– Tą wystawą chcemy pokazać nasze korzenie i tradycję, ale także historię, do której jesteśmy już w stanie twórczo nawiązywać – mówi o „Polish Job”, najważniejszej polskiej ekspozycji na Milan Design Week 2014 (8-13 kwietnia) jej kuratorka Magdalena Kochanowska.
Wystawę ulokowano w centralnym budynku dzielnicy Ventura Lambrate, która podczas mediolańskiego tygodnia designu słynie z prezentacji świeżych i awangardowych projektów. Ekspozycja zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z kuratorką Magdaleną Kochanowską oraz Łódź Design Festiwal, obejmuje 21 projektów. Jej celem było zaprezentowanie międzynarodowej publiczności współczesnego polskiego wzornictwa.
Partnerem relacji „Design Alive” z Milan Design Week 2014 jest culture.pl, organizator wystawy „Polish Job”.
– Podoba mi się w tej wystawie to, że tak naprawdę jest to opowieść o dzisiejszej Polsce. Z jednej strony są tu prace pokazujące przywiązanie do tradycji, unikalność polskiego wzornictwa, a z drugiej – projekty powstałe przy użyciu najnowszych technologii. Taka właśnie jest dzisiaj Polska: dynamiczna, rozwijająca się, bez kompleksów, z ogromnym potencjałem – przekonuje Monika Smoleń, wiceminister kultury, która odwiedziła polską wystawę.
Obiekty prezentowane na wystawie reprezentują trzy nurty, które – zdaniem kuratorów wystawy, najlepiej oddają ducha polskiego wzornictwa. „Lokalność” oznacza szacunek dla tradycyjnych technik i materiałów, „nostalgia” przejawia się w twórczych inspiracjach czerpanych z socrealizmu, natomiast „innowacyjność” to stosowanie rozwiązań podążających za światowymi trendami i rozwiązaniami. Podczas kiedy dwie pierwsze kategorie odnoszą się do przeszłości, trzecia z nich pokazuje, że Polacy z dużym powodzeniem uczestniczą w międzynarodowym dialogu projektantów. – Jesteśmy już znani z pojedynczych, bardzo dobrych projektów, które są rozpoznawalne i doceniane za granicą. To jest dobry moment, żeby wejść na wyższy poziom i opowiedzieć jakie to polskie wzornictwo właściwie jest. Chcemy pokazać nasze korzenie i tradycję, ale także historię, do której jesteśmy już w stanie twórczo nawiązywać. Naszą specyfiką jest właśnie to silne zakorzenienie w przeszłości, ale także innowacyjność, dzięki czemu wychodzimy naprzeciw nowym technologiom – mówi Magdalena Kochanowska.
Organizatorem wystawy jest Instytut Adama Mickiewicza, który w ostatnich latach z dużymi sukcesami promuje polską kulturę na świecie. – W najbliższym czasie planujemy kolejne wystawy w Nowym Jorku (kuratorowana przez Studio Rygalik), w Holandii na Dutch Design Week oraz szereg inicjatyw w Turcji, gdzie pokażemy projekt pod hasłem „Subiektywna mapa designu”, zainicjowany przez Zuzannę Skalską – opowiadała Barbara Krzeska, kierownik wydziału komunikacji IAM.
Na wystawie mediolańskiej „Polish Job” w pierwszej kategorii, reprezentowanej przez hasło „lokalność” można zobaczyć prace: Emilii Pyzy, Studio Rygalik, Kosmos Projekt, Beza projekt, Marii Witeckiej, Magdy Jonas-Poławskiej, Kai Nosal, Bogny Polańskiej, Romy Skuzy.
W nurcie „nostalgia” swoje projekty przedstawiają: Adam Tomaszewski, Zespół Romet, Roman Modzelewski, Piotr Kuchciński, Ćmielów Design Studio, Dawid Ryski oraz Pan tu nie stał. „Innowacje” prezentują m.in. projektanci: Bartek Mejor, Piotr Chuchla, Nonegrupa, Halina Kamińska, Jakub Koźniewski, Piotr Barszczewski, Krzysztof Goliński, Zieta Processdesign.
Wystawie „Polish Job” towarzyszą warsztaty na których zwiedzający mogą wydrukować wybrane obiekty na drukarkach 3D.
Relacje „Design Alive” z Milan Design Week 2014 wspiera Volvo.