W targowym kalendarzu luty oznacza Ambiente. We Frankfurcie znaleźliśmy sporo inspiracji i zaskakująco pozytywne prognozy dotyczące tego, jak będziemy żyć i pracować.
W tym roku targi Ambiente skoncentrowały się wokół zrównoważonego rozwoju, przyszłości pracy, handlu detalicznego i jego cyfrowej ekspansji. Cztery główne segmenty: Życie, Dawanie, Praca i Jedzenie, objęły różnorodne aspekty współczesnego stylu życia.
„Rhythms of Lifestyles” to hasło przewodnie, pod jakim upłynęły energetyczne i tłumnie odwiedzane targi Ambiente 2025.
Ambicją targów jest odzwierciedlenie zmian, jakie zachodzą na rynku, pokazanie najlepszych nowości oraz próba przewidzenia przyszłości powiązanej ze zmieniającymi się stylami naszego życia. Wychwycenie aktualnych kierunków rozwoju i próba przewidzenia zmian, jakie nas czekają to tematy, które wydały się nam najciekawsze.
Strefa trendów. Ambiente Trends 25+
Jak będziemy żyć i pracować w trudnych czasach? Jakie formy, kolory i materiały znajdą się w naszych jadalniach, mieszkaniach i miejscach pracy? W sekcja Ambiente Trends 25+ sformułowano trzy zaskakujące odpowiedzi w kategoriach DEEP, REAL i EASE. Te trzy koncepcje opisują zmiany, jakie zachodzą w naszych codziennych potrzebach oraz wpływają na wybory, jakich dokonujemy, na co dzień, a także wyposażając wnętrza.
DEEP to ciepłe i subtelne środowisko do życia, wynikające z zupełnie nowej wrażliwości na naturę i rzemiosło. To reaktywacja tradycyjnego rzemiosła i zwrot ku naturze – woda, ogień i ziemia są inspiracją dla kreatywnych projektów. Materiały takie jak drewno, ceramika, szkło i metal pojawiają się w swoich naturalnych odcieniach. Kolor skorupki jajka czy zielonej herbaty tworzą klimatyczny efekt, a metaliczne niuanse, takie jak matowe srebro, ciemny brąz lub jasny złoty połysk, łagodnie przyciągają światło. DEEP to styl życia zanurza się głęboko w naturę i zapewnia spokój we wszystkich obszarach życia domowego.
REAL stawia na funkcjonalność i kreatywność, a wynika z rosnącej świadomości ekologicznej i społecznej. Projekty są zrozumiałe i radykalnie proste. Tutaj sprawdza się drukarka 3D, która zapewnia doskonale wykończone powierzchnie i nowe materiały dla bardziej zrównoważonej przyszłości.
Rezultatem jest niezwykła różnorodność materiałów, od aluminium i drewna pochodzącego z recyklingu po szkło i ceramikę z innowacyjnymi szkliwami i materiałami kompozytowymi. Niezwykle cennym surowcem stają się odpady.
Znajdziemy to kolory drewna, głębokiej butelkowej zieleni, karmelu, mięty, aluminiową szarość i szafran, a przede wszystkim ponadczasowy design i uproszczoną konstrukcję.
EASE daje nam to, czego pragniemy – lekkość i radość, niespodziankę i kreatywność. Szczególnie silna jest tu inspiracja tekstyliami: eksperymenty z haftem, patchworkiem dają początek nowym praktykom rzemieślniczym.
Materiały takie jak szkło, papier czy ceramika poddawane są kreatywnej obróbce, a owocowe odcienie, śliwki, pomarańczy i cytryn, spotykają się z błękitem nieba czy dżinsem, a także głębokimi, ciemnymi tonami, takimi jak mech, zieleń morska czy drewno wiśni.
– Strefa trendów skupiła się wokół intensywnych projektów, radosnych pomysłów i rozwoju produktów, które kwestionują normy i pozwalają zobaczyć to, co znane z nowej perspektywy. Rzemiosło, zrównoważony rozwój, gospodarka w obiegu zamkniętym i innowacyjne technologie to główne siły napędowe projektowania, które przekonają konsumentów, sprzedawców detalicznych i projektantów wnętrz komercyjnych – mówi Annetta Palmisano, z agencji Stilbüro, która pomogła w przygotowaniu Ambiente Trends 25+

Strefa talentów. Ambiente talents 2025
W specjalnej sekcji Talents 2025 wzięło udział 28 projektantów z 11 krajów, m.in. z Japonii, Finlandii, Polski, Szwecji i Stanów Zjednoczonych. Perspektywa młodych designerów jest zawsze inspirująca. Zaskakują niekonwencjonalnymi odpowiedziami na ważne pytania współczesności, a ich innowacyjne pomysły i koncepcje odważnie zorientowane są na przyszłość życia społeczeństw i konsumpcji. W tym roku szczególną uwagę przyciągały innowacje dotyczące materiałów pochodzenia biologicznego, w tym nowe zastosowania skorupek jaj i odpadów po herbacie lub odnowa tradycyjnych technik tekstylnych.
Laura van de Wijdeven z Holandii, zainspirowana ogromną produkcją jajek w swoim kraju stworzyła nowy rodzaj biomateriału. W swojej pracowni LVDW opracowała surowiec ceramiczny ze skorupek jaj, który można kompostować i wykorzystać do tworzenia gruntów lub płytek podłogowych.

Zi-Yu Elaine Chou z Tajwanu połączyła tradycyjną ceremonię parzenia herbaty z odpowiedzialnością ekologiczną: jej stolik herbaciany Sadou wykorzystuje innowacyjną metodę wykorzystania nadmiaru wody do wzrostu roślin. Jednocześnie odpady herbaciane są suszone i ponownie wykorzystywane m.in. do przyjaznego dla środowiska sprzątania gospodarstw domowych.
Na wystawie pojawił się też polski akcent – Gabriela Kawińska z projektami Pinokio i Las, które są współczesną wariacją na temat dawnych drewnianych zabawek.