To już ósmy raz kiedy rocznik Print Control ukazuje panoramę polskiego designu. Premiera odbędzie się 5 marca, podsumowując miniony rok w polskim projektowaniu graficznym. Tym razem szczególną uwagę poświęcono pracy ilustratorów.
Rocznik Print Control wydawany od 2011 roku przez Magdalenę Heliasz i Instytut Adama Mickiewicza. To przegląd najciekawszych realizacji z obszaru polskiego projektowania graficznego. Tegoroczny, ósmy tom zawiera sto projektów – wyselekcjonowanych książek, plakatów i identyfikacji wizualnych. Zgodnie z ideą rocznika są to zawsze projekty drukowane, tworzone z myślą o papierze. Print Control nie tylko podsumowuje dokonania polskich twórców. Śledzi również zmieniające się trendy, wyłapuje nietypowe pomysły i zwraca uwagę na nowatorskie rozwiązania techniczne. To źródło inspiracji dla profesjonalistów i przewodnik po współczesnym projektowaniu dla wszystkich, którzy doceniają oryginalny design.
Motywem przewodnim tegorocznego tomu jest ilustracja. W obszarze kultury już od kilku lat jest jednym z najpopularniejszych polskich towarów eksportowych. Polskie książki dla dzieci regularnie zdobywają nagrody na międzynarodowych targach, a rodzimi ilustratorzy są zapraszani do współpracy przez najważniejszych zagranicznych wydawców. Jednocześnie w kraju zapanowała moda na podsumowania i antologie, której najświeższym przejawem jest album Captains of Illustration: 100 Years of Children’s Books from Poland, przygotowany pod koniec zeszłego roku przez Instytut Adama Mickiewicza i wydawnictwo Dwie Siostry. Magdalena Heliasz, pomysłodawczyni i redaktorka Print Control, we wstępie do rocznika zwraca uwagę, że polska ilustracja wkracza w przestrzeń publiczną również za sprawą oddolnych inicjatyw takich jak Pogotowie Graficzne czy komercyjnych wydarzeń, podczas których Polacy coraz chętniej kupują plakaty i autorskie druki.
W najnowszym numerze Print Control można znaleźć wywiady z wybranymi artystami, którzy posługują się na co dzień właśnie ilustracją. Ola Niepsuj opowiedziała o swoim pedantycznym podejściu do pracy, Tomek Opaliński zaprezentował, jak prostą kompozycją można tworzyć pełne emocji historie, a Jan Bajtlik, który od zeszłego roku tworzy dla francuskiego domu mody Hermès, podzielił się historią swojego sukcesu. O ilustracji związanej z modą opowiedziała również Magdalena Pankiewicz, a o rysowaniu jako formie autoterapii – Michał Loba.
Bohaterów najnowszego numeru będzie można spotkać w czwartek 5 marca o 19:00, podczas uroczystej premiery Print Control No. 8 w warszawskim Barze Studio. Rozmowę o sile oddziaływania polskiej ilustracji na odbiór codzienności i lokalności poprowadzi Bożena Kowalkowska, po dyskusji zagra kolektyw Graficy Muzycy, a after party uświetnią wizualizacje tworzone na żywo przez Nicolę Cholewę.
Wydarzenie na Facebooku: facebook.com/events/496593794358577
Współwydawcą Print Control jest Instytut Adama Mickiewicza, którego misją jest promocja polskiej kultury za granicą. IAM był współorganizatorem ponad 8 tysięcy wydarzeń kulturalnych, które obejrzało prawie 60 milionów widzów w ponad 70 krajach. Prowadzi także serwis Culture.pl – codziennie aktualizowany serwis informacyjny o najciekawszych wydarzeniach i zjawiskach związanych z polską kulturą.
Print Control no. 8
Wydawca: TXT publishing
Współwydawca: Instytut Adama Mickiewicza
Koncepcja, redakcja i projekt graficzny: Magdalena Heliasz
Autorzy wywiadów: Mateusz Bzówka, Klara Czerniewska-Andryszczyk, Romuald Demidenko, Agata Napiórska, Magdalena Roszkowska
Język: polski i angielski
Nakład: 1500 sztuk
Format: 220 x 285 mm
Liczba stron: 234
Cena: 55 PLN