Jesteśmy częścią międzynarodowej kultury

Wystawa „Regeneracja” pod kuratelą Aleksandry Kędziorek stała się jednym z kluczowych wydarzeń w ramach programu Poland25EU, organizowanego z okazji polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Ekspozycja, która odbywa się w budynkach Rady Europejskiej oraz Parlamentu Europejskiego, zbudowana jest wokół idei regeneracji w kontekście designu.

Program zagraniczny polskiej Prezydencji, zainaugurowany 14 stycznia w Brukseli, potrwa do czerwca 2025 roku. Pod hasłem „Culture Sparks Unity” odbędzie się niemal 100 wydarzeń kulturalnych w ponad 20 europejskich państwach.

– Polska Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej 2025 to wyjątkowa okazja, by podkreślić znaczenie kultury jako jednego z najważniejszych narzędzi  w budowaniu międzynarodowych relacji – podkreśla Olga Wysocka, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza, który odpowiada za przygotowanie zagranicznego programu kulturalnego.

poland25eu

W najważniejszych przestrzeniach, w których odbywają się strategiczne spotkania przedstawicieli państw członkowskich, siedzibach Rady UE – budynkach Justus Lipsius i Europa, można teraz oglądać instalacje artystyczne Alicji Patanowskiej i Alicji Białej. Równolegle, w salach Rady, prezentowane są również dzieła współczesnej polskiej sztuki, designu i grafiki, zaaranżowane przez Katarzynę Baumiller.

Obie instalacje będą stały w budynkach unijnej Rady do końca czerwca, czyli końca polskiego przewodnictwa.

Magazyn Design Alive

NR 50 ZIMA 2024

ZAMAWIAM

NR 50 ZIMA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Regeneracja

Inauguracyjna wystawa koncentruje się na idei regeneracji, rozumianej nie tylko w aspekcie fizycznym, ale również psychicznym i społecznym. Dotyczy to zarówno naszej relacji z zasobami naturalnymi, jak i więzi międzyludzkich. Katarzyna Baumiller, autorka projektu przestrzeni wypoczynku i cichej pracy w brukselskich budynkach Justus Lipsius, Europa oraz Parlamentu Europejskiego, stworzyła atmosferę sprzyjającą kontemplacji i odpoczynkowi. Przestrzeń wyraźnie odróżnia się od funkcjonalnych biur, w których zwykle odbywają się międzynarodowe spotkania.

– Zależało mi na tym, by osoby, które doświadczają tych wnętrz, poczuły, że są uczestnikami małego misterium, jakim jest proces regeneracji – psychicznej i fizycznej – podkreśla Katarzyna Baumiller. – Są to miejsca, gdzie można się zrelaksować i przełączyć z trybu pracy na tryb kontemplacji, rozmowy, relacji i odpoczynku. Demokratyczna harmonia różnorodności.

Katarzyna Baumiller, architektka, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, zaprojektowała przestrzenie cichej pracy i wypoczynku w siedzibie Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego.

Projektantka zaprosiła do współpracy polskie marki i twórców, tworząc kompozycje, które ukazują najlepszą stronę polskiego designu. – W Polsce mamy świetnych twórców i produkty, czas, by stały się bardziej widzialne. Projektowałam te przestrzenie w kontekście budynków biurowych, które swoją skalą i charakterem nie sprzyjają regeneracji. Starałam się więc wykreować miejsca, które czytelnie różnią się od pozostałej tkanki budynków — dodaje projektantka.

Wśród prezentowanych prac znajdują się zarówno projekty uznanych twórców, jak i prace młodych artystów. Przykładem może być kultowy fotel Romana Modzelewskiego RM58, który stanął obok nowoczesnych, ekologicznych rozwiązań, jak smukła lampa Blampa Kajetana Luterackiego z Bluba Studio, stworzona z plastiku pochodzącego z recyklingu, oraz ceramicznych lamp-rzeźb Ewy Baraniewskiej. Znajdziemy tu też m.in. projekty Pani Jurek, meble Noti, ceramiczne wazony Malwiny Konopackiej czy półkę na książki Baloo M od studia Nodi. Uwagę przyciągają również tkaniny artystyczne, od twórców takich jak: Edgar Bąk, Zofia Strumiło-Sukiennik, Jakub Święcicki czy marka Splot.

Wystawa porusza również temat regeneracji w kontekście troski o środowisko i zrównoważony rozwój.

Zaaranżowana przez zespół Supergirls Do Design (Marta Szostek, Matylda Halkowicz, Natalia Wojciechowska) instalacja „We Are The Weather” Alicji Patanowskiej przedstawia wodę – symbol życia – jako metaforę współzależności międzygatunkowej, zachęcając do refleksji nad solidarnością w obliczu globalnych wyzwań. Wykonana z lokalnej gliny, z pomocą studentów wrocławskiej ASP, instalacja symbolizuje związek człowieka z naturą i potrzebę dbania o wspólne zasoby.

Kluczowym elementem są ogromne zbiorniki na deszczówkę w kolorze kobaltowym, nawiązującym do pierwiastka niezbędnego do życia, ale także wiążącego się z negatywnymi skutkami społecznymi i ekologicznymi w wyniku jego wydobycia. Instalacja, znajdująca się w budynku Justus Lipsius w Brukseli, przypomina o wpływie naszych decyzji na klimat. Dzięki zagłębieniom w zbiornikach, w których mogą pić wodę owady, oraz motywom roślinnym i zwierzęcym, Patanowska skłania do pytań o to, jakie historie mogłyby opowiedzieć nam te formy życia.

W budynku Europa w Brukseli prezentowana jest również instalacja „Underneath the Hard Ground, Soft Ground” Alicji Białej, składająca się z 12 prostokątnych paneli.

Choć z daleka przypominają lustra, w rzeczywistości stanowią część pracy, której celem jest przypomnienie politykom, że ich decyzje mają realny wpływ na rzeczywistość. Na każdym panelu znalazł się wizerunek innej rośliny, typowej dla danego miesiąca w Polsce i cenionej ze względu na właściwości oczyszczające glebę i wodę, szczególnie poprzez usuwanie metali ciężkich. Artystka użyła mosiądzu, materiału łączącego miedź i cynk, który odegrał kluczową rolę w rozwoju cywilizacji. Jej praca w pełni poddaje się recyklingowi.

Alicja Biała zastosowała technikę akwaforty, popularną w XIV i XV wieku, początkowo stosowaną do ozdabiania zbroi, a później używaną przez artystów do tworzenia roślinnych ilustracji.

Culture Sparks Unity

Program, organizowany przez Instytut Adama Mickiewicza pod hasłem „Culture Sparks Unity”, ma na celu promowanie idei solidarności i międzynarodowej współpracy.  Prezentuje najciekawsze zjawiska współczesnej polskiej sceny artystycznej.

 – Nie zabrakło w nim nazwisk najbardziej uznanych twórców i twórczyń, ale chcemy przede wszystkim wykorzystać ten moment, aby wzmacniać na światowej scenie widoczność młodego pokolenia – mówi Olga Brzezińska, wicedyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza. – Przygotowywany przez Instytut program jest efektem współpracy środowiska artystycznego z całej Europy i ma zachęcać do dalszej twórczej wymiany ponad granicami.

Na najbliższe sześć miesięcy zaplanowano wiele aktywności i wydarzeń. W ramach „Street Art solidarnościowy” artyści z Polski i Ukrainy stworzą murale i mozaiki, opowiadające o sile jedności. W Brukseli odbędzie się wystawa Ady Zielińskiej, a w Budapeszcie prezentowane będą prace fotografów z Polski i Węgier badających wspólnotowość w Europie Środkowo-Wschodniej. Na wystawie „Bujność. Sztuka kobiet XXI wieku” w Mołdawii zaprezentowana zostanie sztuka młodych artystek z Polski, a w Belgii Małgorzata Mirga-Tas zaprezentuje tapiserię inspirowaną kolekcją arrasów.

Szczegółowe informacje na temat całości zagranicznego programu kulturalnego polskiej Prezydencji można znaleźć na stronie prowadzonej przez Instytut Adama Mickiewicza: www.poland2025eu.culture.pl.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Zielono mi!

Zielono mi!

Dilbeek | 2 kwietnia 2024

Niezwykła metamorfoza domu z ubiegłego wieku od Madam Architectuur