Architektura barwy

Jacek Kołodziejski, znany przede wszystkim jako fotograf, prezentuje tym razem swoją twórczość w formie rzeźb i instalacji. Wystawa „Rzeźby gradientowe” nawiązuje do jego fascynacji architekturą Le Corbusiera, a szczególnie klasztorem Sainte-Marie de La Tourette – budynkiem, który łączy funkcjonalizm z sakralnym charakterem.

Scenografię do wystawy stworzyła Anna Łoskiewicz, projektantka, scenografka, a prywatnie partnerka fotografa.

Ekspozycja jest częścią Warsaw Gallery Weekend i będzie dostępna w warszawskiej Galerii Instytutu Fotografii Fort od 26 września do 24 listopada 2024 roku.

Magazyn Design Alive

NR 49 JESIEŃ 2024

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 48 LATO 2024

Artysta eksploruje koncepcję „koloru kontrastującego” zaczerpniętą z filozofii twórczej Le Corbusiera, który w swojej architekturze przywiązywał szczególną wagę do barw. Kołodziejski, inspirowany monochromatyczną bryłą La Tourette, tworzy instalacje, w których kolor dyktuje ostateczny kształt rzeźb.

Jego prace są dialogiem z Le Corbusierem, ale nie mają na celu gloryfikacji architekta – raczej konfrontację z jego metodą twórczą.

Kołodziejski, umieszczając swoje obiekty w kontekście architektury, jednocześnie podejmuje próbę zrozumienia przestrzeni i jej historii.

– Wprowadzając w przestrzeń obiekty, które powstały w wyniku mojej własnej percepcji i kontemplacji miejsca, oraz fotografując je w kontekście historii i charakteru budynku nie mam zamiaru oddawać czci legendzie, ale zamierzam podjąć dialog z jego metodą twórczości – tak jak ze swoją – podkreśla Kołodziejski.

Klasztor Sainte-Marie de la Tourette. Ostatni i najważniejszy budynek Le Corbusiera

Kuratorka wystawy „Rzeźby gradientowe”, dr Wiktoria Michałkiewicz, zauważa: – Jako artysta, Kołodziejski pracuje przede wszystkim z medium fotografii, ale tworzy również rzeźby, instalacje artystyczne i obiekty. Różnorodna forma wyrazu sprawiła, że artysta odnalazł się w dialogu nie tyle z Le Corbusierem – „ikoną dizajnu”, ale również z jego metodą twórczą. Obiekty fotograficzne i instalacje służą budowaniu własnych światów: ostatecznie w pełni dostępnych wyłącznie dla samego artysty, ale stworzonych po to, by inni mogli je oglądać.

Pracując z koncepcjami całościowymi, Kołodziejski zastanawia się, czy możliwe jest rzucenie wyzwania totalności – światu kompletnemu, który jest nie tylko hermetyczny, ale legendarny, przesycony znaczeniami, naznaczony kontekstami – a w konsekwencji – niemal święty?

Wystawie towarzyszyć będą dwa ważne wydarzenia. 29 września o godzinie 13:00 odbędzie się rozmowa artysty z kuratorką dr Wiktorią Michałkiewicz, a 16 listopada Jacek Kołodziejski spotka się z dr Jarosławem Trybusiem, by porozmawiać o projekcie „Rzeźby gradientowe” w kontekście architektury i koloru.

Wystawa „Rzeźby gradientowe” jest bezpłatna i dostępna dla zwiedzających od środy do niedzieli w godzinach popołudniowych.

Jacek Kołodziejski

Urodzony w 1980 roku. Jest fotografem, artystą wizualnym i filmowcem, absolwentem Wydziału Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Studiował również Film i Fotografię w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Charakterystyczny i rozpoznawalny styl twórczości Kołodziejskiego wynika z szerokich zainteresowań sztukami wizualnymi i dizajnem. Jego projekty były wystawiane na całym świecie, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Fotografii w Arles, Miesiącu Fotografii w Los Angeles i Miesiącu Fotografii w Bratysławie, a także wielokrotnie nagradzane (m.in. PDN Photo Annual 2016, nominacja do Książki Fotograficznej Roku 2016). W 2020 roku został wybrany najlepszym polskim fotografem na Światowym Pucharze Fotograficznym w Rzymie.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Diuna pełna sztuki

Diuna pełna sztuki

Warszawa | 13 lutego 2024

Odwiedzamy nowe wnętrza kompleksu biurowego zaprojektowane przez Annę Łoskiewicz