Projektowanie dobrego samopoczucia

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers ze studia A+N to duet projektantek, które łączą technologię hi-tech i rzemiosło, tworząc nietypowe innowacyjne materiały czułe na dotyk. Te zachęcające do interakcji struktury przemawiają do zmysłów, by nawet w niewielkim stopniu pozytywnie wpływać na codzienne samopoczucie. 

Studio A+N wyznaje zasadę „circular future”, która pozwala minimalizować wpływ na środowisko naturalne i zwracać uwagę na każdy etap procesu produkcji.

Jednocześnie przy projektowaniu korzystają z teorii opartych na dowodach naukowych, takich jak Biophilic Design, Attention Restoration i Environmental Enrichment, które pomagają im opracowywać powierzchnie w określony sposób wpływające na zmysły.

Projektantki opracowują nowe materiały i instalacje, w których uwzględniają świadomie wybrane kolory, faktury, zapachy i dźwięki tworzące harmonijną mieszankę bodźców sensorycznych.

Magazyn Design Alive

NR 50 ZIMA 2024

ZAMAWIAM

NR 50 ZIMA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Myślenie przez tworzenie

Jak same przyznają, najbardziej inspirują je dwie rzeczy: sztuka – szczególnie tendencja zerowa oraz artyści tacy jak David Hockney i Yayoi Kusama, którzy tworzą swoje własne światy, oraz natura. Ich ulubionym etapem procesu projektowego jest z kolei faza eksperymentów.

– Dużo patrzymy na zjawiska naturalne: jak faluje powierzchnia wody? Jak źdźbła trawy poruszają się na wietrze? Co czujemy, gdy dotykamy różnych powierzchni, np. piasku, czy mchu w lesie – mówi Alissa.

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers tworzą nietypowe tkaniny

– Nasz proces projektowania jest bardzo praktyczny. Staramy się tworzyć próbki już na bardzo wczesnym etapie, aby móc je dotknąć i wejść w interakcję. Nazywamy to podejściem „myślenie przez tworzenie”. Często zaskakujemy same siebie nowymi ruchami lub manipulacjami materiałowymi, na które nigdy byśmy nie wpadły, robiąc wszystko „w komputerze” – dodaje Alissa.
 
Projektantki za największą zaletę pracy w duecie uważają po prostu tworzenie razem – dzielenie się niepewnością i stawianie sobie wyzwań w sposób, w jaki nie robiłyby tego w pojedynkę.

Bio Mirror

Prototyp narzędzia służącego do skupienia się na głębokim oddychaniu jest efektem badań nad technologią biofeedback i jej zastosowaniem w życiu codziennym.

A +N koncentrują się na badaniu percepcji stresu w środowisku pracy i życia, testując jednocześnie te elementy środowiska, które mogą go zredukować.

W Bio Mirror nasze własne dane biologiczne, takie jak bicie serca, oddychanie i poziom stresu, są mierzone przez bioczujniki i przekładane na namacalne, ruchome struktury, które reagują na nasz dotyk.

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers tworzą nietypowe tkaniny

Projektantki wspólnie z grupą badawczą Future Everyday z TU/Eindhoven opracowały i prototypowały koncepcję narzędzia. W późniejszych etapach razem z  Virtual Reality Design Methods Lab rozwijały projekt przy użyciu wirtualnej rzeczywistości, po to, aby pracować w sposób wydajny, nie wymagający użycia materiałów.

Artystkom zależy na tym, aby pomysł Bio Mirror znalazł się w miejscach, w których wiele różnych osób może go doświadczyć i czerpać z niego korzyści, na przykład w dużych biurach – miejscach, w których zazwyczaj spędzamy najwięcej czasu.

Duet przewiduje stworzenie sensorycznych pokoi wypoczynkowych, w których można poświęcić chwilę dla siebie, zrelaksować się i naładować akumulatory.

Obecnie Alissa i Nienke rozwijają narzędzie Bio Mirror w kierunku instalacji oświetleniowej. Testują je w warunkach szpitalnych oraz w dwóch szkołach średnich. 

The Sun Show

Projekt innowacyjnych żaluzji okiennych stworzonych do sali konferencyjnej holenderskiego Ministerstwa Edukacji, Kultury i Nauki zaczął się od papierowej próbki, która nakierowała projektantki na pomysł z reagowaniem powierzchni na natężenie światła. 

Instalacja składa się z czterech tkanych, tekstylnych paneli, których mniejsze elementy uruchamiane przez czujniki światła, otwierają się i zamykają w rytmie oddechu, regulując światło słoneczne wpadające do pomieszczenia.

Łącząc rzemiosło z technologią, projekt jest wysoce wyrafinowany i szczegółowy: tkane powierzchnie miejscami są przezroczyste, dzięki zastosowaniu specjalistycznej bezbarwnej przędzy, a wycięcia są utrwalone przez kolorowe hafty.

 

Surface of Sound

Interaktywna instalacja, która dociera do zmysłów i zachęca do eksploracji otoczenia. Po zbliżeniu się lub nawet delikatnym dotknięciu tej trójwymiarowej powierzchni ujawniają się różne dźwięki, a instalacja ożywa niczym instrument, na którym mogą grać widzowie.

Aktywacja zmysłów pozwala na uwolnienie się od niekończącej się bieganiny pracy i umożliwia ponowne wejście do przestrzeni zawodowej ze świeżym spojrzeniem.

Podczas pracy nad projektem Alissa i Nienke współpracowały z psychologiem zmysłów i przestrzeni oraz bazowały na teoriach naukowych poruszających temat dotyku, wzroku i słuchu, w celu wzmocnienia doświadczeń zmysłowych.

Projekt powstał we współpracy z Jesse Kirschner (technologia) oraz Onno Kortland & Eric van de Lest (dźwięk).

Z podmuchem wiatru

Przypominający niebo z kępkami chmurek (cirrocumulus floccus), projekt Cc Flo tworzy intrygującą powierzchnię, reagującą na ruch powietrza. Każdy podmuch wiatru wprawia ją w falowanie i zaprasza do interakcji.

Cc Flo zbudowana jest z modułowych paneli ściennych i może pokrywać dowolne ściany. Rozmiar modułowych paneli jest dowolny, aby łatwo można było dopasować je do konkretnego miejsca.

POP – metalowe ekrany do wnętrz

W tym projekcie projektantki obrały za cel przekształcenie materiału z blachy stalowej we wzbogacającą „skórę” dla wnętrz architektonicznych. Metalowe ekrany powstały za pomocą zaawansowanej metody grawerowania. 

POP jest efektem współpracy z Caino Design w ramach projektu partnerskiego Worth.

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers tworzą nietypowe tkaniny

Fringes & Floats

Kolekcja innowacyjnych, tkanych okładzin ściennych do zastosowania we wnętrzach na różną skalę jest połączeniem delikatnej namacalności i zaawansowanej technologicznie produkcji.

Bogata gama struktur jest wynikiem projektu badawczego, który sprawdza możliwości technologii tkania 3D. Powstał on we współpracy z EE Exclusives, holenderską firmą dziedzictwa kulturowego założoną w 1900 roku i jedną z pierwszych holenderskich firm, które otrzymały certyfikat  Step-by-OEKOTEX. Projekt podkreśla zrównoważony rozwój jako kluczowy czynnik społeczno-ekonomiczny, który zgrabnie przechodzi od zielonej energii do łańcuchów produkcyjnych w wysoce szczegółowym tkaniu.

A+N mówią o tym najlepiej: „Piękne jest to, że można odkryć każdą pojedynczą przędzę, im bardziej się ją przybliża. Zaprojektowane przez nas wzory oddają hołd, zaawansowanemu technologicznie procesowi produkcji”.

W celu rozwinięcia projektu projektantki opracowały wystawę online kolekcji wraz z uznanym studiem fotograficznym Scheltens & Abbenes, aby przenieść to, co fizyczne do sfery cyfrowej.

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers tworzą nietypowe tkaniny

Mirabilia

Okleina ścienna Mirabilia tworzy swoisty element zabawy, z którym wchodzi się w interakcję poprzez dotyk.

Innowacyjną, trójwymiarową powierzchnię tworzą warstwy z wyciętymi wzorami. Bawiąc się tymi warstwami, ich kolorami i wzorami, Mirabilia łapie światło i wiatr, przekształcając ściany w żywe struktury, które pobudzają wyobraźnię.

Mirabilia jest wykonana z bardzo wytrzymałego, certyfikowanego na poziomie B1 materiału tekstylnego z powłoką biobójczą. Jest wodoodporna, łatwa do czyszczenia i może być stosowana bezpośrednio na ściany lub inne powierzchnie.

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers tworzą nietypowe tkaniny

Dangling Mirror

Niczym falująca powierzchnia wody, Dangling Mirror porusza się, odbija i wydaje się tańczyć. Materiał zbudowany jest z wiszących kwadratów ze stali nierdzewnej, które są tak cienkie, że powierzchnia reaguje na przepływ powietrza, jednocześnie zniekształcając odbicie. Modułowe panele można łączyć, tworząc dowolną powierzchnię lub strukturę.

Alissa van Asseldonk i Nienke Bongers tworzą nietypowe tkaniny

Alissa + Nienke

Alissa + Nienke (A+N) tworzą innowacyjne powierzchnie od 2014 roku. Po poznaniu się na Design Academy Eindhoven Alissa van Asseldonk (ur. 1988, Eindhoven) i Nienke Bongers (ur. 1988, Arnhem) założyły własne studio. Ponieważ dobre samopoczucie stało się coraz większym problemem w dzisiejszym społeczeństwie, celem A+N jest projektowanie produktów wnętrzarskich, które przemawiają do zmysłów i wzmacniają indywidualne zdrowie i szczęście.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Lex Pott: Uwielbiam nicnierobienie

Być niezależnym

Amsterdam | 14 maja 2015

Lex Pott dla "Design Alive": - Nigdy nie zabieram pracy do domu.