62. targi Salone del Mobile.Milano przekroczyły wszelkie oczekiwania. To była rekordowa edycja również dzięki odwiedzającym z Polski! Na liście 15 najważniejszych krajów, z których przybyło najwięcej oglądających znalazła się w tym roku Polska! Nie zabrakło też wystawców znad Wisły – nasz kraj reprezentowały marki Omnires, Zięta, Paged i Fameg.
1 950 wystawców z 35 krajów, w tym 33 proc. spoza Włoch. 361.417 odwiedzających – czyli o 17,1 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Do tego 26,8 proc. więcej gości biznesowych i ogromna liczba zwiedzających z Polski. Te liczby najlepiej opisują, jak ważnym punktem odniesienia dla międzynarodowej branży projektowej są targi Salone del Mobile.Milano.
W dniach 16-21 kwietnia 2024 r. w przestrzeniach Rho Fiera Milano, po raz 62. odbyły się targi Salone del Mobile.Milano. Centrum spotkań i wzajemnych inspiracji, eksperymentów i debat nad światem projektowania przyciągnęło nadzwyczajną liczbę wystawców i zwiedzających.
Tegoroczne Salone del. Mobile. Milano upłynęły pod hasłem – „Ewolucja od projektu po doświadczenie”. Odbyło się Biennale EuroCucina (kuchnie) i Międzynarodowa Wystawa Łazienki, wydarzenia wokół Food & Design, a także 25. rocznica SaloneSatellite, czyli wystawy młodych twórców.
Salone del Mobile.Milano 2024
Rekordowa frekwencja na Salone del Mobile.Milano 2024 wyniosła 361.417 gości – o 100 tys. więcej niż w 2022 r. Targi odwiedziło o 17,1 proc. więcej osób niż w 2023 r. Wzrosła również liczba profesjonalistów, którzy odwiedzili targi, i to aż o 26,8 proc., w tym 65,8 proc. dotyczy osób z zagranicy.
– 62. Salone del Mobile.Milano przekroczyły wszelkie oczekiwania: była to edycja rekordowa. Niesamowita liczba 361.417 gości, ponownie potwierdziła pozycję wydarzenia, jako pomostu i dialogu z nowymi obszarami geograficznymi rynku i międzykontynentalnego miasta otwartego na innowacje. Targi są wielką „fabryką” znaczenia i trwałej wartości produktów, a także miejsc pracy oraz kultury materialnej i niematerialnej. Podczas procesu przeprojektowywania formatu targów skupiliśmy się zarówno na przemyśle, produkcji, jak i na zwiedzających, próbując pobudzić obie strony oszałamiającym programem kulturalnym, tworzącym nowe powiązania między potężnymi korzeniami kultury projektowania a wizjami przyszłości. Potwierdzeniem tego są obchody SaloneSatellite, który od 25 lat wychwytuje i promuje młode talenty – podsumowała Maria Porro, prezeska Salone del Mobile.Milano.
15 rynków, 6 gwiazd, 5 552 dziennikarzy
Wśród 15 największych rynków odnotowano wielki postpandemiczny powrót Chin, a tuż za nimi znalazły się Niemcy, Hiszpania, Brazylia, Francja, Stany Zjednoczone, Polska, Rosja, Szwajcaria, Turcja, Indie, Wielka Brytania, Korea Południowa, Japonia i Austria. Mapa wystawców i odwiedzających objęła także Stany Zjednoczone, Indie, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielką Brytanię, Francję i Arabię Saudyjską.
W porównaniu z ubiegłym rokiem większa była także obecność mediów. Targi odwiedziło 5552 akredytowanych dziennikarzy i specjalistów ds. komunikacji, w tym 50,4 proc. spoza Włoch.
Wzrosła liczba studentów, która wyniosła 13 556. Jednym z wydarzeń, które przyciągnęły największą liczbę zainteresowanych była 25. rocznica SaloneSatellite, kultowej „fabryki” nowych talentów.
Claudio Feltrin, prezes Federlegno Arredo, powiedział: – Przedsiębiorcy po raz kolejny stanęli na wysokości zadania i po 62. latach możemy z całą pewnością powiedzieć, że jesteśmy niekwestionowanym liderem, zdolnym przyciągnąć do pawilonów Rho Fiera Milano design z całego świata, potwierdzając tym samym, że Salone jest wizytówką branży. Salone del Mobile.Milano to przede wszystkim targi biznesowe, które umożliwiają nawet najmniejszym firmom zaprezentowanie się przed tak ogromną wyspecjalizowaną publicznością, do której trudno byłoby dotrzeć indywidualnie.
25 lat SaloneSatellite, 600 uczestników z 32 krajów
Wizjonerskie centrum nowego designu prezentujące projektantów poniżej 35. roku życia obchodzi w tym roku 25-lecie. Wyjątkową rocznicę świętowano przemówieniami, okrągłymi stołami, a nawet meczami ping-ponga na żywo i przekrojową wystawą w Triennale Milano – satelita Universo.
Miejsce spotkań przedsiębiorców, łowców talentów i najbardziej obiecujących projektantów powstało w 1968 roku za sprawą Marvy Griffin Wilshire, która do dziś jest jego kuratorką.
Wiele z prototypów zaprezentowanych podczas poprzednich edycji weszło do produkcji, a wielu z 14 000 projektantów, wraz z 270 międzynarodowymi szkołami projektowania, które wzięły udział, stały się znaczącymi nazwiskami na scenie projektowej.
Gabriela Kawińska pokazała drewniane modułowe meble w pastelowych kolorach, przypominające przeskalowane dziecięce zabawki. Andr Atelier – rzeźbiarskie meble i lampy na styku sztuki i designu, Tok Studio Atelier – subtelne, perfekcyjnie dopracowane meble i akcesoria. Atelier Harpa – efemeryczne, inspirowane naturą obiekty ze szkła i metalu, a marka Unism – metalowe meble tworzone starożytną techniką odlewania w piasku.
Trzy instalacje. David Lynch, wyspa Accurat i projektowanie żywności
Podczas Salone zaprezentowano trzy duże instalacje. Pierwsza to zaprojektowane przez Davida Lyncha – „Thinking Rooms”. Stolarskie hobby reżysera skłoniło go do zaprojektowania pełnowymiarowej instalacji. W każdym z dwóch „Myślących pokoi” w centrum umieszczono fotel otoczony grubymi zasłonami wykonanymi z niebieskiego aksamitu – nawiązującego do filmu Lyncha „Blue Velvet” z 1986 roku. We wnękach zamontowano ekrany, wyświetlające obrazy działające jak portale do świata zewnętrznego.
Druga instalacja, „Under the Surface” – sygnowana przez Accurat, Design Group Italia i Emiliano Ponzi – to skalista wyspa w sercu Międzynarodowej Wystawy Łazienki. Powstała, aby podkreślić zaangażowanie branży w innowacyjność i ochronę najcenniejszych zasobów planety. Trzecia, zatytułowana „Wszystko, co kiedykolwiek chciałeś wiedzieć o projektowaniu żywności w sześciu przedstawieniach” objęła sześć dni prezentacji niezależnych międzynarodowych magazynów dotyczących jedzenia i designu.
Plany na 2025
– Zaczęliśmy już planować rok 2025, mając świadomość, że Salone del Mobile to szansa dla wszystkich, dla łańcucha dostaw mebli drewnianych, dla Mediolanu i całego systemu Made in Italy. Ważne jest, aby nadal współpracować zarówno z dużymi, jak i małymi firmami i instytucjami, mając na uwadze potężną intuicję, która przyświecała nam przez całą 62. edycję: ważne jest tworzenie i bycie wspólnotą – dodaje Maria Porro.
63. edycja Salone del Mobile.Milano w dniach 8-13 kwietnia 2025 roku.