16 polskich projektantek działających na pograniczu designu produktowego, kolekcjonerskiego, rzemiosła i sztuki stało się bohaterkami wystawy „Looking Through Objects. Women in Contemporary Polish Design”, którą do 25 września można oglądać w Muzeum Sztuk Stosowanych i Designu w Tallinie (Estonia). Następnie wystawa pojedzie dalej w świat!
Projekt „Looking Through Objects. Women in Contemporary Polish Design” wykracza poza zwykłą prezentację prac projektantek, tworząc wrażenie realnego kontaktu, spotkania z autorką każdego z obiektów. Każdemu przedmiotowi towarzyszy wielkoformatowy portret autorki w studio oraz zdjęcia z pracowni, ukazujące warsztat pracy i narzędzia.
Kuratorzy wystawy, Agnieszka Jacobson-Cielecka, Gian Luca Amadei oraz Dario Lombardi, przeprowadzili również wywiady z projektantkami, z których cytaty towarzyszą prezentacji, stwarzającej wrażenie towarzyszenia bohaterkom wystawy podczas pracy.
Women in Contemporary Polish Design
Patrząc poprzez przedmioty (tytułowe: Looking through objects) możemy obserwować zarówno społeczne i kulturowe tło ich powstawania, ale też indywidualne historie projektantek. Prezentowane obiekty należą do różnych kategorii: od seryjnej produkcji przemysłowej po kolekcjonerskie unikaty.
Obserwujemy różnorodne postawy projektantek, od kreowania pragmatycznych opartych na briefie procesów, po artystyczne, intuicyjne poszukiwania twórczej wolności. Niektóre autorki ręcznie, rzemieślniczo wykonują swoje obiekty, inne głównie zarządzają procesami produkcyjnymi na ich różnych etapach. Niektóre rozwiązują problemy, inne je obserwują i wskazują. Niekiedy to procesy artystyczne stają się siłą napędową dla produkcji przemysłowej, czasami jest odwrotnie. Różnorodność strategii twórczych pokazuje nam, że sztuka, rzemiosło, technologia, które chętnie oddzielamy od siebie, są w istocie połączone i mogą współistnieć w jednym projekcie.
– Design mieści się na przecięciu sztuki, rzemiosła i przemysłu. Tak rozumiane wzornictwo, odzwierciedla zmiany kulturowe, społeczne i gospodarcze na przestrzeni lat. W tych zmianach w coraz większym stopniu uczestniczą kobiety, które dawniej widziane jako wspierające projektantów muzy i dziś stały się aktywnymi i niezależnymi uczestniczkami sceny projektowej, twórczyniami postaw i przedsiębiorczyniami. W ciągu ostatnich 10 lat, uważność i kompleksowe, holistyczne myślenie, zyskały rangę kluczowych jakości w działaniach projektowych – zastępując efektowne i sezonowe wzornictwo, które obserwowaliśmy w przeszłości – dodają kuratorzy.