Tegoroczne święto designu w Mediolanie, marka TON uczciła pokazem nowych wariantów swoich kultowych modeli. Kolekcja 822 i kolekcja 811 według projektu Claesson Koivisto Rune oraz kolekcja P.O.V projektu niemieckiego duetu Kaschkasch były sednem konceptualnego stoiska w ramach S.Projekt, czyli przestrzeni targów poświęconej istocie produktów dizajnerskich oraz rozwiązaniom dekoracyjnym w aranżacji wnętrz.
Stoisko marki zaprojektowali twórcy jednej z tegorocznych nowości, studio Kaschkasch. Zrównoważony rozwój to jedna z głównych idei leżących u podstaw tworzenia wspomnianych kolekcji, dlatego postawiono na moduły, które można rozmontować i ponownie wykorzystać. Za oprawę graficzną odpowiadało austriackie studio komunikacji wizualnej Bueronardin.
– Drewniane ściany nadają prezentacji miękki charakter. Ich krzywizny podkreślają technologię gięcia drewna, z którego znany jest TON” – wyjaśniał projektant Florian Kallus.
Kolekcja 822
To wyjątkowa wersja modelu A 811 projektu Josefa Hoffmanna z 1930 roku, wyrózniająca się charakterystyczną, okrągłą perforacją – wzbogacona o nowy element w postaci tapicerki.
– Kolekcja 822 ze swoim charakterystycznym wzorem pozostaje kultowa. Prezentując wersję z tapicerowanym siedziskiem, oferujemy wersję bardziej miękką, odpowiednią do sytuacji, w których jest potrzebna, a także dodajemy kolekcji rodzinnego charakteru. Naszym celem było stworzenie współczesnego krzesła, które zawiera w sobie esencję historycznego modelu A 811 – powiedział Claesson Koivisto Rune.
Podobnie jak inne modele TON, kolekcja 822 wykonana jest z drewna certyfikowanego w systemie PECF, który koncentruje się na zrównoważonym użytkowaniu lasów i odpowiedzialnym podejściu do leśnego ekosystemu. Sklejka produkowana jest z drewna pozyskiwanego w promieniu 30 km od fabryki TON w miejscowości Bystřice pod Hostýnem.
Kolekcja 811
Linia popularnej serii 811 została uzupełniona o fotel i krzesło klubowe, również autorstwa Claesson Koivisto Rune. Siedzisko i oparcie są dostępne z tapicerką, wyplotem rattanowym lub ich kombinacją. Wszystkie warianty wyposażone są pasy tapicerskie przymocowane do ramy siedziska. Modele łączy również zastosowanie profilowanej sklejki w oparciu oraz ręcznie giętego, litego drewna bukowego, które można wykończyć bejcami lub barwnikami pigmentowymi.
Studio Claesson Koivisto Rune jest jednym z wiodących studiów projektowych i architektonicznych swojej generacji. Zostało założone w Sztokholmie, w 1995 roku, przez trzech przyjaciół i byłych kolegów z klasy, Mårtena Claessona, Eero Koivisto i Ola Rune. Celem było stworzenia wszechstronnego studia łączącego architekturę i design. Od tego czasu mają na swoim koncie ponad 60 prestiżowych nagród, dziesiątki zrealizowanych projektów architektonicznych na całym świecie oraz projekty mebli i innych produktów dla ponad 80 międzynarodowych firm.
Kolekcja P.O.V.
Stoliki kawowe niemieckiego studia Kashkash, to modułowy system stołów, rozszerzenie kolekcji która została wprowadzony na rynek w 2021 roku. Nazwa nawiązuje do organicznej nogi stołu, która ma zaokrąglony, trójkątny kształt, nadający mu niepowtarzalny wygląd z różnych punktów widzenia.
– Charakter tej kolekcji wynika z użytych materiałów oraz wyglądu nogi, która składa się z trzech giętych arkuszy sklejki o tym samym kształcie i stanowi podstawę całej rodziny mebli. Wzięliśmy kształt podstawy i stworzyliśmy z niej stolik kawowy. Myślę, że dodanie ich do kolekcji było po prostu logiczne – wyjaśnia projektant Florian Kallus.
Stoliki można wyposażyć w gniazda zasilające i bezprzewodowe ładowanie IPAN IPAN. Wykonywane są z trzech rodzajów drewna – dębu, buku i orzecha amerykańskiego. Dostępne są wykończenia lakierem, bejcami lub olejem, a w wariancie blatu z multiplexu również kolorami pigmentowymi.
Niemiecki duet projektantów Florian Kallus i Sebastian Schneider, założył studio w roku 2011, w Kolonii. Projektują meble i oświetlenie. Kluczem do ich pracy jest dyskusja i partnerstwo, w których łączą tradycyjne rzemiosło z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi.
TON
W 1861 roku, w Bystřice pod Hostýnem otwarto fabrykę mebli giętych, obecnie najstarszą tego typu na świecie. Do dziś, niezwykły system przemysłowej organizacji pracy oraz możliwości unikalnej technologii pozwoliły na ekspansję mebli giętych na cały świat. TON kontynuuje przekazywane od pokoleń zasady pracy ręcznej i jej funkcjonalne powiązanie z ponadczasowym wzornictwem. Skupienie na pracy z naturalnymi materiałami, jakości konstrukcji i wzornictwie produktów w pełni opisuje motto firmy „ręcznie wytwarzane przez pokolenia”.