W 2012 roku wygrał konkurs Electrolux Design Lab. Wszystkie projekty wykonuje samodzielnie, stale doskonaląc swoje rzemiosło. Interesuje go ciągła weryfikacja pomysłów poprzez budowę licznych prototypów, które traktuje jak trójwymiarowe szkice. Jego podejście do projektowania oparte jest na ciągłym badaniu relacji pomiędzy ograniczeniami warsztatowymi a pomysłami projektowymi. Swoje prace wystawia m.in. w galerii Spazio Rossana Orlandi w Mediolanie. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Tomasz Augustyniak
Założyciel Tomasz Augustyniak Studio, projektant wzornictwa przemysłowego, absolwent Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Od ponad 20 lat współpracuje z przemysłem, instytucjami oraz klientami indywidualnymi, tworząc projekty dla domów, biur i miejsc publicznych. Jest laureatem wielu nagród w dziedzinie wzornictwa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie oraz stanowią część wystawy stałej Galerii Wzornictwa Polskiego. Wieloletnie doświadczenie w procesie projektowania produktu oraz wdrażania do produkcji pozwoliło mu na wypracowanie skutecznych metod współpracy z klientami w zakresie pojedynczych projektów, całych kolekcji i tworzenia nowych marek.
www.tomaszaugustyniakstudio.com
Adam Bazydło
Urodzony w 1974 roku w Świebodzicach. W roku 1984 wyemigrował do Kanady. Dla marki Peugeot pracował nad projektami wnętrz do modeli 508, 208, 2008 i koncepcyjnego modelu HX1. W 2013 roku podjął pracę w Ford Motor Company w Dearborn jako menedżer globalnej strategii projektowania wnętrz. Jego pierwszy projekt na tym stanowisku to Ford GT. Razem z grupą innych projektantów wykonał ekspozycję obiektów inspirowanych Fordem GT, prezentowaną na targach Salone Del Mobile w Mediolanie w 2015 roku.
Andrzej „Bartie” Bikowski
Rocznik 1978. Doświadczony projektant obuwia. Projektowanie butów jest jego pasją od czasów dzieciństwa – pierwsze narysował w wieku 14 lat. Dziś ma na koncie kilkadziesiąt modeli wprowadzonych na rynek. To, co sprawiło, że stał się specjalistą w dziedzinie obuwia biegowego, to zamiłowanie do sportu. Pracował dla takich marek jak Asics, Adidas, Avia i Ecco. Jest magistrem wzornictwa przemysłowego i absolwentem kursu szycia obuwia Art Sutoria.
Paweł Buck
Tworzy wielokrotnie nagradzaną pracownię, która zajmuje się projektowaniem wnętrz, przedmiotów użytkowych oraz identyfikacji wizualnej. Specjalizuje się w opracowywaniu konceptów i strategii dla przestrzeni publicznych związanych z gastronomią, handlem i usługami. Realizuje projekty w Polsce i za granicą. Jest autorem wnętrz m.in. cukierni Nanan, bistro Dinette, kina Nowe Horyzonty i restauracji Campo, która w 2018 roku otrzymała w Londynie nagrodę za najlepszy projekt wnętrz restauracji na świecie.
Jan Buczek
Projektant wzornictwa, członek Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych. Od 2010 roku prowadzi w Warszawie studio projektowe Noodi Design, w którym realizuje projekty z zakresu wzornictwa przemysłowego dla polskich i zagranicznych firm produkcyjnych. Wykładowca na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Kierownik Katedry Podstaw Projektowania. Zdobywca m.in. wyróżnienia honorowego na London Design Biennale (2018), laureat programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2013) oraz zdobywca nagrody Dobry Wzór (IWP 2020).
Marek Cecuła
Urodzony w 1944 roku w Częstochowie. Światowej sławy artysta, ceramik, pedagog i kurator. Laureat licznych prestiżowych nagród. Do 16. roku życia mieszkał w Kielcach, gdzie chodził do liceum plastycznego – tam po raz pierwszy zetknął się z ceramiką artystyczną. Ceramiczną pasję rozwijał w Izraelu na kursach prowadzonych przez uznanych ceramików, m.in. Gdulę Ogen i Jeana Mayersa. Po 12 latach przeniósł się do Brazylii, gdzie prowadził studio przy fabryce Schmidt Porcelain, by w roku 1976 osiąść w Nowym Jorku. Tam założył swoje pierwsze studio i galerię Contemporary Porcelain, a w roku 1995 firmę Modus Design, produkującą zaprojektowane przez nią samą artykuły gospodarstwa domowego, zarówno w skali masowej, jak i w edycjach limitowanych. W latach 1985–2004 był dziekanem wydziału ceramiki w Parsons School of Design w Nowym Jorku, a w 2004–2010 – profesorem gościnnym w National Academy of the Arts w Bergen. W 2012 roku otworzył Design Centrum Kielce, a rok później Ćmielów Design Studio. Jest profesorem w Royal College of Art w Londynie. Z łatwością porusza się pomiędzy projektowaniem, rzemiosłem i rzeźbą – na jego twórczość duży wpływ mają procesy i materiały przemysłowe. W 2023 roku został odznaczony Złotym Medalem Gloria Artis – to najwyższe wyróżnienie w dziedzinie polskiej kultury.
46. numer „Design Alive”! A w nim poczet polskich projektantów!
Maciej Chmara
Rocznik 1984. Od 2011 roku wspólnie z Anią Rosinke prowadzi studio projektowe z siedzibami w Berlinie i Wiedniu. Poznali się na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, potem studiowali w Linzu na Kunstuniversität oraz architekturę na wiedeńskich uczelniach – Akademie der bildenden Künste i Technische Universität. Ich życie to ciągła podróż na linii Wiedeń–Berlin, gdzie prowadzą dwie pracownie. Ich specjalnością są tymczasowe struktury, a w szczególności mobilne kuchnie, meble i rozwiązania dla współczesnych nomadów.
Krzysztof Czajka i Łukasz Wysoczyński
Absolwenci Wydziału Wzornictwa warszawskiej ASP, członkowie Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych. Od 2013 roku prowadzą studio projektowe Studio Robot. Od początku działalności podejmują wyzwania wykraczające poza jeden obszar projektowy. W swoich realizacjach łączą doświadczenie z zakresu wzornictwa przemysłowego, wystawiennictwa, grafiki użytkowej, projektowania wnętrz i przestrzeni. Zarządzają oraz koordynują działaniami w podejmowanych przez siebie projektach i realizacjach. Duży nacisk kładą na praktyczność proponowanych rozwiązań. Projektują dla instytucji kultury dedykowane meble ekspozycyjne i systemy wystawiennicze. Współpracują z instytucjami kultury, m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Emigracji w Gdyni, Muzeum Warszawy czy Instytutem Wzornictwa Przemysłowego. Zajmują się też działalnością edukacyjną, prowadząc gościnne warsztaty projektowe.
Miłosz Dąbrowski
Absolwent wzornictwa przemysłowego na ASP w Warszawie. Od 2011 roku wspólnie z Justyną Fałdzińską jako UAU Project tworzą projekty z pogranicza sztuki i designu. Specjalizują się w kreowaniu unikalnych i innowacyjnych obiektów sztuki użytkowej przy użyciu technologii druku 3D. Ich praca łączy wysoki poziom rzemiosła z innowacyjnym podejściem do technologii, czego rezultatem są bogate wizualnie obiekty funkcjonalne, przesuwające granicę możliwości wykorzystania druku 3D. UAU Project zyskało międzynarodowe uznanie, a obiekty studia znajdują się w wielu galeriach i prywatnych kolekcjach. Wazony z kolekcji Things of Rave można podziwiać na wystawie „Tomorrow is a Different Day” w muzeum Stedelijik w Amsterdamie. W UAU Project Dąbrowski jest odpowiedzialny m.in. za kreowanie obiektów za pomocą algorytmów. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Tomasz Dróżdż
Rocznik 1985. Projektant tkanin żakardowych dla branży modowej i wykładowca akademicki. Pracę doktorską obronił na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (2019). Jest absolwentem wzornictwa tekstyliów na Politechnice Łódzkiej ze specjalizacją: architektura tekstyliów. Ukończył na tej uczelni także studia podyplomowe z analizy i dokumentacji zabytków tekstyliów. Projektuje graficzne nadruki i wzory tkanin drukowanych. Jego projekty znalazły się w wielu kolekcjach krajowych marek odzieżowych, a tkaniny żakardowe zaprezentowano na wielu wystawach w Polsce i za granicą.
Jacek Froehlich
Pochodzi z Siemianowic Śląskich. Studiował w Gliwicach, a następnie ukończył Uniwersytet w Pforzheim w Niemczech. W 1997 roku rozpoczął karierę w BMW, a w 2010 objął stanowisko dyrektora projektów zewnętrznych. Zaprojektował wygląd dwóch modeli BMW serii 5: F10 i F11. Ma na swoim koncie także projekty serii 6 i 7, wcześniej pracował w zespołach tworzących serię 3 E90, X5 oraz 5GT.
Grzegorz Gancarczyk
Absolwent Wydziału Technologii Drewna Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Od początku kariery zawodowej współpracuje z firmą Paged Meble, w której jako konstruktor historycznej już fabryki w Jasienicy miał szansę zdobyć unikalną wiedzę w zakresie projektowania i produkcji mebli giętych metodą Thoneta. Jest członkiem Paged Design Team (od roku 2008), a także twórcą projektów autorskich, wielokrotnie prezentowanych na mediolańskich targach Salone del Mobile i imprezach branżowych w kraju i za granicą. Finalista takich konkursów jak Śląska Rzecz czy Dobry Wzór, a także laureat plebiscytu Must Have. W swojej pracy inspiruje się formami związanymi z bogatą tradycją stolarstwa, w szczególności mebli giętych. Nie stroni jednak od form współczesnych i osadzonych w teraźniejszości struktur minimalistycznych, których cechami są dekoratywność, lekkość i umiar. Prywatnie jest pasjonatem architektury drewnianej.
Maciej Gąsienica-Giewont
Urodzony w 1974 roku w Zakopanem, w góralskiej rodzinie ze stolarskimi tradycjami. Dziś mieszka i pracuje w Warszawie. Z wykształcenia stolarz, z zamiłowania woodturner (tokarz). Toczeniem zajmuje się od połowy lat 90. Obecnie przy projektowaniu swoich prac stawia głównie na walory estetyczne, świadomie wykorzystuje niepowtarzalny układ słojów, a formę naczyń dopasowuje do gatunku i kondycji drewna. Jego dzieła, klasyfikowane jako współczesne rzemiosło, są często prezentowane na wystawach poświęconych zrównoważonemu projektowaniu. Znajdują się także w prywatnych kolekcjach w Polsce, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech i USA. Gąsienica-Giewont bierze udział w wystawach w Europie, Izraelu i Chinach.
Jan Garncarek
Urodzony w 1988 roku w Warszawie. Projektant obiektów kolekcjonerskich. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, studiował również na politechnice w Mediolanie. Po zdobyciu doświadczenia zawodowego w różnorodnych dziedzinach projektowania założył własną markę – Jan Garncarek Design. W swojej pracy dąży do osiągnięcia równowagi między designem a rzeźbą jako formą projektowania koncepcyjnego. Łączy formy masywne i kuliste z tymi bardziej wysublimowanymi. Zawsze poszukuje unikalnego języka ekspresji wizualnej. Wszystkie jego produkty są wykonywane ręcznie i produkowane w krótkich seriach, sygnowane i wystawiane tylko w wybranych galeriach w Europie i USA. Skrupulatnie wykonane dzieła pozostają pod silnym wpływem tradycji rodzinnych, a wielką inspiracją jest przedwojenny dom artysty w Warszawie, pełen tajemniczych starych przedmiotów. Garncarek łączy potrzebę nowoczesności z tradycją i to definiuje jego myślenie o współczesnym designie. Brał udział w licznych wystawach i targach, m.in. podczas Paris Design Week, Art Basel oraz Collectible Design.
Jan Godlewski
Absolwent Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej na kierunku architektura wnętrz. W 2018 roku uzyskał stopień naukowy doktora na Wydziale Wzornictwa warszawskiej ASP. Jest założycielem studia projektowego GDL2 Design Studio, zajmującego się projektowaniem produktu, wnętrz i identyfikacji wizualnej oraz doradztwem w zakresie strategii rozwoju przedsiębiorstwa w oparciu o design. Zaprojektował i wdrożył ponad 120 produktów. Wyróżniany i nagradzany w konkursach projektowych, uczestnik wielu wystaw, m.in. w Berlinie (DMY), Mediolanie (Triennale di Milano, Ventura Projetcs, Salone del Mobile), Trondheim (Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum), Krakowie (Muzeum Narodowe), Łodzi (Łódź Design Festival), Poznaniu (Arena Design), Katowicach (Design 28) i Warszawie (Salon Akademii). Adiunkt na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. Członek Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych.
Damian Goliński
Współzałożyciel i projektant marki noo.ma. Studiował architekturę i urbanistykę na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jego filozofia projektowa jest skupiona wokół klasycznych materiałów i prostych form. Zawsze dąży do osiągnięcia równowagi między estetyką a funkcjonalnością. Jego przywiązanie do szczegółu i precyzji wykonania jest dostrzegalne we wszystkich projektowanych obiektach. Jest miłośnikiem nowych technologii, a w biznesie stawia na zrównoważony rozwój. Każdy mebel marki noo.ma, stworzonej wspólnie z Cyprianem Bieniarzem, wykonywany jest ręcznie, na zamówienie, z należytą starannością i dbałością o szczegóły. Współpracując z najlepszymi projektantami, stosują najwyższej jakości materiały i udoskonalają każdy przedmiot, starannie kontrolując jakość drewna, tkaniny i metalu, z których wykonywane są ich produkty.
Paweł Grobelny
Projektant, kurator wystaw i wykładowca akademicki. Studiował na akademiach sztuk pięknych w Paryżu, Lyonie i Poznaniu. Od wielu lat specjalizuje się w projektowaniu przestrzeni publicznych oraz okalających budynki mieszkalne, biurowe i hotelowe. Realizacje jego autorstwa znajdują się m.in. w ogrodzie Albertine przy Bibliotece Królewskiej w Brukseli, ogrodzie Muzeum Sztuk Stosowanych w Budapeszcie, na placu ratuszowym hiszpańskiego miasta Logrono oraz w parku miejskim w Szanghaju. Jest autorem serii mebli miejskich w paryskiej dzielnicy biznesu La Defense i w dzielnicy Parlamentu Europejskiego w Strasburgu. To jeden z najbardziej utytułowanych polskich projektantów. Został doceniony m.in. takimi nagrodami jak: DNA Paris Design Award w kategorii Landscape Design, Polska Architektura XXL, Rado Star France – przyznanej podczas Paris Design Week, LVMH Louis Vuitton Moët Hennessy for Young Creators oraz Tremplins Meuble Paris. Grobelny jest także kuratorem wystaw popularyzujących polski design w kraju i za granicą. Obecnie na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie prowadzi Pracownię Projektowania Przestrzeni Publicznej i jest kierownikiem studiów magisterskich „projektowanie i badania” na ASP w Warszawie.
Dawid Grynasz
Absolwent Wydziału Architektury i Urbanistyki Politechniki Białostockiej. Swoje życie prywatne i zawodowe związał z Warszawą. Od 2010 roku wspólnie z Martą Niemywską-Grynasz prowadzi Grynasz Studio. Projektant produktu, który dobrze rozumie skalę architektoniczną i wpisany w nią detal wzorniczy. Laureat wielu konkursów projektowych, np. Red Dot Award, Dobry Wzór i Must Have. Jego projekty znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie. W 2022 roku został wyróżniony wraz ze swoim zespołem tytułem Designera Roku przyznawanym przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Współwłaściciel autorskiej marki Zaczyn. Współpracował z wieloma firmami i organizacjami: Bizzarto, Cosentino, OKA Büromöbel, VOX, Devo, NAP, MUJI, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Instytut Adama Mickiewicza, Teatr Wielki – Opera Narodowa. Prywatnie pasjonat żeglarstwa, górskich wędrówek oraz kina hiszpańskiego.
Paweł Grunert
Urodzony w 1965 roku w Warszawie. Studiował na Wydziale Architektury Wnętrz warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1990 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Projektowania Mebla. Zaprojektował i stworzył kilkaset mebli obiektów, rzeźb i aranżacji przestrzennych. Jego prace znajdują się w zbiorach prywatnych i muzealnych w kraju i za granicą. Opisywano je w książkach, czasopismach i na portalach. Pracuje na wsi pod Warszawą. Twierdzi, że jest bardziej hobbystą niż designerem, hoduje i kocha meble, a po śmierci powróci w postaci krzesła.
Piotr Grzybowski
Urodzony w 1969 roku w Kielcach. Absolwent Wydziału Architektury Wnętrz, Wzornictwa i Scenografii ASP we Wrocławiu. Stypendysta Germinations – międzynarodowego programu dla artystów z Europy, zakończonego wystawą w warszawskiej Zachęcie i Atenach. Jest autorem layoutu „Faktu” oraz współtwórcą projektu graficznego „Dziennika”. Opracował nową koncepcję graficzną „Przeglądu Sportowego” i rumuńskiego dziennika „Libertatea”. Za okładki gazet zdobywał kilkakrotnie nagrody prestiżowej międzynarodowej organizacji Society for News Design w USA i Danii. Od 2012 roku współtworzy markę Swallow’s Tail Furniture, nawiązującą do najlepszych tradycji polskiego meblarstwa. Jej zasadą jest funkcjonalność, a jednocześnie wydobywanie z drewna surowego i naturalnego piękna. Proces powstawania mebli nadzorowany jest przez projektanta od momentu koncepcji po finalny efekt, osiągany tradycyjną rzemieślniczą metodą przy wsparciu programów CAD CAM i nowoczesnych technik obróbki na maszynach CNC. Za projekty stołów i komód zdobywał nagrody w prestiżowych konkursach: Rzecz Doskonała, iF Design Award, Must Have (sześciokrotnie). W 2023 roku nominowany do German Design Award.
Szymon Hanczar
Rocznik 1978. Absolwent Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wykłada na macierzystej uczelni, gdzie piastuje funkcję kierownika Katedry Mebla. Prekursor minimalnych przestrzeni mieszkalnych, autor własnego, 13-metrowego mieszkania. W pracy projektowej kładzie duży nacisk na analizę potrzeb i doświadczenia użytkowników. Jego językiem wyrazu są proste, oszczędne rozwiązania, często oparte na konsekwentnej dyscyplinie kolorystycznej czy precyzyjnie opracowanym detalu. Jest założycielem i głównym projektantem Hanczar Studio. Biuro działa w obszarze projektowania wnętrz, produktów, stoisk wystawienniczych i instalacji artystycznych. Projekty studia otrzymały wiele prestiżowych nagród, m.in.: Must Have, LIT Lighting Design Awards i Dobry Wzór. Hanczar zasiada w wielu zespołach jurorskich konkursów projektowych organizowanych m.in. przez firmy Samsung, Saint Gobain Glass czy Forbo.
Paweł Jasiewicz
Urodzony w Świdwinie. Jego droga wiodła od Technikum Morskiego w Kołobrzegu i Politechniki w Koszalinie, poprzez Buckinghamshire New University i stypendium na fińskiej uczelni Seinajoki Politechnik, po rezydencje w Polsce, Finlandii, Norwegii, Australii, Turcji i Japonii. Współpracował z takimi markami i instytucjami jak: Ikea, Narrogin Joinery, Greenpeace Polska, Nikkarikeskus Center, Vini Design, Paged, Yes, Meden in Med, Amica, Tatrzański Park Narodowy, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. W latach 2009–2011 założył i współtworzył studio projektowe Kompott. W 2011 roku współpraca z Touch Ideas zaowocowała nagrodą Red Dot za projekt opakowania piwa Łomża. Obecnie prowadzi Pracownię Jasiewicz. Jest wykładowcą warszawskich uczelni – ASP na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego i SGGW na Wydziale Technologii Drewna.
Tadeusz Jelec
Urodzony w 1958 roku w Giżycku. Ukończył londyńskie uczelnie – Chelsea School of Art and Design oraz Royal College of Art. Od 1989 do 2019 roku pracował jako szef projektantów dla koncernu Jaguar Cars. W trakcie 30-letniej kariery odpowiedzialny był za tworzenie zarówno wnętrz, jak i nadwozi wielu samochodów (XK8, XJ8, X-Type, S-Type, XF i XK). Obecnie współpracuje przy projekcie polskiego samochodu elektrycznego Izera.
Maciej Jelski
Współzałożyciel (wraz z Ewą Bochen) studia Kosmos Project. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Staatliche Akademie der Bildenden Künste w Stuttgarcie. Doświadczenie zawodowe zdobywał w Atelier Mendini w Mediolanie, gdzie pracował przez trzy lata, uczestnicząc w projektach dla takich marek i instytucji jak: Alessi, Bissazza, Lalique, Galerie Kreo, Triennale di Milano. Od 2008 roku w ramach Kosmos Project brał udział w tworzeniu wielu projektów wystaw, mebli i obiektów użytkowych produkowanych zarówno przemysłowo, jak i w krótkich seriach. Studio współpracowało z następującymi markami i instytucjami: Paul Smith, Vitra Home, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, CMW, Muzeum Warszawskiej Pragi. Jego prace pokazywane były na najważniejszych branżowych targach i festiwalach, m.in. w Nowym Jorku, Mediolanie, Londynie i Sztokholmie. Projekty Kosmos Project kilkukrotnie zdobywały wyróżnienie w plebiscycie Must Have, a w 2013 roku studio było nominowane do Design Alive Awards w kategorii Kreator. Jelski jest wykładowcą w warszawskiej ASP oraz Akademii Sztuki w Szczecinie.
Piotr Kalinowski
CEO i dyrektor kreatywny wrocławskiego studia MIXD, które założył w 2018 roku wraz z Katarzyną Majer-Holą. Architekt wnętrz znany z projektowania przestrzeni hotelowych, biurowych, colivingowych i komercyjnych. Od wielu lat tworzy dla takich marek hotelowych jak Novotel, Mercure, Hilton, Royal Tulip, Qubus Hotel, a także dla butikowych hoteli i restauracji. Zgodnie z praktykowaną w MIXD filozofią „nowej gościnności” nawet biura międzynarodowych korporacji stają się przestrzeniami, w których ludzie czują się dobrze, a komfort pracy i jakość przestrzeni są bardzo wysokie. Wraz ze swoim zespołem projektowym zdobył ponad 20 nagród i wyróżnień w polskich i międzynarodowych konkursach architektonicznych, projektowych i branży nieruchomości, np. The International Property Award, BIG SEE Award, LIV Hospitality Design Award. Prelegent wielu branżowych konferencji i wydarzeń. Dla firmy Chors zaprojektował lampy Ambiente i Dogirami. Wraz z zespołem MIXD dla tej samej firmy opracował rodzinę lamp Firefly. Na potrzeby projektowanych wnętrz, zwłaszcza tych hotelowych, tworzy ze współpracownikami customowe projekty mebli i lamp.
Mateusz Karewicz
Projektant mebli, współzałożyciel i właściciel marki take me HOME. Wykształcenie zdobywał w Brazylii, Portugalii i Polsce. W 2006 roku ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Łódzkim. Rok 2013 był kluczowy w jego karierze zawodowej – czując nieodpartą potrzebę projektowania i tworzenia pięknych i funkcjonalnych mebli, założył firmę take me HOME. Od tej pory koncentruje się wyłącznie na działalności twórczej i produkcyjnej. W ciągu 10 lat stworzył kilkadziesiąt projektów mebli, które trafiły do domów kilku tysięcy klientów w Europie. Jako szef marki zaangażowany jest także w proces opracowywania produktów przez innych projektantów mebli z logo take me HOME. Niektóre z nich zdobyły takie prestiżowe nagrody jak Red Dot Award, German Design Award czy Must Have. Inspiracje do projektowania czerpie z prostych, geometrycznych brył, ponieważ pragnie kreować meble, które uosabiają spokój i równowagę wewnętrzną, redukując nadmiar bodźców w codziennym życiu.
Tomek Kempa
Projektant i pasjonat sportu. W 2009 roku wraz z Megi Malinowsky i Filipem Ludką stworzył markę Tabanda, której hasło przewodnie brzmi: „Projektujemy i produkujemy fajne rzeczy”. Tabanda ma na koncie wiele prestiżowych wyróżnień, m.in. wielokrotnie Must Have w ramach Łódź Design Festival. Jest również współautorem wystaw, a wśród nich mediolańskiej „Do It Your Way. Polish Design in Pieces” czy „Stolarni zmysłów” w kooperacji z marką Barlinek. Tabanda projektuje też dla innych marek, np. VOX. W 2014 roku trio otrzymało statuetkę Design Alive Award w kategorii Kreator. Od 2021 roku Tomek Kempa jest także zaangażowany w autorską markę Vanilla Vans, projektującą i produkującą zabudowy kamperowe w duchu sportowym. Funkcjonalność i estetyka to znak rozpoznawczy marki. Projektant ma duszę sportowca, jest rowerzystą, kiedyś startował w Pucharze Polski oraz mistrzostwach świata w downhillu. Pasjonat crossfitu, skitouringu i freeride’u oraz turystyki górskiej.
Maciej Karpiak
Rocznik 1977. Ukończył studia na Wydziale Architektury Wnętrz WSSU w Szczecinie. Od 2004 roku prowadzi autorską pracownię projektową Office for Design Maciej Karpiak. Za koncepcję bioreaktora do domowego uprawiania spiruliny w ramach spółki Spiruu otrzymał nominację do finału nagrody Millenium Technology Prize 2016, która jest odpowiednikiem Nagrody Nobla w dziedzinie technologii przyszłości mających największy wpływ na życie ludzi. W latach 2017–2019 był dyrektorem kreatywnym w firmie Bejot. W 2021 za systemowy projekt oprawy oświetleniowej Xilo otrzymał nagrody Must Have, Dobry Wzór i German Design Award oraz wyróżnienie w konkursie Wzór Roku dla Kultury. Zajmuje się projektowaniem multidyscyplinarnym, jego działania artystyczne prowadzą do badań nad nowymi technologiami, które polepszają warunki życia w duchu zero waste. Swoje zainteresowania intensywnie kieruje w stronę technologii przyszłości, które mają polepszyć życie na Ziemi; interesuje się również kwestią przeniesienia życia na inne planety. W jego portfolio znajduje się ponad 100 zastrzeżonych wzorów przemysłowych oraz realizacji z zakresu architektury wnętrz, projektowania mebli i koncepcji architektonicznych. W 2022 roku rozpoczął współpracę ze znanym polskim producentem systemów przesuwnych PIU Design.
Max Kobiela
Architekt, projektant mebli i założyciel marki Phormy. Absolwent Wydziału Architektury i Urbanistyki Politechniki Krakowskiej. Aktywny zawodowo od 2004 roku. Zdobywał doświadczenie w branży meblarskiej, działając na rynku wnętrz hotelowych i prywatnych oraz współpracując z francuskimi biurami projektowymi, a także architektonicznej, wnętrzarskiej i graficznej. Projektował w Polsce, Europie i Afryce Północnej (projekty hotelowe i prywatne w Algierii). Jest zwolennikiem projektowania interdyscyplinarnego. Doświadczenie architektoniczne często przekłada na prace z zakresu wzornictwa meblowego. Projektował m.in. dla takich firm jak Fameg, Krofam i The Walt Disney Company, a także dla własnej marki meblowej. Jego projekty z zakresu meblarstwa zostały dostrzeżone przez branżę i nagrodzone w plebiscytach Must Have, Meble Plus, Dobry Wzór oraz BIG SEE Wood Design Award.
Jan Kochański
Dorastał w domu projektantów i architektów, co głęboko ukształtowało jego rozwój jako projektanta przemysłowego. Kontynuując tradycję rodzinną, wybrał studia na kierunku architektura wnętrz na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Następnie w biurze Karima Rashida w Amsterdamie zdobywał doświadczenie w pracy z topowymi markami. Po okresie spędzonym w studiach projektowych w Polsce i Holandii w 2013 roku rozpoczął w Warszawie własną praktykę projektową. Od 2009 roku jest asystentem w Pracowni Projektowania Mebla na macierzystej uczelni. Od 2017 roku współpracuje ze School of Form w Poznaniu, gdzie prowadzi kursy poświęcone projektowaniu obiektów i przestrzeni oraz kursy z oprogramowania CAD. Obecnie realizuje projekt doktorancki z zakresu ergonomii i teorii projektowania na warszawskiej ASP. W swojej pracowni buduje prototypy, drukuje detale w 3D oraz eksperymentuje z różnymi technikami obróbki.
Bogdan Kosak
Rocznik 1966. Projektant ceramiki i rzeźbiarz, który działalność własnego studia łączy z pracą dla większych wytwórców. W 1995 roku założył Modelarnię Ceramiczną KOSAK, w której realizuje autorskie projekty w porcelanie, fajansie i porcelicie. Zajmuje się projektowaniem, opracowaniem technicznym i kompleksowym przygotowaniem do seryjnej produkcji wyrobów ceramiki szlachetnej. Zespół pracowni tworzą dwie osoby – Beata Kosak jest odpowiedzialna za produkcję, a Bogdan Kosak za projekty i wdrożenia. Ceramika modelarni, prezentowana na kilkudziesięciu wystawach w kraju i za granicą, znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum w Gliwicach – Willi Caro, a także w kolekcji Zamku Cieszyn.
Krystian Kowalski
Urodzony w 1982 roku w Warszawie, w rodzinie artystów. Ukończył projektowanie produktu w Royal College of Art w Londynie (2010) oraz Wydział Wzornictwa ASP w Warszawie (2007). Od 2013 roku prowadzi w stolicy Polski pracownię projektową Krystian Kowalski Industrial Design. W projektowaniu dąży do inteligentnych rozwiązań nadających produktom wyrafinowany i nieoczywisty charakter. Wierzy w kompleksowe działanie – stosuje zaawansowane technologie komputerowe uzupełnione pracą z materiałem. W wyposażonym w modelarnię studiu tworzy śmiałe idee materializowane w formie prototypów. Weryfikuje technologię dla potrzeb wymagających odbiorców. Przy każdym projekcie pokonuje własne ograniczenia. Współpracuje z wiodącymi producentami mebli w kraju i za granicą, w tym z Comforty, Castlery, Ikea, MDD, Noti, TAMO i Tylko. Jego projekty zostały nagrodzone m.in.: FX International Design Award, German Design Award, Good Design, iF Design Award, Good Design Award, Must Have. W 2018 roku otrzymał tytuł Projektanta Roku przyznany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego.
Piotr Kuchciński
Rocznik 1968. Po ukończeniu studiów IAPP Politechniki Poznańskiej współpracował z jednym z poznańskich biur architektonicznych, przygotowując projekty urbanistyczne i koncepcje osiedli mieszkaniowych oraz budynków użyteczności publicznej. Spojrzenie architekta pozwala mu tworzyć uniwersalne meble, doskonale dopasowane do potrzeb rynku i obdarzone indywidualnym charakterem, który manifestuje się w geometrycznych i uproszczonych formach. Kuchciński ukształtował wizerunek polskich marek meblarskich Balma i Noti – z tą drugą współpracuje od 2005 roku. Otrzymał wiele prestiżowych nagród, w tym dwukrotnie Red Dot Design Award. W 2012 roku został laureatem nagrody specjalnej prezesa Instytutu Wzornictwa Polskiego dla najlepszego polskiego projektanta. Jest autorem wielu kolekcji mebli dla marki Noti: Alter, Bloc, Clapp, King, Manta, Mishell, Mula, Origono, Queen, Rosco, Tritos.
Aleksander i Gustaw Lange
Wspólne zamiłowanie do sportów ekstremalnych i projektowanie bracia Aleksander i Gustaw Lange przekuli w działającą od 2008 roku w Warszawie markę Lange & Lange. W swoich projektach skupiają się głównie na odzieży i akcesoriach dla sportów takich jak surfing, snowboard i skateboarding.
Marcin Laskowski
Urodził się w Gdańsku, gdzie ukończył Akademię Sztuk Pięknych. W 2007 roku otworzył biuro projektowe Melounge Studio i zaczął tworzyć pierwsze autorskie produkty. Jego fotel LRG w 2011 otrzymał nominację Instytutu Wzornictwa Przemysłowego do nagrody Dobry Wzór. W 2015 roku projektant stworzył nową markę – TAMO, łączącą projektowanie oraz produkcję stolarską. W jej ofercie znajdziemy meble wykonane z niezwykłą starannością, wykończone olejem, który wydobywa unikalną strukturę litego drewna. Laskowski uważa, że design musi być wynikiem solidnej myśli projektowej i nie powinien być dobrem wyłącznie luksusowym.
Michał Latko
Projektant, wykładowca, od 2006 roku prowadzi własne biuro projektowe – Latko. Ukończył studia na Wydziale Projektowym katowickiej ASP (2007) i Wyższą Szkołę Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu na kierunku design management. Jako projektant wspomagał działania z zakresu wprowadzania nowej strategii wzornictwa i komunikacji wizualnej w Grupie Kapitałowej VOX. Zarządzał zespołami projektowymi w czołowych polskich biurach projektowych, w tym SOKKA czy CODE, sięgając z nimi po prestiżowe nagrody, m.in. The Red Dot Design Award, Design Management Europe Award oraz iF Product Design Award. Jako jedyny Polak zdobył prestiżową nagrodę w konkursie Interior Motives Design Awards w kategorii Best Use of Technology – za projekt koncepcyjny kabiny ciągnika siodłowego marki Volvo. Projektuje opakowania, pojazdy specjalistyczne, branding, opracowania graficzne produktów, a także meble.
Filip Ludka
Współzałożyciel marki Tabanda, w której odpowiada za projektowanie oraz pełni funkcję dyrektora administracyjno-finansowego. Wykłada ponadto na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie od 2012 roku prowadzi Pracownię Projektowania Mebla. Na zajęciach ze studentami kładzie nacisk na poszukiwanie nowych technologii oraz samodzielną pracę warsztatową w oparciu o zagadnienia zrównoważonego rozwoju. Od 2022 roku zaangażowany jest w autorską markę Tillagt, która oferuje produkty wykorzystujące odpady pochodzące z seryjnej produkcji.
Jan Lutyk
Rocznik 1986. Studiował na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fotografię w Opawie oraz etnologię i antropologię kulturową na Uniwersytecie Warszawskim. Z festiwalu DMY w Berlinie w 2013 roku wrócił z nagrodą za stołek Ribbon (2012). Była to pierwsza w historii tej imprezy nagroda dla Polaka. Organiczna, lekka i prosta forma mebla została doceniona także podczas Łódź Design Festival w konkursie make me!. W swojej pracy Lutyk koncentruje się przede wszystkim na samym procesie projektowania i technologii powstawania produktów. Wspólnie z Konradem Ippohorskim prowadzi manufakturę rowerową True Love Cycles.
Kamil Łabanowicz
Urodzony w 1981 roku w Tychach. Stylista i projektant samochodów. Skończył architekturę na Politechnice Śląskiej oraz podyplomowo mediolańską Scuola Politecnica di Design. W trakcie nauki w Mediolanie trafił na staż w Audi Design, gdzie stworzył projekt Audi R8 TDI, którego premiera odbyła się w 2008 roku na targach w Detroit. Od tej pory pracuje jako leading designer przy tworzeniu najnowocześniejszych modeli samochodów. Opracował projekty Audi e-Tron i Audi e-Tron Quattro, a także współpracował przy projektowaniu Audi A3 w wersji S-line, Audi S3 (2011) i Audi S8 (2012). Współtworzył również projekt domków EDOMI, który otrzymał we Włoszech brązową statuetkę w konkursie A’ Design Award.
Bartek Mejor
Absolwent wydziału ceramiki i szkła Royal College of Art w Londynie, studiował też projektowanie ceramiki w Bath School of Art & Design. Współpracuje jako projektant i konsultant z portugalską marką Vista Alegre i producentami porcelany – Wedgwood i Royal Doulton. Jego kolekcje były prezentowane na międzynarodowych targach – Ambiente, Maison & Objet, EquipHotel czy Euroluce, a prace autorskie m.in. na Expo ’15 w Mediolanie i wystawach w Londynie, Paryżu i Hongkongu. Wyróżniony został m.in. nagrodą Talente Design Award na targach IHM w Monachium oraz trzykrotnie nagrodą Must Have na Łódź Design Festival. Młody Projektant Roku 2015 w plebiscycie polskiej edycji „Elle Decoration”. Prowadzi Pracownię Projektowania Ceramiki na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Wojciech Mierzwa
Rocznik 1989. Projektant wzornictwa przemysłowego. Ukończył studia w Instytucie Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej oraz odbył stypendium na SeAMK Seinäjoen Ammattikorkeakoulu w Finlandii. Od 2014 roku prowadzi działalność projektową pod nazwą Metafor. Pracował nad różnorodnymi projektami z obszaru mebli, urządzeń grzewczych i AGD. Projektował dla takich marek jak Borcas, Sculptur, TAMO, Doki i Defro. Ma znaczący wkład w rozwijanie technologii druku 3D w Polsce. W 2020 roku dołączył do zespołu TAMO, polskiej marki oferującej meble i akcesoria domowe – pełni tam funkcję product managera i wraz ze współpracownikami rozwija katalog produktów tej firmy. Mierzwa kontynuuje badania w obszarze druku 3D oraz ekologicznych materiałów z recyklingu, co dodaje jego projektom nowego wymiaru. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Śląskiego w Katowicach, prezentowano je także na międzynarodowych wystawach, w tym na takich wydarzeniach jak London Design Festival, Helsinki Design Week, IMM Cologne, Warsaw Home i ISH Frankfurt. Dwukrotnie otrzymał wyróżnienie w konkursie Must Have.
Robert Majkut
Rocznik 1971. CEO i dyrektor kreatywny studia Robert Majkut Design. Studiował architekturę, sztukę i kulturoznawstwo. Interesuje się przemianami cywilizacyjnymi, rewolucjami w sztuce, antropologią kultury i nowoczesnymi technologiami, które wykorzystuje w swojej pracy. Współtwórca marki Whaletone, która produkuje unikalne fortepiany. Jest także wykładowcą, jurorem w konkursach i autorytetem w dziedzinie projektowania dla biznesu i strategicznego wykorzystania designu. Tworzy oryginalne, narracyjne projekty zdefiniowane wyczuciem koloru i miękkimi, swobodnymi formami oraz dbałością o szczegóły. Gdyby nie projektowanie i fortepiany jak śpiewające wieloryby, byłby właścicielem fabryki czekolady lub po prostu artystą. Uwielbia przesypiać poranki, by czytać, rysować i tworzyć nocą. Tata Mikołaja i Nikoli. Wraz z partnerką Elą Madej tworzą wspólnie od 24 lat swój designerski ekosystem w pracy i w domu.
Vojtek Morsztyn
Studiował w Royal College of Art w Londynie na wydziale inteligentnej mobilności oraz projektowanie wnętrz na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Ma doświadczenie zarówno w architekturze wnętrz, jak i wzornictwie przemysłowym. Interesuje go związek między użytkownikiem a obiektem – dąży do połączenia różnych dyscyplin projektowych, aby tworzyć unikalne doświadczenia. Jego portfolio obejmuje projekty prywatnych odrzutowców i jachtów, a także wnętrza i produkty. Pracował nad projektami dla tak znanych marek jak Qatar Airlines, Zaha Hadid i Google. Mieszka i pracuje w Londynie.
Bartosz Mucha
Urodzony w 1978 roku w Krakowie. Projektant i artysta konceptualny. Studiował na ASP w Krakowie i w ESAG w Paryżu, a stopień doktora uzyskał na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. Jest twórcą instalacji i krótkich form wideo. W 2004 roku rozpoczął projekt The POOR design, w ramach którego powstało około 200 koncepcji przedmiotów codziennego użytku, pokazywanych na wystawach w kraju i za granicą. W celu produkcji i dystrybucji swoich projektów w 2012 roku zmienił nazwę studia na POOREX. Jego działalność opiera się na trzech fundamentach: eksperymencie, obiekcie i paraarchitekturze, której celem jest eksplorowanie idei domu, schronu i noclegu. Ważnym elementem wieńczącym poszczególne serie obiektów są publikacje książkowe. Wykłada w School of Form Uniwersytetu SWPS w Warszawie.
Grzegorz Niwiński
Doktor habilitowany, profesor warszawskiej ASP, kierownik Katedry Podstaw Projektowania na Wydziale Wzornictwa. Prowadzi zajęcia dla studentów semestru piątego, szóstego i siódmego kursu licencjackiego i pierwszego roku kursu magisterskiego, a także pracownię dyplomującą na obu poziomach. Partner w firmie Towarzystwo Projektowe SC, w której zrealizował z zespołem liczne projekty związane z przestrzenią publiczną. Najważniejsze z nich to: miejski system informacji dla Warszawy (1996–1998), mała architektura dla Krakowskiego Przedmieścia (2005–2007), system informacji dla Bielska-Białej (2007–2009), wiaty przystankowe dla Warszawy (2006), rewaloryzacja Dworca Centralnego w Warszawie (2009–2011), projekt sytemu informacji dla dzielnicy Wisła w Warszawie (2014–2015) oraz projekt systemu informacji miejskiej dla Krakowa (2018–2019). Wykonał również projekty wnętrz budynków publicznych, m.in. dla siedziby spółki Agora (1999–2001), Narodowego Centrum Muzyki we Wrocławiu (2007–2009) i Ambasady RP w Berlinie (2013–2014).
Łukasz „Zulu Kuki” Pączkowski
Artysta multidyscyplinarny, projektant, tancerz, fotograf, projektant mody streetwearowej, założyciel agencji kreatywnej i pasjonat nowych technologii. Jeden z pionierów wykorzystywania technologii druku 3D w projektowaniu i produkcji funkcjonalnego obuwia. Współzałożyciel marki odzieżowej RELAB, agencji kreatywnej teal, a także head of creative londyńskiego pisma „CYBR Magazine”. Zajmuje się projektowaniem odzieży i obuwia, grafiką 3D oraz fotografią. W swoich pracach z premedytacją zaciera granice pomiędzy światem rzeczywistym a wirtualnym.
Tomasz Pągowski
Projektant, muzyk, charyzmatyczny prowadzący programy telewizyjne o tematyce wnętrzarskiej na antenie Canal+ i TVN. Projektowaniem wnętrz oraz mebli zajmuje się od 25 lat. Ukończył studia Konserwacji Drewna Zabytkowego na SGGW/ASP w Warszawie. Jest dyrektorem kreatywnym agencji IMATHOME. Na czele swojego zespołu zajmuje się projektowaniem wnętrz, projektami 2D i 3D, grafiką użytkową, identyfikacją wizualną, fotografią, muzyką oraz multimediami. Zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowo promuje działania proekologiczne, ochronę klimatu i zwierząt, żyjąc w duchu less waste.
Bartłomiej Pawlak i Łukasz Stawarski
Założone przez nich w 2014 roku autorskie studio projektowe Pawlak & Stawarski zajmuje się projektowaniem produktu. W swojej pracy łączą różne cechy charakteru i temperamenty, zderzając je ze sobą w twórczej atmosferze poszukiwań najciekawszych idei. Chętnie sięgają po naturalne materiały, korzystając zarówno z rzemieślniczych, jak i nowoczesnych technologii. Współpracują z najlepszymi polskimi markami. Za swoje projekty otrzymali kilkadziesiąt nagród i wyróżnień, m.in.: Red Dot Design Award, Good Design, iF Design Award, German Design Award, Must Have, Dobry Wzór. Studio Pawlak & Stawarski w roku 2020 znalazło się na liście najlepiej zapowiadających się młodych biur projektowych wyselekcjonowanych z całego świata przez „Dezeen”. Po wieloletniej współpracy projektowej w 2022 roku objęło dyrekcję kreatywną marki Fameg.
Bartosz Piotrowski
Profesor Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, główny projektant i szef zespołu wzornictwa PESA Bydgoszcz SA. Autor licznych projektów transportowych realizowanych w kraju i za granicą, m.in. dla kolei polskich, niemieckich (DB), włoskich (Trenitalia) i czeskich. Projektował również tramwaje dla Sofii, Moskwy, Kijowa, Tallina, Segedyna, Cluj i większości dużych miast w Polsce. Za stacje ładowania samochodów sprzedawane w Europie przez firmę Willbert otrzymał nagrody od ministra gospodarki, a także Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Laureat wielu nagród, m.in. iF Design Award 2016, Designer Roku 2006 i 2014, Dobry Wzór, dorocznej nagrody Ministerstwa Kultury – za rok 2020. W 2021 roku otrzymał Nagrodę Ministra Rozwoju i Nowych Technologii i Wyróżnienie Ministra Kultury za projekt pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej SM42/H2, produkowanej przez PESA.
Robert Pludra
Projektant wzornictwa przemysłowego, aktywny zawodowo głównie w Polsce i Szwajcarii. Od 2011 roku prowadzi własną działalność projektową i pracuje na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, gdzie po doktoracie z projektowania społecznego pełnił funkcję prodziekana i kierownika katedry. Dorastanie w podwarszawskiej leśnej miejscowości zaszczepiło w nim poszanowanie do natury i zainteresowanie fizyką. Dostęp do warsztatów stolarskich dziadków zachęcił go do eksperymentowania i budowania. Ponieważ od młodości jest nieprzerwanie aktywnym perkusistą, chętnie realizuje projekty na styku muzyki i projektowania. Prowadzi studio projektowania produktu RPDS, skupione na urządzeniach, meblach, systemach wystawienniczych i eksponatach naukowych. Społeczna użyteczność designu, naukowe podejście do procesu, minimalistyczna forma i zrównoważony rozwój są kluczowe dla jego działalności.
Paweł Pomorski
Rocznik 1974, pochodzi z Nałęczowa. Współzałożyciel studia projektowego oraz marki Malafor. W 2003 roku ukończył ASP w Gdańsku na kierunku wzornictwo przemysłowe. Od 2007 do 2013 roku był pracownikiem dydaktycznym na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego i Architektury Wnętrz macierzystej uczelni. Pełnił funkcję doradcy merytorycznego festiwalu Gdynia Design Days w latach 2012–2014. Był kuratorem wystaw: „3P – Pomorski Potencjał Projektowy” (2012), „Na styku” (2013), „Plaża 60+” (2014), „Observatory” (2017) podczas Dutch Design Week w Eindhoven, a także wystaw w trakcie Gdynia Design Days. Współorganizował i prowadził wraz z Instytutem Adama Mickiewicza cykliczne letnie warsztaty wyjazdowe „Obserwatorium” dla studentów kierunków projektowych z Ukrainy, Mołdawii i Białorusi, odbywające się w studiu i warsztatach Malafor w Mierzeszynie. Zdobywca Red Dot Award, iF Design Award, Grand Prix Targetti Light Art Award oraz nagrody czytelników magazynu „Design Alive” w kategorii Kreator. Trzy razy był laureatem plebiscytu Must Have w ramach Łódź Design Festiwal oraz konkursu Dobry Wzór 2021. Obecnie mieszka w Nałęczowie, gdzie uczy w liceum plastycznym.
Jerzy Porębski
Rocznik 1955. Ukończył Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Wydział Wzornictwa ASP w Warszawie, na którym prowadzi pracownię projektową. W latach 2005–2012 pełnił funkcję dziekana. W roku 1991 założył Towarzystwo Projektowe, którym kieruje wraz z Grzegorzem Niwińskim. Zajmuje się wzornictwem, architekturą wnętrz, wystawiennictwem, projektowaniem przestrzeni publicznych i grafiką użytkową. Ważniejsze realizacje Towarzystwa to: miejski system informacji w Warszawie, wnętrza siedziby Agory SA, meble Slim, meble miejskie dla Traktu Królewskiego, wiata przystankowa dla Warszawy, projekt wnętrz Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, informacja i meble miejskie dla Bielska-Białej, modernizacja Dworca Centralnego w Warszawie. Porębski jest opiekunem artystycznym miesięcznika „Architektura-Murator” oraz laureatem wielu nagród w Polsce i za granicą.
Tomasz Pydo
Projektant wzornictwa, absolwent Wydziału Wzornictwa warszawskiej ASP. Ukończył również kursy w zakresie przedsiębiorczości i strategii na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. W 2012 roku wspólnie z żoną Katarzyną Borkowską założył pracownię wzorniczo-strategiczną Kabo & Pydo design studio. Wraz z zespołem projektują produkty kompleksowo i kreatywnie, opierając się na własnych badaniach, aktualnych trendach i design thinking. Ważne są dla nich: estetyka, ergonomia, zrównoważony rozwój, potrzeby użytkowników, relacje z ludźmi i społeczne aspekty produktów. Kierują się szacunkiem i harmonią zarówno w pracy, jak i w codziennym życiu. Swoją działalnością chcą ulepszać otoczenie człowieka, zwierząt i roślin. Tworzą głównie dla przemysłu. Współpracowali m.in. z firmami: BenQ, Cellfast, PRO, Ikea, Orlen, KBT, Volkswagen, Prosperplast, Flexxica, Orplast, Orga.nicer, Avant, a także z Ministerstwem Środowiska. Są laureatami wielu nagród, m.in.: Red Dot (dziesięciokrotnie, w tym Red Dot Best of the Best), iF Design (czterokrotnie), Good Design (Australia), German Design Award Gold, Design without Borders, Dobry Wzór (pięciokrotnie), Dobry Wzór: Designer Roku 2020, Must Have (czternastokrotnie), Top Design (czterokrotnie). Uczestniczyli w polskich i międzynarodowych wystawach.
Marcin Rusak
Urodzony w 1987 roku w Warszawie. Artysta i projektant multidyscyplinarny. Zainteresowany estetyką, wartościami i efemerycznością. W swojej pracy łączy procesy twórcze, eksplorację materiałów z opowiadaniem historii z obszaru kultury materialnej. Tworzy obiekty, instalacje, a także kreacje wizualne, których celem jest odtworzenie niezauważanych na co dzień szczegółów naszego życia. Jako syn i wnuk hodowców kwiatów włączył roślinność w swój proces twórczy – wykorzystuje odpady elementów kwiatów w przedmiotach codziennego użytku. Jego działania składają się na bogaty dorobek artystyczny i projektowy – od badań po krytykę kulturową dotyczącą konsumpcji i tworzenie scenariuszy przyszłości. Prace Rusaka pokazywane były na całym świecie, m.in. w galeriach w Mediolanie, Brukseli, Nowym Jorku i Szanghaju, a ostatnie prezentacje indywidualne – na biennale designu BIO27 w Lublanie w Słowenii. Brał udział w wystawach zbiorowych, m.in. w Carpenters Workshop Gallery w Paryżu, Museum für Gestaltung w Zurychu oraz w londyńskich Hauser & Wirth, William Morris Gallery i Jerwood Visual Arts. Nagrodzony został tytułem EDIDA Young Designer of the Year 2022. Wygłaszał liczne prelekcje i prowadził warsztaty w instytucjach cieszących się międzynarodowym uznaniem.
Tomek Rygalik
Rocznik 1976. Projektant, wykładowca, kurator i doktor sztuki. Założyciel Studia Rygalik. Absolwent Pratt Institute w Nowym Jorku i Royal College of Art w Londynie. Pracuje nad architekturą i produktami dla wiodących firm oraz polskich i międzynarodowych marek: Cappellini, Comforty, Moroso, Miloni, Nobonobo, Noti, Ghidini, Paged, Profim, Siemens, Heineken czy Ikea. Nauczyciel młodego pokolenia projektantów, profesor Aalto University. Założyciel marki mebli i akcesoriów TRE Product. Współtwórca interdyscyplinarnej społeczności DesignNature oraz jej kreatywnego kampusu w Sobolach.
Wojciech Sokołowski
Rocznik 1983. Absolwent słynnej turyńskiej szkoły Istituto Europeo di Design, na którą został zaproszony (edukację rozpoczął od drugiego roku). Wcześniej wyróżniono go w międzynarodowym konkursie Stile Italiano Giovani na projekt samochodu. Rysował je od dzieciństwa – tak jak wszyscy przyszli projektanci pojazdów. Wspólnie z siostrą Katarzyną, absolwentką ASP w Katowicach, w 2007 roku założył w Gliwicach studio Sokka. Zajmują się projektowaniem wzornictwa produktów przemysłowych oraz pojazdów specjalistycznych. Na swoim koncie mają elementy małej architektury (Revital Park w Cieszynie), opakowania (Global Pack, nagrodzone przez STGU), przyrządy pomiarowe, ławki ogrzewające (dla firmy Fortum), ławki solarne (dla Katowic), Mobilne Kontenery Designu czy kask wyścigowy, w którym jeżdżą m.in. Sébastien Loeb i Robert Kubica. Zaprojektowali także ratrak, wóz wsparcia bojowego, wóz strażacki oraz motocykl Hillclimber 62 (nagrodzony w konkursie Concorso d’Eleganza Villa d’Este, organizowanym przez BMW we Włoszech).
Piotr Stolarski
Absolwent Wydziału Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej ASP. Przez cztery lata mieszkał w Japonii, gdzie pracował jako senior designer w Yamaha Design Laboratory, projektując instrumenty muzyczne i sprzęt audio. Doświadczenie zdobywał we włoskim studiu projektowym w Mediolanie, w autorskim studiu projektowym w Warszawie oraz jako designer dużej japońskiej korporacji w Hamamatsu. Interesują go rozwój i wdrażanie produktów przemysłowych i limitowanych serii, a także unikalne, eksperymentalne realizacje. Zajmuje się wzornictwem urządzeń konsumenckich, instrumentów muzycznych, sprzętu audio oraz elementów wyposażenia wnętrz, jak również komunikacją wizualną, projektowaniem interfejsów, systemów informacji, procesów i doświadczeń. Aktualnie pracuje m.in. dla firmy Polyend, polskiego producenta elektronicznych instrumentów muzycznych, oraz kontynuuje wieloletnią współpracę z Yamahą. Laureat wielu nagród projektowych, od 2020 roku mieszka i pracuje w Berlinie.
Mati Sipiora
Rocznik 1993. Ukończył wzornictwo na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu z tytułem doktora. W 2023 roku premierę miała jego pierwsza autorska kolekcja mebli, którą zaprojektował pod własną marką. Oprócz projektowania pasjonuje się polskim malarstwem XX wieku i kolekcjonowaniem dziwacznych przedmiotów znalezionych na pchlim targu. Obecnie mieszka w Berlinie.
Przemysław Mac Stopa
Założyciel i główny projektant w studiu projektowym Massive Design, członek IIDA oraz SARP. Kreator innowacyjnych i niekonwencjonalnych wnętrz, odzwierciedlających wizerunek klientów oraz zapewniających pełen komfort pracy. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Po studiach podjął pracę w nowojorskim The Custom Shop, gdzie zajmował się projektowaniem luksusowych wnętrz oraz mebli do salonów mody męskiej. Po powrocie do Warszawy zaczął tworzyć projekty wnętrz dla międzynarodowych korporacji, a w 1996 roku otworzył Massive Design. Pracownia skupia się na projektowaniu wnętrz biurowych i przestrzeni użyteczności publicznej.
Jakub Szkaradek
Założyciel marki Lexavala. Ukończył produkcję filmową i telewizyjną. Kiedyś zawodowy snowboardzista, dziś twórca jednej z najbardziej kreatywnych firm oświetleniowych w Polsce. Upór i wytrwałość w dążeniu do sportowego sukcesu wykorzystuje w obszarze rzemiosła. Pasjonat nowoczesnych technologii, designu i sztuki. Produkty Szkaradka są odwzorowaniem jego charakteru, w oryginalnych formach łączy artystyczną wrażliwość i zapał do ciężkiej pracy. Chce tworzyć przedmioty codziennego użytku, które pozostaną w pamięci, opowiedzą historię, staną się „biżuterią z kolekcją emocji”. Pomysł na stworzenie pierwszych obiektów zrodził się z miłości do eksperymentów, konstrukcji i kontrastów. Wszystkie lampy Lexavala wykonywane są ręcznie w manufakturze w Nowym Sączu, gdzie Szkaradek stworzył małe laboratorium.
Nikodem Szpunar
Absolwent wzornictwa na ASP w Warszawie oraz National College of Art and Design w Dublinie. Zajmuje się projektowaniem mebli i przedmiotów wyposażenia wnętrz, zarówno do produkcji przemysłowej, jak i w krótkich seriach. Poza współpracą z przemysłem tworzy obrazy malowane autorskimi narzędziami oraz projekty z pogranicza sztuki. Był nagradzany m.in. w konkursach Dobry Wzór, International Furniture Design Award (Asahikawa), make me! czy Must Have. Otrzymał tytuły Projektanta Roku 2019 od Arena Design i Projektanta Roku 2021 od Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Jego projekty można oglądać na międzynarodowych targach, wystawach i wydarzeniach branżowych – od Berlina, Mediolanu i Londynu po Nowy Jork, Hongkong i Japonię. Prace malarskie wystawia od 2022 roku. Dotychczas pojawiły się one na wystawie Łódź Design Festiwal, na Targach Rzeczy Ładnych oraz w galerii/pracowni Michała Torzeckiego i BWA w Bydgoszczy. Jego obrazy doceniają prywatni kolekcjonerzy, architekci wnętrz, a także hotele i biura na całym świecie.
Arkadiusz Szwed
Rocznik 1987. Projektant, artysta, ceramik, dyrektor kreatywny marki Glitch Lab. Absolwent Wydziału Malarstwa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz design management w Collegium Da Vinci w Poznaniu. Przez wiele lat był asystentem Marka Cecuły. Zdobywał wiedzę, pracując m.in. w Modus Design i Design Centrum Kielce oraz współpracując z Fabryką Porcelany Ćmielów. Zajmuje się designem użytkowym, twórczością konceptualną, a także edukacją z dziedziny wzornictwa przemysłowego w School of Form Uniwersytetu SWPS. Podważa zasady, bawi się materiałem, widzi siebie jako pirata hakującego ceramiczne procesy, poszukującego nowych form poprzez eksperyment oraz humorystyczne i inteligentne skojarzenia. Inspiracji poszukuje w kulturze popularnej, komiksach i grach komputerowych. Pracuje głównie z porcelaną, której procesy stara się mutować, dopóki nie osiągnie zamierzonych efektów. Jego dzieła były pokazywane m.in. w Victoria and Albert Museum, na London Design Festival, Maison & Objet w Paryżu i Lille Metropole World Design Capital 2020 we Francji.
Jarosław Szymański
Rocznik 1963. Profesor zwyczajny Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, prowadzi tam Pracownię Projektowania Produktu na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Współzałożyciel pracowni projektowej i architektonicznej STUDIO 1:1, w której od 2002 roku razem z innymi projektantami realizuje projekty z zakresu wzornictwa przemysłowego, architektury i architektury wnętrz oraz wystawiennictwa. Projektując, szuka klarownej struktury, prostych zależności pomiędzy materiałem, strukturą i funkcją. Laureat wielu nagród w konkursach międzynarodowych i krajowych. Za wybitne osiągnięcia artystyczne i twórcze wyróżniany przez ministra kultury i sztuki, prezydenta Gdańska oraz rektora ASP w Gdańsku.
Mikołaj Wierszyłłowski
Projektant produktu i architekt wnętrz. Prowadzi pracownię Wierszyłłowski i Projektanci. W swojej pracy lubi różnorodność doświadczeń, zmianę i zaskoczenie, gdy idzie na przekór zdefiniowanej specjalizacji. Od wielu lat pomaga klientom zmieniać przestrzeń, w której żyją i pracują, oraz rozwijać produkty, które oferują. Współpracował z wieloma znanymi markami, takimi jak np.: Polska Grupa Energetyczna, YES, Plus, Żabka, VOX, Noti, Instal Projekt. Dzieli się wiedzą i doświadczeniem, prowadząc warsztaty dla Instytutu Wzornictwa Przemysłowego oraz SWPS – School of Form. Jego prace prezentowane były na wielu wystawach polskiego wzornictwa, zdobywały nagrody oraz były publikowane w magazynach branżowych i lifestyle’owych. Od końca 2022 roku stoi na czele Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych (SPFP), dziś Stowarzyszenia Projektowego SPFP.
Oskar Zięta
Urodzony w 1975 roku w Szczecinie. Architekt, artysta i projektant procesów, a także założyciel Zieta Studio. Jest doktorem Eidgenössische Technische Hochschule w Zurychu, gdzie pracował jako asystent naukowy na wydziale CAAD (Computer Aided Architectural Design). W ETH oraz w ramach założonej w 2010 roku własnej firmy prowadził badania, rozwój i wdrażanie technologii stabilizacji stali, takich jak FIDU i 3+. Jest autorem kultowego stołka PLOPP (2008) oraz innych projektów z dmuchanej stali z pogranicza rzeźby i obiektów użytkowych. Działalność twórcza Zięty została doceniona najważniejszymi nagrodami w dziedzinie designu, m.in. Designpreis der Bundesrepublik Deutschland Award, Red Dot Award i Audi Mentor Preis. Jego prace znajdują się w zbiorach Museum für Gestaltung w Zurychu, Pinakothek w Monachium i Centre Pompidou w Paryżu.
Cyryl Zakrzewski
Rocznik 1986. Artysta, dla którego każda forma jest dziełem sztuki. Absolwent Wydziału Rzeźby i Działań Przestrzennych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2011). Jego dyplom został wyróżniony w konkursie im. Marii Dokowicz. Uczestnik licznych wystaw w kraju i za granicą (Japonia, Włochy, Słowenia, Austria). Autor stałych instalacji w przestrzeniach publicznych w Poznaniu (w Ogrodzie Botanicznym UAM i nad J. Strzeszyńskim), Japonii (Tokio – Fukudenkai) i Słowenii (Ptuj). Design traktuje jako formę estetyczną i użytkową, jednak niekoniecznie pozbawioną ukrytej refleksji nad otaczającym nas światem. Posiada wszechstronną wiedzę z zakresu obróbki drewna i materiałów drewnopochodnych, odlewów aluminiowych oraz obróbki stali. W projektach meblarskich pracuje głównie w drewnie i sklejce, często wykorzystując projektowanie generatywne oraz techniki CAD i CNC w połączeniu z rzemiosłem rzeźbiarskim.