Oto najbardziej wzięte kobiety w designie. Polskie projektantki, które za pomocą designu codziennie wpływają na naszą rzeczywistość i zmieniają świat!
Na imponującej liście „Design Alive” (tekst pierwotnie ukazał się w magazynie nr 41, poświęconym kobietom w polskim designie), której celem było ukazanie prężności i potencjału kobiecego designu w Polsce w 2022 roku, znalazły się aktywne projektantki żyjące lub urodzone w Polsce, kobiety pracujące dla najlepszych polskich marek, ale też rozwijające kariery za granicą. Ich głos w designie jest dziś niesamowicie różnorodny, silny i nowoczesny.
Lista ponad 60 twórczyń zajmujących się designem produktu, czerpiących z tradycji rzemieślniczych lub działających na pograniczu sztuki zdaje się nie mieć końca. A gdybyśmy dopisali do niej jeszcze architektki, projektantki wnętrz, ilustratorki, graficzki, wykładowczynie czy kuratorki oraz konsultantki i ekspertki w dziedzinie designu – wówczas ta podstrona portalu mogłaby się nie załadować…
Gorące nazwiska, które trzeba znać, prezentujemy alfabetycznie, bo nie jest to ranking. To subiektywny wybór kolegium redakcyjnego „Design Alive” oraz grona ekspertek i ekspertów, których zaprosiliśmy do współpracy. Oto kobiety, które współcześnie kręcą polskim designem.
Oto najbardziej uznane polskie projektantki!
Agnieszka Bar
Urodzona w 1982 roku w Sudetach, w regionie o bogatych tradycjach szklarskich. Szkło postrzega jako wielowymiarowe medium; pociąga ją żar szklarskiego pieca. Absolwentka wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta (2007); przez 11 lat była związana z Katedrą Szkła w roli dydaktyka i naukowca. Tradycyjne techniki traktuje z szacunkiem, ale i z przymrużeniem oka. Często eksperymentuje zafascynowana zjawiskami przyrody i naturą człowieka. Tworzy krótkie serie i unikaty w kooperacji z rzemieślnikami i ośrodkami szklarskimi w Polsce i za granicą. Projektowała m.in. dla Puro Hotels, Antonius Caviar, Tre Products czy Expo w Dubaju.4
Anna Bera
Pochodząca z Kielecczyzny twórczyni zajmuje się przede wszystkim rzeźbą i stolarstwem – od 2014 roku prowadzi studio projektowe i warsztat stolarski The Whole Elements w Warszawie. Jest absolwentką Wydziału Architektury i Wzornictwa ASP w Poznaniu oraz technikiem snycerzem, a także członkinią zarządu stowarzyszenia Nów. Nowe Rzemiosło, wykładowczynią School of Form i stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace były prezentowane na wystawach w Polsce, Europie, USA i Azji. Projektowane przez nią rzeźbiarskie meble swoją formą zachęcają do zbadania ich funkcji i samodzielnego nadawania im znaczenia. Skupia się nie tylko na formie, ale także na wrażeniach dotykowych, sposobach używania przedmiotów i ich rytualnym znaczeniu w codziennym życiu. Inspiracje czerpie z badania stosunku człowieka do przyrody w kontekście biologicznym, kulturowym i duchowym.
Alicja Bielawska
Urodzona w 1980 roku absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i sztuk pięknych na Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie. W 2022 roku obroniła doktorat na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Warszawie – jest wykładowczynią School of Form Uniwersytetu SWPS oraz Fundacji Atelier. Tworzy rysunki, rzeźby i instalacje, stosując tkaninę, metal, drewno i ceramikę, oraz pisze wiersze. Jej prace koncentrują się wokół materialnej sfery codzienności i relacji pomiędzy przedmiotami, wnętrzami a wspomnieniami. Dotyka w nich także kwestii względności naszej percepcji. Do swoich realizacji wprowadza też elementy choreografii i performance’u. Jej prace znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi i Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. W 2021 roku reprezentowała Polskę na London Design Biennale (razem z Centralą i Aleksandrą Kędziorek).
Olga Bielawska
Urodziła się w Warszawie, wychowała w Bawarii, a swoje życie zawodowe związała z Hamburgiem. Absolwentka Bauhaus University w Weimarze. W latach 2006–2011 wraz z koleżanką Astrid Schildkopf tworzyła eksperymentalną wytwórnię kreatywnych akcesoriów: Miss Geschick & Lady Lapsus. Od 2013 roku w ramach własnego studia projektowego skupia się na wyposażeniu wnętrz w szerokim zakresie, od mebli po oświetlenie, współpracując z międzynarodowymi markami, co w 2015 roku przyniosło jej wyróżnienie specjalne German Design Award w kategorii „Oświetlenie”. Jej prace regularnie pojawiają się na targach, wystawach i w galeriach na całym świecie.
Ewa Bochen
Współzałożycielka (razem z Maciejem Jelskim) pracowni Kosmos Project. Studiowała na warszawskiej ASP i Politecnico di Milano. Doświadczenie zawodowe zdobywała w Mediolanie w pracowni Denisa Santachiary. Specjalizuje się w projektach mebli i przestrzeni publicznej, zwłaszcza wystaw. Ma na swoim koncie także szereg wystaw dla dzieci. Klientami studia Kosmos Project w ostatnich latach byli m.in. Paul Smith, Vitra Home czy Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, a jego prace pokazywane były na najważniejszych branżowych targach i festiwalach, m.in. w Nowym Jorku, Mediolanie, Londynie i Sztokholmie. Projekty Kosmos Project kilkukrotnie zdobywały wyróżnienie Must Have from Poland. W 2013 roku studio było nominowane do Design Alive Awards w kategorii Kreator.
Izabela Bołoz
Choć sama uważa siebie za polską projektantkę, studiowała nauki społeczne na Uniwersytecie Wrocławskim i Uniwersytecie Zuryskim, a następnie wzornictwo na Kingston University London; uzyskała też dyplom Design Academy Eindhoven. W 2011 roku założyła w Holandii własne studio projektowe. Do jej klientów należą instytucje kultury, samorządy lokalne i firmy międzynarodowe. Tworzone przez nią instalacje w przestrzeni publicznej, przedmioty i wystawy są równie różnorodne jak jej wykształcenie. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Technicznym w Eindhoven; wykładała również m.in. na Design Academy Eindhoven i w School of Form w Poznaniu.
Katarzyna Borkowska
Projektantka, strateżka w zakresie wzornictwa i design manager. Od 2012 roku wspólnie ze swoim mężem Tomaszem Pydo współtworzy studio projektowe Kabo & Pydo. Jest również dyrektorką artystyczną w rodzinnej firmie poligraficzno-reklamowej Fold z Siedlec. Absolwentka Wydziału Wzornictwa warszawskiej ASP, studiowała także na Politecnico di Milano, ukończyła kurs moderatora Design Thinking oraz kursy w zakresie przedsiębiorczości i strategii na Akademii Leona Koźmińskiego. Jest członkinią Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych. Zawodowo chce ulepszać otoczenie nie tylko dla człowieka, lecz także zwierząt i roślin. Prywatnie jest zwolenniczką ekologicznego stylu życia, miłośniczką jogi, zielarstwa i gotowania; interesuje się pracą ze snami.
Róża Brito
Ukończyła projektowanie w School of Form na Uniwersytecie SWPS. W 2019 roku wraz z Joshem Brito założyła biotechnologiczny start-up MakeGrowLab, w ramach którego produkują biodegradowalne opakowania z autorskiego materiału SCOBY.
Edyta Cieloch
Projektantka kreuje niepowtarzalną ceramikę wspólnie z Markiem Cecułą, który założył studio ceramiczne Modus Design już w 1976 roku w nowojorskim SoHo. Od 2013 roku z Polskimi Fabrykami Porcelany Ćmielów i Chodzież SA tworzą wspólnie Ćmielów Design Studio.
Aleksandra Gaca
Urodzona w 1969 r. w Łodzi, absolwentka Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze, w Holandii. Specjalizuje się w tworzeniu tkanin trójwymiarowych, w których łączy silne walory estetyczne i haptyczne z wysoką funkcjonalnością w zakresie akustyki. Od 25 lat bada i rozwija tkane konstrukcje przestrzenne współpracując jako ekspertka z wiodącymi markami i architektami, a jej prace znajdują się w stałych kolekcjach muzealnych, między innymi w Muzeum Narodowym w Warszawie czy Cooper Hewitt i Smithsonian Design Museum w Nowym Jorku (USA). Wielokrotnie uhonorowana międzynarodowymi nagrodami, W 2012 r. otrzymała nagrodę specjalną Design Alive Awards.
Maja Ganszyniec
Urodzona w 1981 roku w Zabrzu na Śląsku. Ukończyła architekturę wnętrz na ASP w Krakowie (2005), a potem studia projektowe na Royal College of Art w Londynie (2008). W 2013 roku w Warszawie założyła Studio Ganszyniec, skupiające się na obiektach zorientowanych na człowieka i przyjaznych naturze. W swojej praktyce łączy projektowanie wizjonerskie i odpowiedzialne – zawsze szuka nowych możliwości w granicach myślenia strategicznego. Wierzy w sens tworzenia innowacyjnych, pięknych i przyjaznych przedmiotów. W ciągu ostatniej dekady współpracowała z takimi markami jak IKEA, Duka, Comforty, Ceramika Paradyż, Profim, Marbet czy Noti. Laureatka Design Alive Awards w 2017 roku w kategorii Kreator. W tym samym roku Instytut Wzornictwa Przemysłowego przyznał jej nagrodę Projektantki Roku. W 2020 roku została powołana na stanowisko dyrektorki kreatywnej Profim, firmy należącej do skandynawskiej grupy Flokk. Jest także właścicielką i założycielką niezależnej marki meblowej Nurt.
Magda Gazur
Projektantka i kuratorka wielu wystaw. Zaskakująco potrafi połączyć oczywiste z nieoczywistym oraz nowoczesne wzornictwo z tradycyjnym rzemiosłem z Dolnego Śląska. Dyplom zrealizowała na Wydziale Ceramiki i Szkła wrocławskiej ASP im. Eugeniusza Gepperta. Ukończyła studia podyplomowe z projektowania wzorniczego w zarządzaniu rozwojem nowego produktu, realizowane przy współpracy Głównej Szkoły Handlowej i Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Studiowała również komunikację graficzną na Uniwersytecie w Wolverhampton (UK). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wielokrotnie występowała w roli kuratorki na Łódź Design Festival, zajmowała też stanowisko komisarza Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego w Bolesławcu. Obecnie pracuje na stanowisku głównego projektanta w Manufakturze w Bolesławcu oraz jest wykładowcą w Katedrze Działań Interdyscyplinarnych w Ceramice i Szkle na wrocławskiej ASP.
www.manufakturawboleslawcu.com
Justyna Górowska
Urodzona w 1988 roku, mieszka w Krakowie. Hydrofeministyczna artystka i współtwórczyni interdyscyplinarnych projektów, łączących sztukę z technologią i społecznym aktywizmem. Poprzez performatywne i interaktywne doświadczenia zaawansowanych technologii i sztuki cyfrowej jej projekty budują świadomość społecznej i ekologicznej katastrofy. Doktorat uzyskała w ramach międzywydziałowych studiów doktorskich Uniwersytetu im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Od 2022 roku prowadzi studio Popiel, w którym na nowo odkrywa kulturę pomorską w drukowanych w 3D skanach obiektów archeologicznych. Jej projekty pokazywane były m.in. w Berlinie (Freies Museum, 2009), Quebecu (Le Lieu Gallery, 2014), Dżakarcie (National Gallery of Indonesia, 2016), Warszawie (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2017) i Nowym Jorku (Art in General, 2017).
Paulina Grabowska
Projektantka innowacji w zakresie zrównoważonego i regeneratywnego rozwoju. W swoim studio NAS-DRA Conscious Design bada oraz projektuje schematy gospodarki o obiegu zamkniętym, procesy łagodzenia zmian klimatu, miejskie farmy, a także wykorzystanie różnego typu zanieczyszczeń jako zasobów. Pomaga firmom i organizacjom zmniejszyć ich ślad ekologiczny i zwiększyć efektywność energetyczną. W swoich projektach i realizacjach wykorzystuje zdrowe materiały i funkcjonalną zieleń oraz mikroorganizmy. Jest wykładowczynią biodesignu w School of Form na Uniwersytecie SWPS oraz należy do Brain Trust Boma Global. Pracuje jako ekspertka w międzynarodowym projekcie Food Trails (inicjatywa Unii Europejskiej Food2030), wspierającym tworzenie i rozwój zrównoważonych systemów żywnościowych w Warszawie. Od 2021 roku reprezentuje Instytut Polski w Nowym Jorku w ramach inicjatywy ECO Solidarity, związanej z platformą Wanted Design Manhattan. Absolwentka Architecture and Built Environment Delft University of Technology w Holandii oraz Wydziału Architektury i Urbanistyki Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Natasza Grześkiewicz
Urodzona w 1987 roku. Absolwentka wzornictwa przemysłowego na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Studiowała także w szkole designu ESAD w Porto. Przed ukończeniem studiów wyjechała na staż do biura projektowego Tjep w Amsterdamie, gdzie pierwszy raz zetknęła się z technikami wytwarzania ceramiki. Tam też narodził się pomysł na jej pracę magisterską. Pracuje z gliną, łącząc starodawne metody wytwarzania z nowoczesnymi technologiami, np. drukiem 3D. Od 2021 roku wraz z Portugalczykiem Tomásem Fernandesem współtworzy Furtherther – studio projektowe działające między Polską, Portugalią i Norwegią, tworzące w krótkich seriach, z pomocą rzemieślników, meble, ceramikę, tekstylia i szkło.
Magdalena Hubka
Absolwentka grafiki artystycznej na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Projektowaniem mebli, wnętrz i scenografii zajmuje się od 1999 roku. Od roku 2014 wraz z mężem Piotrem Grzybowskim prowadzi manufakturę meblową Swallow’s Tail Furniture. W swoich projektach odwołuje się do tradycyjnych technik rzemieślniczych, które łączy z najnowocześniejszymi technologiami, by wydobyć możliwie jak najwięcej naturalnego piękna drewna. Interesuje ją powrót do tego, co zanika obok skomercjalizowanego działania masowej produkcji – do unikalnych sposobów wytwarzania, do lokalnych i coraz rzadziej przekazywanych z pokolenia na pokolenie metod rzemieślniczej produkcji. Doświadczenie czerpie z tradycji rodzinnych jako córka znanych wrocławskich twórców – scenografki Marty Hubki i architekta Andrzeja Hubki.
Jadwiga Husarska-Sobina
Absolwentka Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie, gdzie dziś jest konsultantką. Studiowała również projektowanie w Lahti Institute of Design w Finlandii oraz na MOME w Budapeszcie. Pracowała jako dyrektor rozwoju produktu w Paged Meble, projektowała też dla Nowy Styl Group, SanSwiss, Apus Sports, Total Fitness Concept czy Floored Media (projekty dla IKEA). Na koncie ma ponad 190 skutecznych wdrożeń w różnych gałęziach biznesu oraz patentów. Laureatka wielu nagród polskich i zagranicznych, m.in. czterech nagród RedDot. Od 2014 roku prowadzi studio projektowe pod swoim nazwiskiem.
Katarzyna Jasyk
Od 12 lat zawodowo zajmuje się projektowaniem mebli. Na co dzień jest związana z dwiema polskimi markami: Happy Barok oraz Happy Sleep, dla których projektuje meble i akcesoria, ostatnio lampy. Lubi eksperymentować z formą i kolorem, jej projekty często nawiązują do Bauhausu, estetyki Grupy Memphis i ruchu De Stijl. Rok 2022 jest dla niej przełomowy – wraz z trojgiem przyjaciół z branży projektowej założyła Studio OKOOKO, rozpoczynając przygodę z projektowaniem wnętrz. Oprócz tego prowadzi galerię Raven Art oraz pisze bloga o sztuce i designie: Tojestladne.pl. W 2020 roku była nominowana do Design Alive Awards w kategorii Kreator.
Maria Jeglińska-Adamczewska
Urodzona w 1983 roku we Fontainebleau we Francji. W 2007 roku ukończyła wzornictwo przemysłowe na prestiżowej ECAL w Lozannie, gdzie uzyskała stypendium przyznawane przez Fundację IKEA. Pracowała w uznanych biurach projektowych, m.in. u Konstantina Grcica, Alexandra Taylora oraz w Galerie kreo. W 2012 roku założyła własne studio – Office for Design & Research (Biuro Projektowania i Badań), którego działalność obejmuje wzornictwo przemysłowe, projekty badawcze i wystawiennicze. W 2016 roku była współkuratorką i projektantką polskiego pawilonu na London Design Biennale. Między 2018 a 2020 rokiem pełniła funkcję dyrektora kreatywnego targów Arena Design w Poznaniu. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Magda Jurek
Urodzona w 1979 roku w Krakowie. Absolwentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Założycielka marki Pani Jurek, artystka i projektantka, przez wiele lat współpracująca ze Stowarzyszeniem „Z Siedzibą w Warszawie”, zajmującym się edukacją kulturalną i działaniami społecznymi. Projektuje lampy, produkty do wnętrz, książki i zabawki dla dzieci, wyróżniając się niestandardowym podejściem do przedmiotów. Tworzy obiekty niestatyczne, wychodzące poza swoją stereotypową funkcję i pozwalające na interakcję z użytkownikiem. W 2020 roku Pani Jurek zdobyła specjalne wyróżnienie Design Alive Awards w kategorii Kreator. Projektantka mieszka i pracuje w Ignacowie pod Warszawą.
Joanna Jurga
Urodzona w 1988 roku, z wykształcenia architektka wnętrz i wzorniczka przemysłowa (uwielbia feminatywy). Jest badaczką w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego oraz wykładowczynią w School of Form na Uniwersytecie SWPS. Specjalistka projektowania nastawionego na poczucie bezpieczeństwa. Projektuje przestrzenie do życia w izolacji. Bada działanie ludzkich zmysłów i tworzy rozwiązania dla przebodźcowanych umysłów i ciał. W swojej pracy chętnie porusza zagadnienia z zakresu designu synestetycznego i spekulatywnego. Analogowa astronautka i dwukrotna komandorka symulacji misji kosmicznych w Mobilnej Stacji Badawczej Lunares. Autorka podcastu #Bezpiecznik oraz książki „Szałas na hałas”.
Dorota Kabała
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2006) i Institute for Advanced Architecture of Catalonia w Barcelonie (2008). Specjalizuje się w designie dla branży sportowej i projektowaniu zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju. Projektowała m.in. dla Nobile Sports, AEROSIZE, Fjord Nansen. Wykłada w School of Form na Uniwersytecie SWPS. Doradza przedsiębiorcom w ramach programów PARP. Laureatka nagrody Design 2021 Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Dwukrotnie nominowana do nagrody Design Alive Awards. Prowadzi studio projektowe We Design for Physical Culture.
Magdalena Kasprzyca
Projektantka obiektów oraz wnętrz. Swoją pasję realizuje również jako pracownik naukowo-dydaktyczny w Katedrze Mebla ASP im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, której jest absolwentką. Zrealizowała doktorat z obszaru projektowania prospołecznego, wykorzystując w nim swoje zamiłowanie do dziedziny psychologii. Studiowała w ramach półrocznych stypendiów na Politecnica de Valencia w Hiszpanii oraz Tianjin Academy of Art w Chinach. Doświadczenie projektowe zdobywała, współtworząc wiele lat biuro projektowe Hanczar Studio. Laureatka konkursów polskich oraz międzynarodowych. Jej projekty prezentowane były na targach i wystawach w Mediolanie, Paryżu, Brukseli, Brazylii, Tokio i wielu innych miastach. Miłośniczka dzikiej przyrody.
Antonina Kiliś
Urodzona w 1992 roku w Warszawie. Ukończyła wzornictwo na poznańskiej School of Form. Współzałożycielka Fenek Studio, pracowni zajmującej się wytwarzaniem porcelanowych naczyń i przedmiotów. Jej twórczość obejmuje różnorodne gatunki wzornictwa – od drobnych przedmiotów codziennego użytku, przez biżuterię, tkaniny i meble, po aranżacje wnętrz, rzeźby i obiekty nieużytkowe. Częstym motywem pojawiającym się w jej pracach są charakterystyczne postaci.
Agata Klimkowska
Absolwentka ochrony środowiska na Uniwersytecie Warszawskim oraz wzornictwa przemysłowego w School of Form. Od 2015 roku wraz z Antoniną Kiliś prowadzi pracownię ceramiczną Fenek Studio w Warszawie. Współtwórczyni ogrodu społecznościowego Motyka i Słońce na warszawskim Osiedlu Jazdów. Od dwóch lat zgłębia techniki plecionkarskie. W 2022 roku uzyskała tytuł zawodowy w dziedzinie koszykarka/plecionkarka.
Magdalena Komar
Projektantka tkanin, absolwentka paryskiej ESMOD, którą ukończyła z nagrodą specjalną Michele Lemaire; absolwentka Multi Media Textiles w Loughborough College of Art and Design oraz magister socjologii (Collegium Civitas w Warszawie). Pracuje jako freelancerka pod marką Magdalena. Zajmuje się projektowaniem nowoczesnych haftów, aplikacji i wzorów na materiały do kolekcji prêt-à-porter i haute couture. Jej projekty zostały kupione przez takie firmy jak: Donna Karan i DKNY, Alexander Wang, Chanel, Calvin Klein Home, Diane von Furstenberg, Kate Spade, Banana Republic, Victoria’s Secret, Atelier Montex, Fendi, My Alpaca i inne. Od 2010 roku prowadzi Pracownię Projektowania Tkanin w Katedrze Mody warszawskiej ASP. W latach 2020–2022 zrealizowała projekt dotyczący współpracy międzygatunkowej, między człowiekiem a pszczołami – jego rezultaty można było oglądać na wystawie „Praktyki współistnienia” w Biurze Wystaw Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Malwina Konopacka
Urodzona w 1982 roku w Warszawie. Ilustratorka i projektantka. Studiowała wzornictwo przemysłowe na ASP w Warszawie oraz ilustrację na Universität der Künste w Berlinie. Jako ilustratorka współpracowała z wieloma wydawnictwami. W 2014 roku swoje ilustracje przeniosła na obiekty ceramiczne, tworząc pierwszy projekt OKO. Od tej pory rodzina ręcznie malowanych ceramicznych przedmiotów (np. wazony, patery i talerze) stopniowo się powiększa. OKO bywa także punktem wyjścia dla działań artystycznych i rzeźbiarskich, takich jak Totemy czy instalacja Fontanna (2019). Ceramiczne przedmioty artystki znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych oraz zbiorach designu Muzeum Narodowego w Krakowie.
Dorota Koziara
Urodzona w 1967 roku w Sicinach. Projektantka, artystka, architektka wnętrz, kuratorka wystaw. Dyplom uzyskała w 1993 roku na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego ASP w Poznaniu. Przez 10 lat współpracowała z Alessandrem Mendinim i Atelier Mendini w Mediolanie, gdzie od 2005 roku znajduje się główna siedziba jej studia. W swoim dorobku ma m.in. projekty dla Alessi, Swatch oraz Byblos Art Hotel Villa Amistà. Projektuje też dla takich firm jak: Hermes, Dior, Swarovski, Fiat, Noti, Tubądzin, Krosno Glass, Lena Lighting i wielu innych. Od lat jest także kuratorką i organizatorką wystaw promujących międzynarodowy design w Mediolanie, Londynie, Paryżu, Nowym Jorku, Berlinie, Tokio czy Zurychu.
Marta Krupińska
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w zakresie projektowania produktu i form przemysłowych (2006) oraz Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu na kierunku zarządzanie wzornictwem (2011). Projektantka produktu oraz grafiki użytkowej. Członkini Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych. Współpracowała m.in. z marką Meble VOX i agencją Casus Design. W 2022 roku rozpoczęła współpracę z IKEA of Sweden w Almhult.
Aleksandra Kujawska
Artystka i projektantka, warszawianka – obecnie gdynianka. Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Jeleniej Górze-Cieplicach na kierunku szkło artystyczne, a następnie dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Doktorantka Katedry Szkła na ASP im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W swoich badaniach zajmuje się atawistyczną tęsknotą współczesnego człowieka za naturą i wspólnotą. Brała udział w kilkudziesięciu wystawach w kraju i za granicą, zrealizowała kilka wystaw indywidualnych. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze, Muzeum Technik Ceramicznych w Kole oraz w Galerii Wzornictwa Polskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie („Glass Garden”). Otrzymała liczne stypendia i dotacje, m.in. Ministerstwa Kultury i Sztuki, Instytutu Adama Mickiewicza, Urban Glass w Nowym Jorku (USA) oraz Pilchuck Glass School (USA). Jest również autorką publikacji o sztuce i wzornictwie szkła.
Agata Kulik-Pomorska
Urodzona w roku 1976. Projektantka produktu, współzałożycielka – wraz z mężem Pawłem Pomorskim – studia i marki Malafor. Ukończyła wzornictwo przemysłowe na ASP w Gdańsku – jej praca została nagrodzona przez Prezydenta RP jako najlepszy dyplom ukończenia kierunku projektowego. Malafor, czyli Małe Laboratorium Formy, powstał w 2004 roku – początkowo służył jako przestrzeń do projektowania i produkowania krótkich serii autorskich obiektów. W ostatnich latach Kulik-Pomorska projektuje również dla przemysłu, zarówno pod własną marką, jak i dla firm zewnętrznych. Inspiracje czerpie z natury – dotyczy to i samych pomysłów, i materiałów. Oprócz prowadzenia marki Malafor wraz z Pawłem Pomorskim i Instytutem Adama Mickiewicza współorganizowała także trzy edycje „Obserwatorium” – letnich warsztatów dla studentów kierunków projektowych z Ukrainy, Mołdawii i Białorusi.
Katarzyna Kurowska-Loedl
Absolwentka politologii na Uniwersytecie Śląskim oraz PR-u i marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Po latach pracy w zawodzie, jako specjalistka od PR-u, w 2017 roku wraz z Magdą Milejską założyła markę online FRØPT, tworzącą spersonalizowane fronty dopasowane do systemów meblowych IKEA.
Joanna Leciejewska
Absolwentka Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu oraz design managementu na Uniwersytecie SWPS. Pierwsza kobieta, której Instytut Wzornictwa Przemysłowego przyznał tytuł Projektanta Roku. Jej projekty, nagradzane w konkursach polskich i międzynarodowych, bazują na obserwacji potrzeb odbiorcy oraz kontekstu użytkowania finalnego wyrobu. Dziś pracuje dla wielu branż: meblarstwo, sprzęt optyczny i medyczny, AGD, oświetlenie. Prowadzi studio Joa-Projekt, jest też jurorką w konkursach iF Student Design Award oraz Design Europa Awards.
Wiktoria Lenart
Ukończyła wzornictwo przemysłowe na wrocławskiej ASP na stopniu doktorskim. Stypendystka Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, członkini Polskiego Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych. Od 2013 roku z powodzeniem łączy swoje dwie pasje: działalność dydaktyczną i naukową w Pracowni Projektowania Prospołecznego oraz prowadzenie autorskiego studia, gdzie projektuje dla przemysłu. W swojej pracy badawczej szuka pęknięć w relacji człowieka z miastem, tworząc produkty z pogranicza designu krytycznego. Jej główny obszar zainteresowań to jakość i emocje w przedmiotach codziennego użytku. W social mediach prowadzi profil: uważaj. Przemeblowałam – edukuje tam, jak rozpoznawać jakościowe produkty (niebawem ukaże się książka i podcast). Laureatka plebiscytu czytelników Design Alive Awards 2020.
Magdalena Łapińska-Rozenbaum
Urodzona w 1986 roku w Warszawie, gdzie do dziś mieszka i pracuje. Artystka i projektantka, magister sztuk na Wydziale Wzornictwa warszawskiej ASP. W swoich pracach łączy ceramikę, malarstwo, grafikę i ilustrację, płynnie przechodząc od jednego medium do drugiego. Jej ulubionymi materiałami są glina i porcelana. W swoich rzeźbach i obrazach porusza tematy tabu związane z ciałem, seksualnością oraz śmiercią. Od lat z sukcesami zajmuje się projektowaniem graficznym, a także realizacją niestandardowych zleceń, m.in. neonu dla cukierni Lukullus w Warszawie czy 100 m kw. mozaiki w Zodiaku – Warszawskim Pawilonie Architektonicznym. Niedawno zaprojektowała też scenografię do spektaklu. Prowadzi cykliczne warsztaty ceramiczno-rozwojowe dla kobiet.
Anna Łoskiewicz-Zakrzewska
Urodzona w 1980 roku projektantka wnętrz, mebli, przedmiotów codziennego użytku i instalacji artystycznych, a także scenografka. W latach 2011–2021 wspólnie z Zofią Strumiłło-Sukiennik prowadziła studio Beza Projekt – tworzone przez nie projekty doczekały się licznych nagród i publikacji. Od 2021 roku prowadzi własną pracownię – Łoskiewicz Studio, w której skupia się na projektach wnętrz i archiformowaniu – rewitalizacji budynków z lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku. Mama dwójki dzieci, partnerka znanego fotografa Jacka Kołodziejskiego. Fanka wizjonerskiej francuskiej motoryzacji vintage oraz kina science fiction.
Megi Malinowska
Urodzona w 1983 roku w Gdańsku. Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej. Projektantka, wykładowczyni w School of Form, pasjonatka sportu i podróży. Razem z Filipem Ludką i Tomkiem Kempą od 2009 roku tworzy firmę i grupę projektową Tabanda. Trio architektów koncentruje się na projektowaniu i produkowaniu mebli, form użytkowych, instalacji i ingerencji w przestrzeniach publicznych. Na swoim koncie mają wiele prestiżowych wyróżnień, m.in. dziesięciokrotne Must Have w ramach Łódź Design Festival. W 2014 roku kapituła Design Alive Awards przyznała Tabandzie nagrodę w kategorii Kreator.
Karina Marusińska
Urodzona w 1983 roku w Piotrkowie Trybunalskim. Mieszka i pracuje we Wrocławiu, gdzie w 2008 roku ukończyła ASP. Studiowała także w ramach programów stypendialnych na hiszpańskim Uniwersytecie Kraju Basków w Bilbao i we francuskim Instytucie Ceramiki w Guebwiller. Odbyła też studia podyplomowe z design managementu prowadzone przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego i Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz międzynarodowe studia podyplomowe „Kaolin” na kierunku sztuka i design we współczesnej ceramice w ENSA Limoges we Francji i Chinach. Pracuje na wrocławskiej ASP jako adiunktka w Pracowni Ceramiki Kontekstualnej, prowadzonej wraz z prof. Mirosławem Kocińskim. Jest artystką interdyscyplinarną, nauczycielką akademicką, animatorką społeczno-kulturalną. Współtworzyła grupę projektową Wzorowo (2008–2014). Należy do kolektywu Food Think Tank (od 2014) i grupy performerskiej Łuhuu! (od 2005). Jej prace znajdują się m.in. w zbiorach Křehký gallery w Pradze, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli.
Olga Milczyńska
Urodzona w 1982 roku w Zabrzu. Absolwentka wydziału ceramiki Royal Danish Academy of Fine Arts i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Wykładowczyni w School of Form. Współzałożycielka pracowni August Design Studio. Wiedzę praktyczną zdobywała w pracowniach ceramicznych w Wielkiej Brytanii, Francji, Danii oraz Korei Południowej. W swoich pracach bada tematykę czasu i tradycji, balansując na granicy sztuki i projektowania. Od kilku lat wspiera również garncarstwo wiejskie w Polsce, realizując projekty wspólnie z Ośrodkiem Garncarskim w Medyni Głogowskiej. Członkini stowarzyszenia Nów. Nowe Rzemiosło, zrzeszającego autorskie pracownie rzemieślnicze.
Magdalena Milejska
Absolwentka stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, a także prognozowania trendów w warszawskiej Szkole Wyższej Viamoda. Po studiach zawodowo pracowała jako strateżka w agencji reklamowej, a następnie – z wyboru i pasji – jako projektantka wnętrz i założycielka krakowskiego studia Odwzorowanie. Jest także współzałożycielką, wraz z Kasią Kurowską-Loedl, marki online FRØPT, tworzącej spersonalizowane fronty dopasowane do systemów meblowych IKEA.
Ola Mirecka
Urodzona w roku 1986. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie rozwijała swój talent pod okiem Tomka Rygalika, będąc częścią prowadzonej przez niego eksperymentalnej grupy studenckiej PG13. Po ukończeniu studiów kontynuowała naukę na prestiżowym londyńskim Royal College of Art, by od 2014 roku projektować produkty dla marki Lego, w której jest dziś senior designerem. Na koncie ma ponad 15 zestawów, a w jednym – nawet figurkę nazwaną swoim imieniem. Oprócz tego prowadzi w Danii własne studio, zajmujące się projektowaniem produktu, ceramiki, zwariowanych maszyn i tego, czego akurat zapragnie. Od 2020 roku jest jurorką transmitowanego na antenie TVN programu „Lego Masters”.
Agnieszka Możdżer
Z wykształcenia lingwistka, z zamiłowania projektantka. Współwłaścicielka i dyrektorka kreatywna marki Miuform. Pasjonatka wzornictwa przemysłowego i absolwentka zarządzania designem. Doświadczenie zawodowe i specjalistyczną wiedzę o branży wyposażenia wnętrz zdobyła podczas wieloletniej pracy dla firm meblarskich. Prowadziła liczne projekty wdrożeń produktów w Polsce i na świecie. W 2017 roku wraz z Dawidem Kalembą założyła firmę B Line, która specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i sprzedaży mebli. Dla europejskich marek stworzyła wiele udanych kolekcji meblowych, które zdobyły uznanie na międzynarodowych targach: IMM w Kolonii, Maison&Objet w Paryżu czy Warsaw Home. Współpracuje z firmami w zakresie projektowania produktu, zajmuje się także kreowaniem koncepcji stylistycznych i konsultacjami wnętrzarskimi. W swoich realizacjach zawsze kieruje się zasadą „form follows function”.
Marta Niemywska-Grynasz
Absolwentka prestiżowego liceum plastycznego w Supraślu i Wydziału Wzornictwa Przemysłowego na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2007 roku uczestniczyła w programie stypendialnym Erasmus na VSVU w Bratysławie, w pracowni prof. Frantiska Buriana – projektanta konceptualisty. Od 2010 roku wraz ze swoim życiowym partnerem Dawidem Grynaszem prowadzi w Warszawie pracownię projektową Grynasz Studio. Członkini Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych. Laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz stypendium Wandy Telakowskiej, przyznawanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Współpracowała z wieloma firmami i organizacjami, m.in. z Muji, NAP, Bizzarto, VOX, Marbet, Devo, IWP, Polską Akcją Humanitarną oraz Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Jej projekty są interdyscyplinarne. Swobodnie porusza się zarówno w tematach produktowych, jak i w dziedzinach scenografii czy instalacji w przestrzeni miejskiej, działając na styku sztuki i designu. Współwłaścicielka produktowej marki Zaczyn.
Agata Nowak
Projektantka, kuratorka i wykładowczyni. Ukończyła studia z zakresu projektowania produktu i mebla na De Montfort University w Leicester i Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Doświadczenie zawodowe zdobywała, pracując dla Studio Rygalik, Studio Ganszyniec oraz przy projektach badawczych dla Touch Ideas. Ma na swoim koncie zarówno produkty masowe, jak i ceramikę wykonywaną własnoręcznie w krótkich seriach. Jej projekty wdrożyły polskie firmy Borcas i Loft Decora oraz duńska marka Woud. Pracuje również jako kuratorka designu. Dwa lata z rzędu odpowiadała za kolekcję MANUBA dla Gdynia Design Days. Dla GDD przygotowała też wystawy „Głowa to podstawa” i „Czekając na dostawę”, a razem z Michałem Bachowskim – „Ciało na rozdrożu” i „Mamy problem z wodą”, za które zostali nominowani do nagrody Design Alive Awards 2020 w kategorii Animator. Od 2022 roku jest także wykładowczynią w School of Form.
Alicja Patanowska
Urodzona w 1983 roku. Absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła wrocławskiej ASP (2012), czyli polskiej stolicy artystów ceramików, oraz Royal College of Art w Londynie (2014). Mieszka we Wrocławiu, gdzie prowadzi Studio Ali Berg – pracownię koła garncarskiego. Tworzy tam unikalne obiekty sztuki i wzornictwa przez łączenie tradycyjnych technik koła garncarskiego z nowymi kontekstami, formami, technikami i materiałami. Jej prace stanowią część zbiorów sztuki i wzornictwa Shanghai Museum of Glass, a ceramika dostępna jest m.in. w Merci w Paryżu, Barbican Center w Londynie, Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku i Deutsche Bank KunstHalle w Berlinie.
Monika Patuszyńska
Urodzona w 1973 roku. Ukończyła Wydział Ceramiki i Szkła wrocławskiej ASP (1999). Była ostatnim projektantem Zakładów Porcelitu Stołowego „Pruszków” oraz ostatnim prezydentem Międzynarodowego Sympozjum Ceramiki „Porcelana Inaczej”. Od 2009 roku członkini Międzynarodowej Akademii Ceramiki (AIC/IAC) z siedzibą w Genewie. W latach 2014–2016 dyrektor artystyczna Institute of Design w Kielcach. W ramach własnej pracowni szczególną miłością darzy porcelanę, opracowała również autorską metodę odlewania z form gipsowych. Sama siebie określa jako badaczkę porzuconych tematów i nieprzetartych ścieżek. Dzięki współpracy z nowojorskim biurem architekta Petera Marino jej prace znajdują się m.in. w paryskim Masoin Guerlain, singapurskim salonie Chanel czy słynnym butiku Tiffany’ego w Nowym Jorku.
Weronika Politowicz
Projektantka wzornictwa przemysłowego. Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, aktualnie studentka Royal College of Art.
Po studiach rozpoczęła pracę jako projektantka przestrzeni wystawienniczych w Polsce i Europie. Pandemia pozwoliła jej zmienić obszar działań i skierować go stronę mebli – podjęła współpracę z firmą Bejot. Postanowiła również zacząć działać na własną rękę – od prawie roku prowadzi Studio Politowicz. Skupia się na projektach wzorniczych: mebli, oświetlenia i dodatków, ale jednocześnie stara objąć zakresem działań wszystkie sfery „okołoproduktowe”; nadal opracowuje projekty showroomów i stoisk targowych oraz przygotowuje wizualizacje produktowe dla takich marek jak: Balma, Noti, Vank i Bejot.
Justyna Popławska
Mieszka i pracuje w Kopenhadze. Tworzy unikatowe produkty, nierzadko do specyficznych wnętrz, współpracując z architektami i stylistami. Ukończyła Wydział Szkła ASP we Wrocławiu oraz projektowanie szkła w Królewskiej Akademii Designu w Kopenhadze. Dwa odmienne podejścia do nauczania pozwoliły jej na rozwinięcie własnego, intuicyjnego procesu tworzenia, w którym wpływy z nauki rzemiosła, malarstwa i rzeźby łączą się z metodologicznym myśleniem projektowym. Jest absolwentką licznych duńskich stypendiów twórczych, m.in. Danish Art Foundation. Eksperymentuje ze szkłem z recyklingu, wykorzystując luźno odwołania do dawnych technik dekoracyjnych. Przetworzony odpad traktuje jako surowiec niezwykłej urody. Łączy design, rzemiosło i sztukę, szuka nowych sposobów obróbki tego materiału – jak w renesansowym warsztacie.
Anna Rosinke
Urodzona w 1985 roku w Gdyni. Absolwentka architektury na ASP w Gdańsku. W trakcie studiów poznała Macieja Chmarę, z którym rozpoczęła współpracę, a potem wspólnie studiowała na Uniwersytecie Artystycznym w Linzu, Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu oraz na tamtejszej politechnice. To właśnie w stolicy Austrii w 2011 roku założyli własne studio chmara.rosinke, w ramach którego łączą projektowanie wnętrz i produktu oraz architekturę. Są autorami licznych wystaw – ich obiekty znajdują się w kolekcjach muzeum MAK – Muzeum Sztuki Współczesnej i Użytkowej w Wiedniu oraz Kunstgewerbemuseum w Berlinie. Ich specjalnością są mobilne kuchnie, tymczasowe struktury oraz projekty zaangażowane społecznie. Oboje wykładają również na Uniwersytecie Sztuki UDK w Berlinie, gdzie od 2018 roku prowadzą drugie studio.
Gosia Rygalik
Projektantka aktywnie działająca w obszarach edukacji i kultury. Ukończyła Wydział Wzornictwa na ASP w Warszawie, studiowała także w Denmarks Designskole. Pierwsze projektowe doświadczenia zawodowe zdobywała w Kopenhadze. Podczas studiów na ASP była członkinią platformy PG13 – grupy studentów realizującej szerokie spektrum projektów, biorącej udział w licznych wystawach, konkursach i warsztatach. W trakcie studiów magisterskich skoncentrowała się na food designie, a związek między jedzeniem a projektowaniem stanowi istotny temat jej poszukiwań oraz zawodowej praktyki. W 2009 roku dołączyła do Studia Rygalik, a w 2012 roku została tam partnerem. Prowadzi autorski program nauczania 3D Design w Akademeia High School. Współtwórczyni interdyscyplinarnej społeczności DesignNature i kreatywnego kampusu w Sobolach, a także prezeska fundacji Sobole, zajmującej się designem i kulturą.
www.studiorygalik.com www.designnature.com
Paulina Shacalis
Dyrektorka zarządzająca i projektantka odpowiadająca za rozwój produktów w polskiej firmie Omnires, działającej w branży wyposażenia łazienkowego. Absolwentka Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie oraz University of Cambridge w Wielkiej Brytanii. Od wielu lat mieszka w Londynie, gdzie zdobywała doświadczenie zawodowe i umiejętności, pracując w międzynarodowych korporacjach przy strategicznych projektach brandingowych. Od zawsze ważną rolę w jej życiu odgrywały sztuka i design. Prywatnie pasjonuje się malarstwem i rzeźbą. W pracy kieruje się zasadą świadomego projektowania – tworzy produkty z myślą o ich jakości, funkcjonalności i estetyce oraz z szacunkiem dla środowiska naturalnego.
Kasia Sokołowska
Absolwentka wzornictwa i była asystentka na ASP w Katowicach. W trakcie studiów odbyła także stypendia na ASP w Mediolanie i Bratysławie, a jej dyplom we współpracy z Fundacją Rozwoju Kardiochirurgii w Zabrzu otrzymał Nagrodę Roku 2006. W 2007 roku założyła firmę SOKKA, która projektuje specjalistyczne pojazdy i produkty przemysłowe, obecnie dla międzynarodowych firm. Na co dzień wraz z multidyscyplinarnym zespołem pomaga przedsiębiorstwom tworzyć innowacyjne rozwiązania, potwierdzając, że design jest strategicznym narzędziem w biznesie. Rozwija również start-up Trashstock.com, który buduje globalną platformę do ekonomii cyrkularnej. Prywatnie wegetarianka, miłośniczka papug, przyrody, książek, sztuki i nieplanowanych podróży.
Zofia Strumiłło-Sukiennik
Projektantka mebli, przedmiotów codziennego użytku, instalacji artystycznych i wnętrz. Ukończyła Wydział Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej ASP. Od 2011 roku przez 10 lat prowadziła z Anną Łoskiewicz-Zakrzewską utytułowane studio Beza Projekt. W 2021 roku rozpoczęła solową karierę pod trzema szyldami – są to autorska pracownia projektowa, meblowa marka Splot oraz BIEL studio, firma tworząca innowacyjny beton architektoniczny. Pracowała dla takich marek jak: Bausch & Lomb, IKEA, Benson Elliot, Consiglio, VOX, Mikomax, MDD, Futu, UPC, Discovery, Canal Plus i Shootme. Laureatka Design Alive Awards 2013 w kategorii Kreator.
Alicja Strzyżyńska
Ukończyła studia magisterskie z projektowania produktu i komunikacji wizualnej na warszawskiej ASP. Wcześniej uzyskała licencjat z architektury wnętrz, studiując w Koszalinie i Lizbonie. Po studiach pracowała w Tokio i Amsterdamie, gdzie od dwóch lat prowadzi swoje własne studio projektowe działające na pograniczu designu i sztuki. Nieustannie eksperymentuje z funkcjonalnością rzeźby i narracją mebli, używając naturalnych materiałów. Inspiracją do podążania tą ścieżką były jej własne korzenie i postać dziadka – artysty rzeźbiarza. Ideą, która przyświeca jej pracowni, jest wellbeing. Obecnie eksperymentuje z emocjonalnym połączeniem między obiektem a użytkownikiem, zrównoważonymi materiałami oraz inkluzywnością. Nieustannie poszukuje przy tym doświadczenia intymności – metafizycznej więzi między człowiekiem a przedmiotem.
Wiktoria Szawiel
Urodzona w Mińsku na Białorusi, lecz sama siebie uważa za polską projektantkę. Studiowała wzornictwo na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a studia magisterskie ukończyła na kierunku Contextual Design w Design Academy Eindhoven w Holandii – z nominacją do Gijs Bakker Award i Keep an Eye Grant za swój projekt dyplomowy „Landscapes Within”. Obecnie jest stypendystką na Uniwersytecie Lizbońskim, gdzie pisze doktorat. Mieszka i pracuje w Lizbonie. W ramach swojego studia skupia się na projektowaniu obiektów i przestrzeni, łącząc badania nad procesami technologicznymi z zagadnieniami kulturowymi.
Aleksandra Szpunar
Absolwentka Wydziału Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Swoje zawodowe życie związała z ilustracją, choć w ostatnim czasie jej wielką miłością okazała się ceramika. W ramach własnej pracowni tworzy oprawy ilustracyjne książek dla dzieci dla wielu polskich i zagranicznych wydawnictw, ilustruje również dla prasy i projektuje desenie tekstylne. Jej pasja pracy z gliną pojawiła się kilka lat temu podczas zajęć w otwartej pracowni ceramicznej, a z czasem przerodziła się w działalność ceramicznego projektu Clai – pod tym szyldem powstają delikatne naczynka odzwierciedlające zainteresowanie autorki miękkimi, organicznymi kształtami, zdobione przez nią charakterystycznymi, ręcznie malowanymi deseniami.
www.aleksandraszpu.myportfolio.com ig.com/clai_ceramika
Kamila Szpunar
Ukończyła Wydział Wzornictwa Przemysłowego na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiowała również w National College of Art & Design w Dublinie. Należała do grupy PG13 pod kierownictwem Tomka Rygalika, u którego następnie odbywała praktyki. W 2009 roku rozpoczęła współpracę z Nikodemem Szpunarem – początkowo stworzyli duet Poliszdizajn, a w 2013 roku Szpunar Studio. Wspólnie realizują projekty meblowe i wystawowe, jak również obiekty z pogranicza sztuki. Jej prace pokazywano na polskich i międzynarodowych wystawach designu, m.in. w Łodzi, Mediolanie, Londynie i Sztokholmie.
Ewa Szumilas
Urodzona w 1977 roku absolwentka architektury i planowania przestrzennego na Politechnice Wrocławskiej (2002). Miłość do designu połączyła z miłością do podróży – od 2004 roku mieszka i pracuje poza granicami Polski, m.in. na Cyprze i w Irlandii. W 2010 roku przeniosła się do Bejrutu, gdzie kilka lat później otworzyła własne biuro projektowe. Od 2016 roku projektuje i produkuje własne meble pod marką Eva Szumilas. Biuro zajmuje się także projektami wnętrz i instalacjami artystycznymi. Jej projekty to połączenie funkcjonalności z estetyką napędzaną jej doświadczeniami życiowymi, pochodzeniem, pasjami i inspiracjami, zarówno kulturą Bliskiego Wschodu, jak i Europy Wschodniej.
Anna Vonhausen
Urodzona w 1979 roku projektantka, dyrektorka kreatywna i członkini zarządu firmy VANK. Doktor Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej. Autorka publikacji z pogranicza architektury i designu. W projektowaniu nie szuka estetycznych powtórzeń, lecz wyjątkowości i nowych wartości. W ostatnim czasie to ekologia i gospodarka cyrkularna stały się kluczowymi motywatorami do projektowania mebli i form akustycznych. Poszukując punktów styku pomiędzy różnymi dyscyplinami, dąży do doskonalenia przestrzeni, w jakich pracujemy, wykorzystując technologie oszczędzające naturalne zasoby.
Dorota Warych-Mitas
Z wykształcenia historyk, od wielu lat zawodowo związana z rynkiem architektury i wyposażenia wnętrz. Główna projektantka i twórczyni marki PIU Design – producenta systemu wysokich drzwi opartych na autorskiej technologii Aluminium Design. W kontaktach z designerami, architektami i klientami indywidualnymi podkreśla, że drzwi to element często niedoceniany, a mający kolosalne znaczenie dla ładu przestrzennego i atrakcyjności danego miejsca. Jej marka jest liderem w dziedzinie innowacyjnych, skrojonych na miarę systemów drzwi. Entuzjastka polskich i zagranicznych festiwali designu. Często uczestniczy w panelach dyskusyjnych poświęconych wzornictwu, sztuce i architekturze. Miłośniczka modernizmu. W pracy przyświeca jej myśl „tworzę z pasją”.
www.piudesign.eu
Zuzanna Wójcik
Urodzona w 1994 roku absolwentka Wydziału Wzornictwa Katedry Mody ASP w Warszawie (2019), studiów magisterskich z projektowania tkanin ze specjalizacją w tkaninach żakardowych, dywanach przemysłowych i sitodruku na ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi (2021) oraz drugich studiów magisterskich – w The Swedish School of Textiles w Borås (2022). Odbyła staże w studiu JW Anderson w Londynie (2015), w Instytucie Włókiennictwa w Łodzi (2020) i obecnie w Textiellab w Tilburgu. W swoich projektach zajmuje się postrzeganiem haptycznym tkanin i sposobami uzyskania tekstur w tkaninach żakardowych.
Karolina Zimnicka
Urodzona w 1982 roku w Gdyni projektantka wzornictwa przemysłowego, artystka, animatorka kultury współczesnej, pedagożka i ceramiczka. Absolwentka ASP w Gdańsku. Swoje życie zawodowe związała z projektowaniem produktu. Zaczynała jako projektantka odzieży damskiej, by w kolejnych latach wprowadzić na rynek serię zabawek kreatywnych, oporządzenia dla jednostek specjalnych oraz mebli. Od 10 lat pracuje pod własnym nazwiskiem, projektując przedmioty użytkowe. Szczególną miłością darzy glinę, a swoje prace ceramiczne powstałe w ramach autorskiego projektu Nomad Ceramics po raz pierwszy zaprezentowała we Francji na prestiżowej wystawie „1000 VASES”.