Świadoma nieświadomość

Pochodzący z Czech projektant Tadeas Podracky poszukuje autentyczności. Eksperymentując z materią, szuka sposobów na przełamanie ustalonych zasad „dobrego” projektowania. Jego dzieła prezentują bogactwo struktur, technik i wykorzystanych materiałów.

Obiekty, które tworzy, są bezpośrednim, ekspresyjnym wyrazem gestów jego ręki i intuicji. Swoje projekty rysuje zazwyczaj tylko wtedy, kiedy chce przekazać swoją wizję klientowi lub galerii. Mimo to, finalne obiekty i tak różnią się od rysunków – to ważne w jego praktyce, element zaskoczenia i autentycznej ekspresji. Spontaniczność efektu końcowego, pozwala projektantowi czuć wolność twórczą.

Tadeasa fascynują naturalne procesy, takie jak wzrost czy sedymentacja, czyli proces polegający na opadaniu cząstek ciała stałego rozproszonego w cieczy.

– Zazwyczaj myślę o stanie transformacji i o tym, co on oznacza dla konkretnego obiektu, materiału czy procesu. Zmiana, w moim rozumieniu może być wzrostem lub rozpadem i jest istotnym narzędziem dekonstrukcji otaczającej mnie rzeczywistości – mówi artysta.
 

Magazyn Design Alive

NR 50 ZIMA 2024

ZAMAWIAM

NR 50 ZIMA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

 
Projekt Metamorphosis z 2020 roku jest odpowiedzią projektanta na współczesne problemy społeczeństw – mieszkania w prefabrykowanych domach, przepełnionych masowo produkowanymi meblami i kompulsywne zatracanie się w wirtualnych światach. Poprzez ten projekt, Tadeas stawia na autentyczność, kwestionuje metody konstrukcyjne i docenia zdolność materiałów do ujawniania swojego charakteru. Ostatecznie projektant stara się wzmocnić naszą emocjonalną więź z otoczeniem.
– Czułem, że potrzebujemy bardziej autentycznego i osobistego otoczenia, z którym moglibyśmy się połączyć. Chodzi też o naszą akceptację rzeczy lub materiałów, które nie dążą do perfekcji, ten projekt otwiera nas na nowe możliwości – mówi o projekcie Tadeas Podracky.
 
W ramach kontynuacji serii Metamorphosis Podracky ręcznie wyrzeźbił serię modułowych półek ściennych, stołek, krzesło Lounge oraz fotel, które powstały specjalnie na targi podczas 17. edycji Design Miami.
 
Morphis to z kolei obiekty świetlne zrealizowane w 2022 roku. Przetwarzający światło biomorficzny kształt, przypominający coś pomiędzy rośliną a żywym organizmem, to wynik poszukiwań Tadeasa traktującego obiekt jako przedłużenie ciała. Artysta oparł swoje podejście na subtelnych kombinacjach materiałów i kolorów, tworząc wrażenie, że obiekty te mogą być naturalnie uprawiane i hodowane.
 
Tadeas ma na swoim koncie również bardziej przestrzenne realizacje, takie jak pawilon architektoniczny z 2018 roku. Sześciometrowa realizacja powstała z intuicyjnego szkicu, który został precyzyjnie powiększony za pomocą skanów 3D. Dzięki temu udało się zachować ręczne niedoskonałości i zniekształcenia oraz unikalność formy.
 

Spontaniczny proces twórczy zaowocował powstaniem wyjątkowego obiektu, który tworzy przestrzeń przywołującą na myśl jaskinię pozbawioną normatywnych funkcji, ale oferującą spekulatywną wersję środowiska.

– Jestem głodny uczenia się i poznawania różnych rzemiosł, technik i materiałów. Wielką frajdą są też dla mnie nowe wyzwania związane z materiałami  – dodaje Tadeas.

Tadeas Podracky

Urodził się w Czechach w 1989 roku. Uzyskał tytuł magistra w zakresie projektowania kontekstowego w Design Academy Eindhoven oraz magistra w Academy of Art Architecture and Design w Pradze. Odbył staże naukowe w pracowni Fine Art w School of Visual Arts (Nowy Jork) oraz w pracowni rzeźby monumentalnej w praskiej Akademii Sztuk Pięknych. Obecnie tworzy i mieszka w Pradze.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Lex Pott: Uwielbiam nicnierobienie

Być niezależnym

Amsterdam | 14 maja 2015

Lex Pott dla "Design Alive": - Nigdy nie zabieram pracy do domu.