YY to nowa marka oferująca zarówno ubrania jak i gadżety inspirowane katowickim Spodkiem, który w tym roku będzie świętował 50. urodziny. – Spodek to ikona. Inspiruje, imponuje i zachwyca – mówi Dominik Tokarski, autor konceptu, właściciel kultowego baru Kato, współtwórca Geszeftu w Katowicach i Stowarzyszenia Moje Miasto.
W kolekcji YY znalazły się m.in. koszulki, bluzy, grafiki, kubki, talerze, torby, skarpety i czapki. Pojawiający się na nich logotyp nawiązujący do architektury Spodka został zaprojektowany przez Łukasza Smolarczyka z katowickiego Supergut Studio. – Wierzymy w to, że nasze miasto to mocna marka sama w sobie, która symbolizuje nowoczesność i szacunek do tradycji w jednym – mówi Tokarski.
Spodek w 2021 roku obchodzić będzie okrągłe 50. urodziny. – Nie chcąc zdradzać szczegółów, powiem tylko, że całe miasto będzie żyło tym jubileuszem – mówi Marta Chmielewska, naczelniczka wydziału promocji katowickiego magistratu.
Idea utworzenia hali widowiskowo-sportowej na terenie Katowic (ówcześnie Stalinogrodu) pojawiła się już w 1955 roku. Początkowo Spodek miał znajdować się na obrzeżach miasta, na terenie Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku. W 1959 roku Stowarzyszenie Architektów Polskich ogłosiło konkurs na wykonanie projektu hali. Zwycięzcą konkursu został zespół projektantów z Biura Studiów i Projektów Typowych Budownictwa Przemysłowego z Warszawy, reprezentowany przez architektów Macieja Gintowta i Macieja Krasińskiego. Wykonawcą konstrukcji był Andrzej Żórawski, według projektu podobnie zawieszonego dachu warszawskiego Supersamu projektu Wacława Zalewskiego zrealizowanego w 1962 roku. Spodek oddano do użytku w 1971 roku.
Więcej na: www.y-y.do