Zjawisko cyklicznego następstwa trendów daje pewność, że nawet te najbardziej szokujące, prędzej czy później czeka wielki powrót. I tak po 40 latach powrócił styl Memphis, który w latach 80. wydawał się śmieszny i absurdalny, a dziś odnajdujemy jego wpływ we wnętrzach prywatnych i publicznych, we wzornictwie, sztuce użytkowej, projektowaniu graficznym i modzie.
Niezależnie od tego, czy go kochamy, czy nie znosimy, nie można zaprzeczyć wpływowi Grupy Memphis i jej prowokacyjnej estetyki na współczesny design we wszystkich jego przejawach.
Styl Memphis – designerska rebelia
Memphis powstał na początku lat 80. z inicjatywy Ettore Sottsassa oraz grupy mediolańskich projektantów i architektów. Swoją nazwę wziął od piosenki Boba Dylana „Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again”, której słuchano podczas założycielskiego spotkania.
W 1981 r. dziwaczny kolaż geometrii Art Deco, kolorów PopArtu i kiczu z lat 50. pojawił się po raz pierwszy na Salone del Mobile. Wyróżniał się odważnymi kolorami i asymetrycznymi zestawieniami geometrycznych kształtów. Uwagę zwracały krzykliwe printy i swobodne łączenie różnych materiałów, takich jak plastik, szkło, kamień, lastryko. Jeden z krytyków opisał go wtedy jako – Bauhaus w fabryce zabawek Fisher Price.
Odważna gra projektantów z dotychczasowymi standardami dobrego smaku polegała np. na zastosowaniu, używanego w fast-foodach laminatu, w wyrafinowanych, drogich apartamentach. Wiele ich projektów inspirowanych było pop kulturą i np. estetyką bajek Disneya. Radykalnie odrzucali funkcjonalizm, udowadniając, że struktura i dekoracja mogą być jednym i tym samym.
Człowiek ikona. Ettore Sottsass to jedna z najbardziej wpływowych figur XX-wiecznej sceny designu
Precz z nudą!
Celem Sottsasa było wyzwolenie designu z wszechobecnej nudy i powagi. Postmodernistyczna łatwość łączenia ze sobą motywów i cytatów sprawiała, że był zabawny, przekorny i pozbawiony zadęcia. W latach 90. jego założenia spotkały się z krytyką minimalistów, jednak bywał też nazywany geniuszem XX wieku. Okrzyknięty wręcz anty-designem, Memphis wywarł znaczący wpływ na modę, wzornictwo, architekturę, film i pop kulturę przełomu wieków.
Charakterystyczne motywy znajdziemy się np. u Jaime Hayona, Sashy Bikoff, Camille Walali, czy Philippe’a Starcka. Karl Lagerfeld zakochał się w Memphis od pierwszego wejrzenia. Sottsass i jego grupa zafascynowali też m in. Diora, Angelę Missoni, Miu Miu, Saint Laurenta, czy American Apparel, które wypuściło nawet kolekcję zaprojektowaną przez Nathalie Du Pasquier, jedną z członkiń Memphis Group.
Kolekcjonerem dzieł artystów z Grupy Memphis był Dawid Bowie. Posiadał słynny regał Carlton Bookcase i szafkę Casablanca Sideboard zaprojektowane przez Sottsassa; a także Super Lamp na kółkach, Martine Bedin oraz sofę Big Sur, Petera Shire.
Cechy stylu Memphis w pigułce
***
Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki! Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!