Modernizm udomowiony

Fiński architekt Alvar Aalto (1898-1976) idealistycznie marzył by wszystkim żyło się jak najlepiej. Zaprojektowane przez niego budynki użyteczności publicznej, prywatne domy i mieszkania to znakomity dowód, że to pragnienie udało mu się przekuć w obfitującą w sukcesy karierę. Najlepszą wizytówką dla jego twórczości jest natomiast sam dom architekta w Helsinkach.

Z samym miastem związał się znacznie wcześniej – to właśnie tu studiował na Politechnice Helsińskiej (do 1921) oraz od 1933 roku mieszkał wraz ze swoją rodziną. Rok później otrzymał zlecenie zaprojektowania zabudowy zatoki w znajdującej się na obrzeżach miasta dzielnicy Munkkiniemi. Zlecenia ostatecznie nigdy nie zrealizował, znalazł natomiast wymarzone miejsce by postawić swój własny dom.

Magazyn Design Alive

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

To jeden ze skromniejszych projektów Aalto, ale zarazem jeden z najbardziej oryginalnych i eleganckich. Założenia jakie przyjął wraz ze swoją żoną, równie utalentowaną projektantką Aino Aalto, były proste: dom miał być przytulny i zapewniać wygodne życie a sama budowa bazować na prostych rozwiązaniach i sprawdzonych materiałach. W jego obrębie miała się również znaleźć pracownia odpowiadająca potrzebom obojga małżonków.

Projekt udało się ukończyć w sierpniu 1936 roku. Sam architekt porównał końcowy efekt do starej fińskiej farmy, która w swojej prostocie gwarantuje trwałość i użyteczność na długie lata.

Dwoistość funkcji budynku podkreślają materiały wykorzystane do stworzenia elewacji: skrzydło biurowe wykończono bieloną cegłą, natomiast cześć mieszkalną otulają smukłe listwy z ciemnego drewna. Naturalne materiały zmiękczają radykalny język modernistycznej architektury.

Ze względu na to, że dom znajduje się na zboczu, od frontu do wejścia prowadzą kamienne schody, z tyłu zaś znajduje się dobrze nasłoneczniony dziedziniec. Wchodząc do środka najpierw trafiamy do holu, w którym znajdują się schody prowadzące na piętro, a nieco dalej – salon, w którym króluje ogromny fortepian, jadalnia z przejściem na taras oraz kuchnia z pomieszczeniem gospodarczym. Piętro w całości poświęcono prywatnym pokojom, jest tu również wspólna łazienka oraz wyjście na dwa balkony.

Do samej pracowni dostać się można na dwa sposoby – z holu oraz z salonu. W środku zrezygnowano z podziału na piętra na rzecz imponującej wysokości, którą podkreśla duże narożne okno wpuszczające do środka ogrom naturalnego światła. Oprócz rozległego stołu do pracy jest tu również niewielka strefa do odpoczynku, a także drabina prowadząca na strych.

Aalto mieszkał w domu aż do swojej śmierci w 1976 roku, pozostawiając go pod opieką swojej drugiej żony Elissy. Po jej śmierci, w 1994 roku Willa Aalto trafiła pod skrzydła fińskiego Ministerstwa Edukacji i Kultury oraz władz miasta, które stworzyły tu muzeum poświęcone twórczości architekta.

Przeczytaj również: 

Aino Aalto. Promotorka modernizmu codziennego użytku

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Ponadczasowa klasyka

Ponadczasowa klasyka

Helsinki | 9 stycznia 2023

Odwiedzamy kawalerkę projektu polsko-fińskiej architektki Anny Koivumäki

Betonowy klejnot

Betonowy klejnot

Arles | 13 listopada 2022

Odwiedzamy willę Benkemoun, awangardową ikonę z lat 70.