ElectroMobility Poland (EMP) podjęła współpracę z biurem stylistycznym Pininfarina nad projektem stylistyki gamy modelowej polskiej marki samochodów elektrycznych Izera. Współpraca firm obejmuje kompleksowy projekt trzech modeli: SUV-a, hatchbacka oraz kombi. Pininfarina to legenda, projektowała dla m.in. Ferrari czy Alfy Romeo.
Za obszar designu oraz koordynację prac z biurem stylistycznym ze strony EMP odpowiedzialni są Tadeusz Jelec oraz Mariusz Bekas, doświadczeni projektanci pracujący wcześniej dla znanych marek motoryzacyjnych. Współpraca ze studiem stylistycznym obejmuje projekt nadwozia, wnętrza oraz HMI (Human Machine Interface) gamy modelowej trzech samochodów elektrycznych – SUV-a, hatchbacka oraz kombi. Auta zostaną zbudowane w oparciu o platformę SEA. Partnerstwo technologiczne między Geely – właścicielem technologii, a EMP zostało ogłoszone w listopadzie 2022 r.
Pininfarina to światowa ikona włoskiego stylu, znana jest z niezrównanej zdolności do tworzenia ponadczasowego piękna, dzięki takim wartościom jak elegancja, czystość i innowacyjność. Założona w 1930 roku, przekształciła się z firmy rzemieślniczej w międzynarodową grupę usługową, stanowiącą najwyższy wyraz w stylistyce motoryzacyjnej oraz grupę o ugruntowanej pozycji w dziedzinie projektowania przemysłowego posiadającą doświadczenie z obszarów architektury, żeglarstwa, szeroko rozumianej mobilności, a także innych obszarów i form przemysłowych. Grupa zatrudnia 500 osób w swoich biurach we Włoszech, Niemczech, Chinach i Stanach Zjednoczonych i od 1986 roku notowana jest na giełdzie. Na przestrzeni dziewięciu dekad Pininfarina zaprojektowała ponad 1200 pojazdów i wykonała ponad 600 projektów z innych dziedzin, zdobywając za nie liczne międzynarodowe nagrody.
– Cieszymy się z tego długoterminowego, strategicznego partnerstwa z tak istotnym przedstawicielem polskiej branży automotive. Współpraca ze start-upami jest częścią strategii Pininfariny, a rozpoczęcie współpracy z nowo powstałym zespołem Izery o wysokich kwalifikacjach pozwala na osiągnięcie sukcesu. Możemy z dumą powiedzieć, że już od samego początku pomiędzy naszymi zespołami panuje doskonała harmonia na poziomie zarówno technicznym, jak i międzyludzkim – powiedział Giuseppe Bonollo, senior vice president ds. sprzedaży i marketingu w Pininfarinie.
– Celem naszej współpracy jest sięgnięcie do stylistycznego DNA, które zaprezentowaliśmy, przedstawiając publicznie prototypy demonstracyjne Izery w 2020 r., i uaktualnienie wypracowanego języka stylistycznego marki w odniesieniu do parametrów platformy, na której powstaną nasze pojazdy oraz trendów dostrzegalnych na rynku. Jestem przekonany, że z połączenia naszej wizji oraz międzynarodowego doświadczenia i talentu Pininfariny powstaną samochody, które będą cieszyć się powodzeniem u europejskich klientów – zaznaczył Tadeusz Jelec.
Za aktualny wygląd Izery odpowiada włoskie biuro Torino Design. Zdaniem EMP wygląd polskiego elektryka już się opatrzył. Według założeń budowa fabryki pod produkcję elektryka ma rozpocząć się w pierwszym kwartale 2024 roku i trwać do końca 2025 roku. Planowana produkcja to 100 tys. aut rocznie. Spółka EMP odpowiedzialna za rozwój polskiego samochodu elektrycznego Izera jest co roku wspierana finansowo z budżetu państwa, w ostatnim czasie otrzymała od polskiego rządu ok. 0,5 mld zł, m.in. z Fundusz Reprywatyzacji.