Każdy koncern motoryzacyjny przygotowuje co roku nowe koncepty. Ich elementy są potem wykorzystywane przy projektowaniu nowych samochodów. Jedną z najciekawszych premier tego roku jest koncept Smart Forvision – samochodu stworzonego wspólnie z inżynierami koncernu chemicznego BASF.
Każdy koncern motoryzacyjny przygotowuje co roku nowe koncepty. Ich elementy są potem wykorzystywane przy projektowaniu nowych samochodów. Jedną z najciekawszych premier tego roku jest koncept Smart Forvision – samochodu stworzonego wspólnie z inżynierami koncernu chemicznego BASF.
Po raz pierwszy samochód zaprezentowano we wrześniu we Frankfurcie nad Menem podczas 64. International Automobil Ausstellung (IAA). Cykliczna, odbywająca się co dwa lata, impreza to jedno z najważniejszych wydarzeń samochodowego świata. W tym roku we Frankfurcie pojawiło się około 900 wystawców, a hale wystawowe odwiedził milion osób! Każdy z producentów pokazywał hybrydowe koncepty, bo – zdaniem trandwatcherów, z którymi rozmawialiśmy – ekologiczne rozwiązania to jedyny kierunek, w którym zmierza motoryzacja. W tym kontekście niezwykle rewolucyjnie zaprezentował się Smart.
Niewielki Smart Forvison został wyposażony w pierwszy przezroczysty dach przepuszczający światło i przy tym wytwarzający energię. Stworzono go z przezroczystych ogniw słonecznych, które nawet przy słabym oświetleniu wytwarzają wystarczającą ilość energii od zasilania wszystkich sprzętów w kabinie. Pod ogniwami znajdują się świecące diody organiczne, dzięki którym przy wyłączonym silniku można tak podświetlić wnętrze, że dokładnie widać z niego całe otoczenie samochodu. Jeżeli pojazd stoi na słońcu, wentylacja napędzana jest za pomocą fotowoltaiki i auto jest na bieżąco chłodzone. Ta nowa technologia komórkowa zwiększa wydajność energetyczną auta, a zaoszczędzona energia może być wykorzystana do zasilania dodatkowych urządzeń w pojeździe.
Forvison wyposażony został w felgi, których nie znajdziemy w żadnym innym samochodzie. Zostały one wykonane z tworzywa sztucznego. Firma BASF zastosowała materiał, który pozwala zaoszczędzić do trzech kilogramów wagi na każde koło. Poza tym nadwozie wraz z drzwiami zostało wykonane z włókna węglowego dzięki czemu waży o 50 proc. mniej niż wersja stalowa i 30 proc. mniej niż wykonana z aluminium. Auto koncepcyjne napędzane jest silnikiem elektrycznym, który cały czas gromadzi dodatkową energię dzięki dachowi z wbudowanymi ogniwami słonecznymi.
– Samochody przyszłości potrzebują materiałów i technologii obniżających zużycie energii i jednocześnie podwyższających zasięg pojazdu oraz komfort jazdy. Nasze innowacje w znaczący sposób przyczyniają się do tego – przekonuje Christian Fischner, szef działu badań polimerów w BASF.