Czym byłoby wzornictwo ostatniego stulecia bez wyciskarki do cytrusów Juicy Salif, korkociągu Anna G. czy kawiarki La Conica? A to tylko garstka spośród mnóstwa zachwycających przedmiotów, jakie miłośnikom designu ofiarował Alessi. Wszystkie łączą funkcjonalność ze znakomitą formą – piękną, intrygującą lub rysującą na twarzy uśmiech. Z okazji jubileuszu 100-lecia Alessi zobaczymy swych ulubieńców w zupełnie nowej odsłonie.
Firma Alessi powstała w 1921 roku. Przez kolejne sto lat ewoluowała, aby stać się jednym z najważniejszych reprezentantów włoskiego wzornictwa we wszystkich zakątkach globu. Nazywana bywa włoską Fabryką Snów. Dlaczego? Bo choć nie zapomina o swych korzeniach i do dziś większość produktów wytwarza w oparciu o obróbkę metali na zimno, stawia na ciągły rozwój i spełnianie marzeń zarówno projektantów, jak i klientów. Tradycją uczyniła współpracę z najwybitniejszymi artystami z całego świata. Wytwarza i dostarcza miłośnikom designu niepowtarzalne akcesoria kuchenne, naczynia, lampy, biżuterię oraz najróżniejsze drobiazgi – małe, praktyczne dzieła sztuki.
Alberto Alessi, który kieruje rodzinną firmą od lat 70. XX wieku, o tegorocznym jubileuszu mówi: – Moja fabryka ma sto lat. To z pewnością niezwykły kamień milowy, jednak sama rocznica porusza mnie tylko w pewnym stopniu. Tym, co interesuje mnie bardziej niż wiek firmy, jest jej świeżość, jej zdolność do ciągłego wprowadzania nowych pomysłów, wnoszenia nowych form do ewolucji rodzimego krajobrazu. Kiedy dziadek Giovanni założył markę Alessi w 1921 r., miał precyzyjne wyobrażenie o jakości, bazujące na gruntownie przemyślanym i starannie wykonanym produkcie. I to podejście wywarło wpływ na nas wszystkich, jego potomkach. Można więc powiedzieć, że przepis, który moja fabryka będzie stosować przez następne sto lat, jest dokładnie taki jak dotąd. To przemyślany i starannie wykonany produkt, dobrze zaprojektowany przez znakomitego twórcę.
100 lat najlepszego designu
Jubilat zaplanował huczne obchody i nietuzinkowe prezenty dla swoich przyjaciół. Do oferty wprowadza 12 wyjątkowych przedmiotów – dawnych ulubieńców w nowych odsłonach oraz produkty premierowe. W każdym miesiącu roku jubileuszowego prezentuje nowy projekt lub reedycję klasycznego produktu, a powstaniu każdego z nich przyświeca jedna z idei, którymi kieruje się firma Alessi. Pierwszą odsłoną urodzinowej kolekcji Values (ang. wartości) było Industrial craftmanship (ang. rzemiosło przemysłowe). Ta oparta na paradoksie idea przypomina, że Alessi to firma lokująca się pomiędzy masową produkcją przemysłową a warsztatem rzemieślniczym. Choć dziś niemal wszystkie etapy procesu wytwórczego wykorzystują pracę maszyn, to jednak urządzenia te używane są w sposób zgodny z duchem rzemiosła, a nie z logiką linii produkcyjnej – i chętnie dostosowują się do ekspresji twórczej projektanta.
W mini kolekcji Industrial craftmanship znajdziemy Twergi – drobne akcesoria kuchenne, takie jak młynki, korkociągi, solniczki czy pieprzniczki, wykonane z drewna i wykończone barwnymi lakierami, które po raz pierwszy ujrzały światło dzienne w 1989 roku dzięki projektantom: Ettore Sottsassowi i Andrei Branzi. Dzisiejsza reedycja tych klasycznych przedmiotów skrzy kolorami, puszcza designerskie oczko. Jest doskonałym przykładem odnowienia wielowiekowej tradycji, przekazanej potomkom przez mistrzów tokarstwa z doliny rzeki Strona nad jeziorem Orta.
Kolejne wartości, przyświecające premierom jubileuszowych projektów to:
***
Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki! Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!