Druga już z tegorocznych wystaw The Spirit of Poland w Brazylii potrwa do 28 listopada w stolicy kraju, Brasilii. Tym razem polskie wzornictwo zagościło w prestiżowym Museu Nacional do Conjunto Cultural da República, w budynku projektu Oscara Niemeyera, uznawanym za jedną z ikon architektury modernistycznej na świecie.
W tym roku, we współpracy z Culture.pl inicjatywa The Spirit of Poland kolejny raz promuje polski design w Brazylii. W sierpniu, w ramach DW! São Paulo Design Weekend zakończyła się pierwsza z wystaw tegorocznej edycji. Od 4 listopada trwa kolejna, prezentowana w Museu Nacional do Conjunto Cultural da República. Wystawa – zgodnie z dotychczasowym założeniem, prezentuje produkty polskich marek, przy których tworzeniu znaczącą rolę odegrali projektanci. Kontekstem dla eksponowanych obiektów stała się historia poszczególnych firm, zaprezentowana w ciekawy sposób, zachęcająca odbiorcę do zapoznania się zarówno z produktami, jak i z kulturowym i biznesowym tłem ich powstania. Celem wystawy jest przybliżenie polskiej kultury materialnej, jej historii oraz współczesnego rozwoju. Wśród prezentowanych studiów projektowych i twórców znajdują się m.in. Agnieszka Bar, broKat, Kafti, Tabanda, Zieta Prozessdesign, CSTM, WellDone, Designlab, Kosmos Project, Malafor, MOA, Pani Jurek, Studio Robot, TAKK czy Vzór.
Dużym wyróżnieniem dla The Spirit of Poland jest miejsce wystawy. Brasilia, od 1955 roku stolica kraju, to futurystyczne miasto modernizmu, zaprojektowane zgodnie z nowatorskimi wówczas ideami Le Corbusiera, Oscara Niemeyera czy Lucio Costy. Unikalna w skali świata koncepcja Brasilii z jednej strony okazała się kontrowersyjna przez swoje odhumanizowanie, jednakże z drugiej strony – zyskała światową sławę, stając się przedmiotem niekończącej się do dziś dyskusji architektów, publicystów i historyków. Muzeum Narodowe – Museu Nacional do Conjunto Cultural da República – w Brasilii to budynek projektu Oscara Niemeyera, o kształcie charakterystycznej kopuły, uznawany za jedną z ikon architektury modernistycznej na świecie. Pokazanie wystawy The Spirit of Poland w tak prestiżowym miejscu ma szansę wzmocnić wizerunek polskiego wzornictwa zarówno w Brazylii, jak i na forum międzynarodowym.
W czasie wystawy, pokazanej w Galerii Terreo Muzeum Narodowego organizatorzy przewidują również wykłady i prelekcje dla gości ze świata dyplomacji, designu i sztuki, w tym m.in.: przedstawicieli ambasad, instytucji kulturalnych, lokalnego środowiska artystycznego, studentów z miejscowych szkół artystycznych i uniwersytetów.
Projekt jest realizowany w ramach programu promocji polskiego designu na świecie organizowanego przez Culture.pl Partnerem wystawy jest Ambasada Rzeczypospolitej w Brasilii.
Więcej: www.culture.pl