IDE czyli International Design Expedition / Ceramic & Food Route to program twórczych wypraw do różnych regionów świata. Projektanci eksplorują kulturę, kuchnię i rzemiosło regionu, a efektem ich doświadczeń stają się unikalne autorskie kolekcje ceramiki.
Zadaniem IDE jest tworzenie nowoczesnych tygli kultury i sztuki, łączących międzynarodowe terytoria oraz twórców z różnych krajów. Projektanci w różnym wieku i różnego pochodzenia, szefowie kuchni, architekci, artyści i rzemieślnicy na kilka tygodni łączą się w jeden zespół. Ich doświadczenia i talenty mają unikalną szansę wybrzmieć w „jazzowym” modelu twórczej improwizacji. Wspólnie opracowują metodologię współtworzenia, wymyślają koncepcje i biorą udział w rzemieślniczej produkcji zaprojektowanych przez siebie przedmiotów. Żywy, wciągający i intuicyjny proces pracy dokonuje się w czasie rzeczywistym, w ścisłym związku z specyfiką i duchem miejsca – tu i teraz.
– Tematem wypraw jest ceramika i jedzenie. Plan jest prosty. Projektanci zamykają na sześć tygodni swoje studia i przyjeżdżają do danego kraju lub regionu. Tam podróżują i poznają kulturę miejsca. Zaproszeni szefowie kuchni przygotowują dla nich regionalne potrawy. Na podstawie tych doświadczeń, inspirując się kulturą kraju, tworzą swoje projekty. Następie wraz z grupą lokalnych rzemieślników powstają autorskie kolekcje ceramiczne – tłumaczy dyrektorka kreatywna projektu Miśka Miller-Lovegrove, która wspólnie z Mathilde Bretillot jest także jego pomysłodawczynią.
W duchu nowej kreatywności
Ważnym aspektem projektu jest wzajemna wymiana. Do udziału w sześciotygodniowych rezydencjach wybierani są projektanci i partnerzy, którzy poznając się, nawiązują relacje, dzielą know-how i uczą od siebie nawzajem. Dzięki temu powstaje międzynarodowa perspektywa dla unikalnych lokalnych tradycji, kultury kulinarnej i bezcennej wiedzy zdobywanej przez stulecia.
Czerpiąc bezpośrednio z lokalnych narracji, projektanci wymyślają innowacyjne rozwiązania projektowe, a także produkują prototypy. Zasada IDE Haute Collaboration motywuje bowiem także designerów i wytwórców do opracowania nowego skutecznego modelu ekonomicznego.
Szlakiem designu i tradycji
Pierwsza ekspedycja IDE odbyła się w 2019 w Apulii, w południowo-wschodnich Włoszech, rok później zorganizowano warsztaty w Cognac, oraz edycję polską 2021. Bieżąca wyprawa do Kambodży, w której bierze udział m in. artystka ceramiczka Alicja Patanowska, zakończy się na początku grudnia 2022 r.
We włoskiej edycji IDE, wzięli udział: Marta Bakowski (Polska), Lily Gayman (Francja) i Sarngsan Na Soontorn (Tajlandia). Wyprawa miała za zadanie analizę historycznych powiązań między kulturą a produkcją. We współpracy z ekspertami IDE i głównym partnerem – Politechniką w Bari, projektanci poznawali twórców ceramiki i kosztowali apulijskiego jedzenia. Głównym obszarem ich zainteresowań była refleksja nad designem wokół stołu, nie tylko w kontekście przedmiotów użytkowych, ale także rytuałów i tradycyjnych potraw, które są ważne dla tego zakątka Włoch.
IDE a polskie smaki
Od 23 sierpnia do 3 października 2021, wraz z warszawską Fundacją Creative Project, ekspedycja IDE wędrowała po miejscach związanych z polskim wzornictwem i kulturą z ambitną misją stworzenia nowego języka projektowania. W projekcie wzięli udział: Goliath Dyevre (Francja), Eimer Ryan (Irlandia), Zhuo Qi (Chiny), Pierangelo Caramia (Włochy), oraz Marc Bretillot (Francja).
– Pobyt grupy twórców w Polsce miał na celu stworzenie swoistego nomadycznego studia projektowego. We współpracy z miejscowymi twórcami ceramiki, takimi jak: Majolika Nieborów, Donde, Ceramika Mosko oraz Kolodziej Ceramika, ekspedycja przyniosła efekt w postaci kolekcjonerskich dzieł sztuki użytkowej, jak i przedmiotów codziennego użytku osadzonych w kontekście lokalnego dziedzictwa – wyjaśnia Anka Pietrzyk-Simone organizatorka projektu w Polsce. Kolekcja porcelanowych grzybkow autorstwa Miśki Miller-Lovegrove wykonana przez Majolikę Nieborów będzie dostępna w sprzedaży od grudnia.
Projektant potraw Marc Bretillot pełnił rolę eksperta kulinarnego. Używając lokalnych składników szukał połączeń z miejscem. Analizując zastane smaki wzbogacił je o nową energię i autorskie pomysły. Jedną z inspiracji artystycznych stała się m in. Polska Wódka oraz historia naczyń przeznaczonych do jej podawania. Polskie przekąski serwowane wraz z Polską Wódką podczas różnego rodzaju celebracji zainspirowały twórców do stworzenia autorskiej formy praktycznego naczynia służącego do degustacji.
Bliskość relacji ma znaczenie
– W Polsce grupa bardzo się polubiła, było dużo śmiechu, ale też konstruktywnych dyskusji. Być może dlatego każdy obiekt, będący interpretacją polskości i kultury jedzenia jest zupełnie inny i niesamowicie inspirujący. Wszyscy wspólnie poznajemy nowe miejsce i nawzajem się napędzamy. Bliskość relacji, które powstają pomiędzy ludźmi jest potem widoczna w pracach, które powstają – mówi Miśka Miller-Lovegrove.
Patrząc świeżym okiem na miejscową historię i lokalne zwyczaje, które tworzą polski alfabet doświadczeń – projektanci stworzyli własne wizje polskiego stołu. Inspiracją stały się mazowieckie mazurskie krajobrazy, spotkania, tradycje, kulinarne rarytasy, przepisy oraz bogactwo świątecznych obrzędów.
Na koniec odbył się pokaz „Za kulisami” IDE w Polsce / Ceramic and Food Route czyli wystawa prototypów w Pawilonie Hotelu Raffles Europejski Warsaw. Gościom serwowane były koktajle na bazie Polskiej Wódki ChOG, wykreowane przez food designera Marca Bretillot i ambasadora Polskiej Wódki Macieja Starosolskiego.
Cykl wypraw – International Design Expeditions powstaje we współpracy z Creative Project Foundation, Fondation d’Entreprise Martell, Instytutem Francuskim i Instytutem Adama Mickiewicza.