W Mediolanie, w ramach Salone del Mobile, w dniach 17 – 22 kwietnia w prestiżowym muzeum La Triennale di Milano trwa polska wystawa „Back to Front. Polish Exhibitions on Show”. To już szósta prezentacja jaką w Mediolanie zorganizował Instytut Adama Mickiewicza.
„Back to Front. Polish Exhibitions on Show” koncentruje się nie na obiektach, ale na unikatowym zjawisku, jakim było projektowanie ekspozycji prezentujących Polskę na wystawach światowych w latach 40., 50. i 60. XX wieku – w okresie niezwykle intensywnego rozwoju tej dziedziny. Wysoki poziom artystyczny i kreatywność wystawiennictwa tych dekad sprawia, że jest ono postrzegane jako forma sztuki i porównywane do zjawiska Polskiej Szkoły Plakatu. Podobnie jak plakat, często wymiar funkcjonalny wystawy stawał się mniej istotny niż jej forma, która była traktowana także jako dzieło czy wypowiedź artystyczna. Prezentacja w La Triennale di Milano zapewnia wystawie nie tylko prestiżową lokalizację i duże zainteresowanie publiczności, ale także doskonale wpisuje się w linię programową La Triennale, które tworzy idealną przestrzeń dla wystaw narracyjnych, związanych mniej z produktem, a bardziej z historią idei i wizji projektantów, wymagających więc od widza skupienia i refleksji.
Wystawa, która otwiera tegoroczny program międzynarodowych prezentacji designu przygotowanych przez Instytut Adama Mickiewicza, to jednocześnie jedno z pierwszych zagranicznych wydarzeń związanych z 100–leciem odzyskania przez Polskę niepodległości. „Back to Front. Polish Exhibitions on Show” podejmuje problematykę tworzenia tożsamości narodowej designu, na przykładzie historii polskich pawilonów narodowych. Punktem wyjścia koncepcji wystawy są polskie projekty wystawiennicze prezentowane na międzynarodowych targach, wystawach gospodarczych i wydarzeniach projektowych w kluczowym okresie dla polskiego wystawiennictwa – latach 40., 50. i 60. XX wieku. Za ich formą często kryją się nazwiska uznanych mistrzów – architektów, projektantów i artystów takich jak m.in. Wojciech Zamecznik, Zofia i Oskar Hansenowie oraz Iwo Zaniewski. Poprzez użycie atrakcyjnej grafiki, przeskalowanej fotografii i fantazyjnych elementów przestrzennych, aranżacje wystaw, zamiast służyć eksponowaniu obiektów, same w sobie stawały się interesującym eksponatem i współtworzyły narrację. Fotografie dokumentujące wystawy zorganizowane w czasie trzech powojennych dekad dobrze uchwyciły ten fenomen. Ciekawym wątkiem, szczególnie dla zagranicznego odbiorcy, są inspiracje dorobkiem i nawiązania do tradycji polskiej awangardy.
Jak mówi kuratorka wystawy, Katarzyna Jeżowska, „Back to Front” jest wystawą o wystawach – projektach, które znikają zaraz potem jak zostaną ukończone. Ich celem jest zapewnienie tła dla eksponowanych przedmiotów, wokół których skoncentrowana jest narracja wystawy i zainteresowanie zwiedzających. – Pragnę odwrócić ten porządek i skierować uwagę na to, co jest często pomijane lub traktowane jako drugorzędne – przekonuje Jeżowska.
Wystawa „Back to Front” opiera się na unikalnych, niepokazywanych dotąd międzynarodowej publiczności materiałach fotograficznych. Dopełniają je obiekty polskiej sztuki użytkowej, jak wazony autorstwa Zbigniewa Horbowego, krzesło projektu Władysława Wołkowskiego, tkaniny zaprojektowane przez Czesławę Konopkównę i Stefanię Milwicz.
Wystawę przygotował zespół: Katarzyna Jeżowska (autorką koncepcji kuratorskiej) – kuratorka wystaw, autorka tekstów związanych z designem, doktorantka University of Oxford; Marian Misiak (autor koncepcji graficznej) i Marcin Kwietowicz (aranżacja) wielokrotnie nagradzany polski architekt.
Więcej informacji: www.culture.pl