Polska na czwartym miejscu wśród krajów odwiedzających Salone del Mobile 2025! Targi odnotowały najwyższą w historii liczbę zagranicznych profesjonalistów, którzy stanowili 68 proc. wszystkich uczestników wydarzenia.
– W tegorocznej edycji zaobserwowaliśmy znaczny wzrost liczby zagranicznych profesjonalistów, przy czym szczególnie silna była obecność Europy. To ważny sygnał: Europa jest głównym rynkiem odniesienia dla naszej branży i nadal postrzega Salone jako istotne wydarzenie tworzące kontekst dla świata biznesowego i zawodowego – podkreślił Claudio Feltrin prezes FederlegnoArredo, firmy która organizuje targi.
W targach udział wzięło 2 103 wystawców z 37 krajów. Ranking najwyższej liczby odwiedzających według kraju pochodzenia dla edycji 2025 po raz kolejny uplasował na pierwszym miejscu Chiny. Drugie miejsce zajęły Niemcy, odnotowując silny wzrost, a następnie znalazły się dwa najlepiej prosperujące rynki eksportowe globalnego systemu meblowego: Hiszpania – z tego kraju do Mediolanu przyjechało 5 423 profesjonalistów i Polska z liczbą 5 325 odwiedzających profesjonalistów. Dalej w pierwszej dziesiątce znalazły się Brazylia, Rosja, Francja, Stany Zjednoczone, Indie i Szwajcaria.
Euroluce 2025: 306 wystawców, w tym 45 proc. z zagranicy
Odbywające się co dwa lata wydarzenie, to ważna część targów prezentująca firmy zajmujące się oświetleniem. W tym roku wprawne oko dostrzegło cytaty z przeszłości, ale także eksperymenty z innowacyjnymi materiałami i technologiami.
Wśród nowych produktów wyróżniła się lampa Arctic, zaprojektowana przez BIG (Bjarke Ingels Group), modułowa lampa, która czerpie inspirację z brył Archimedesa i nawiązuje do kryształów lodu. Przezroczyste lub lustrzane materiały otaczają źródło światła systemem, który umożliwia użytkownikom samodzielny montaż lampy. Wśród nowości znalazła się również Internod, opracowana przez Arup i Stephena Phillipsa, lampa robocza, która wykorzystuje bambus jako zrównoważony materiał bez użycia sprężyn i z wysoce technologicznym źródłem światła, lampa zaprojektowana do współczesnych miejsc pracy.
SaloneSatellite – 700 uczestników z 37 krajów
Liczba studentów odwiedzających Salone 2025 była zgodna z liczbą z 2024 r., która znacznie wzrosła w porównaniu z 2023 r.: 8 517 Włochów i 6 543 obcokrajowców, stanowi wzrost o 38 proc. w porównaniu z poprzednią edycją Euroluce. Do tych liczb należy dodać 39 000 odwiedzających wystawę SaloneSatellite, co potwierdziło jej ważny status międzynarodowego pokazu współczesnej kreatywności i punktu odniesienia dla firm poszukujących nowych talentów.
Projekty specjalne – program kulturalny
Uzupełnieniem targów był zaplanowany z rozmachem program kulturalny, wykraczający poza hale Rho Fiera. W tym roku Salone.del Mobile rozszerzyło swoją strefę wpływów na miasto – szczególnie dzięki dwóm projektom, zrealizowanym we współpracy z dwiema najbardziej prestiżowymi instytucjami Mediolanu.
Głównym przesłaniem zjawiskowej, ruchomej instalacji było wskazanie na wartość wiedzy.
Spektakl światła i muzyki „Mother” Roberta Wilsona, w Museo Pietà Rondanini w Castello Sforzesco, wyprzedał się w ciągu kilku godzin na cały tydzień Salone del Mobile, ale pozostanie otwarta do 18 maja, jako hołd dla Mediolanu. „Mother” z muzyką estońskiego kompozytora Arvo Pärta, mierzyła się mocą „niedokończonego” – rzeźby Michała Anioła, powstałej w 1564 roku, pod koniec życia artysty. Uzupełnione Stabat Mater, średniowieczną modlitwą w wersji wokalnej i instrumentalnej doświadczenie „Mother” polega na sekwencji świateł i obrazów oraz wykonywanej na żywo muzyki.
Na terenie targów Fiera Milano Rho, można było z kolei zanurzyć się w intensywnym doświadczeniu „La dolce attesa” (Słodkie czekanie), przygotowanym przez nagrodzonego Oscarem reżysera Paolo Sorrentino. Projekt-instalacja z udziałem aktorów to ponadczasowa przestrzeń, niewidzialny most między teraźniejszością a przyszłością, w którym pragnienie przeplata się ze strachem przed spotkaniem przeznaczenia. Warto wspomnieć o współpracy Sorrentino z Margheritą Palli, scenografką, która zaprojektowała kostiumy, uszyte następnie przez pracownię krawiecką Piccolo Teatro di Milano.
Nowe obszary geograficzne: Azja Środkowa i państwa Zatoki Perskiej
Edycja Salone 2025 przyniosła duże oczekiwania co do nowych obszarów geograficznych: w targach wzięło udział 350 głównych inwestorów, nabywców, sprzedawców detalicznych, wykonawców i przedstawicieli mediów z 50 krajów, w tym 27 delegacji z Azji i państw Zatoki Perskiej. Kluczowe rynki napędzające zmianę to Zjednoczone Emiraty Arabskie, oraz Arabia Saudyjska, z którą Salone podpisało w styczniu wstępne memorandum w sprawie realizacji nowych projektów w dziedzinie wzornictwa. Wreszcie, frekwencja japońska wzrosła z 20. na 13. miejsce, zgodnie z pozytywnym trendem wzrostu eksportu w makrosystemie meblowym. Silną pozycję utrzymała także Korea Południowa.
Salone del Mobile 2025. Pewność w świecie niepewności
Prezes FederlegnoArredo Claudio Feltrin podsumował: – Zakończyły się najważniejsze międzynarodowe targi w świecie wyposażenia wnętrz i wzornictwa, autentyczny motor napędowy biznesu i innowacji dla naszego systemu przemysłowego, który w czasach napięć i niepewności po raz kolejny pokazał, że ma solidne korzenie i oko skierowane na przyszłość. Daje środek ciężkości i pewność w świecie niepewności. Teraz z determinacją patrzymy w 2026 r.: w przyszłym roku czekają nas nowe, wielkie wyzwania. Naszą obietnicą jest praca nad jeszcze bardziej inkluzywnym formatem, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw oraz rynków wschodzących. Będziemy to robić ręka w rękę z całą branżą, mając na celu przekształcenie trudności w szanse”.