Centrum Kompetencji STOS (Smart and Transdisciplinary knOwledge Services) to najnowocześniejsze centrum informatyczne w naszej części Europy. Kompleks zaprojektowany przez pracownię ArchDeco jest częścią kampusu Politechniki Gdańskiej.
Główny projektant budynku i właściciel ArchDeco, Zbigniew Reszka, zdradza „Design Alive” swój przepis na udane wnętrze oraz opowiada o kulisach pracy z polską marką meblową Profim należącą do grupy Flokk oraz marką Balma.
Projekt to wynik zwycięstwa ArchDeco w otwartym konkursie na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej, organizowanego przez Politechnikę Gdańską. Powierzchnia głównego obiektu to ok. 12 tys. m kw. zlokalizowanego na rozległej, otoczonej zielenią działce, u podnóża parku i tzw. Szubienicznej Góry w Gdańsku-Wrzeszczu. W najbliższym sąsiedztwie znajduje się również historyczny Gmach Główny Politechniki Gdańskiej. Oprócz budowy samego Centrum, inwestycja dotyczyła zagospodarowania pobliskiego terenu i zamienienia go w nowoczesną przestrzeń publiczną.
Centrum Kompetencji STOS wyróżnia się także ponadczasowymi wnętrzami, których walory dorównują współczesnym standardom projektowania inkluzywnego i zrównoważonego. Głównym bohaterem jest tutaj światło, następnie akustyka. Całość utrzymana jest w wspierających skupienie stonowanych barwach. Na tak przygotowanej „scenie” wyposażenie wnętrza stanowią meble polskich marek, m.in. Profim należącego do grupy Flokk oraz Balmy.
Portfolio starannie wyselekcjonowanych marek daje szeroki zakres produktów i wiedzy przydatnej do projektowania zarówno miejsc pracy, jak i przestrzeni publicznych. Przy okazji warto dodać, że wśród wspomnianych dziewięciu brandów, to właśnie Profim jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na polskim rynku mebli biurowych.
Zbigniew Reszka, właściciel pracowni ArchDeco, opowiada „Design Alive” o tym, jak wartości marki Profim należącego do grupy Flokk oraz marki Balma spotkały się z jego własnymi aspiracjami i potrzebami projektu Centrum Kompetencji STOS, tak aby mogła powstać nowoczesna przestrzeń edukacyjna.
W jaki sposób projektowanie może inspirować oraz przygotowywać i wzmacniać kompetencje przyszłości? Jak przebiega relacja między edukacją a projektowaniem obiektów dla tej edukacji?
Przede wszystkim budynki edukacji powinny być zaprojektowane niczym huby, które zapraszają i służą maksymalnej liczbie osób. Tak też jest w przypadku budynku Centrum Kompetencji STOS dla Politechniki Gdańskiej. Obiekt – technologicznie i logistycznie kompletnie otwarty na nowe wyzwania – będzie służył nie tylko studentom i kadrze Politechniki, ale będzie też dostępny dla innych uczelni. W tej chwili znajduje się tam najmocniejszy komputer w Polsce – Kraken, który jest też pozycjonowany w pierwszej setce tego typu maszyn na świecie. Oprócz tego serwerownia STOS będzie przechowywała dane dla różnych dużych firm: po to została stworzona. I to było punktem wyjścia do innowacyjnego myślenia o wnętrzu także: serwery jako obiekty strategiczne muszą być chronione za podwójnymi murami, muszą posiadać kontrolę dostępu na najwyższym poziomie. W naziemnej części budynku jest sześć laboratoriów, sale wykładowe, różnego rodzaju pracownie i wnętrza przestrzeni profesorskich. Miłym zbiegiem okoliczności jest malownicze otoczenie budynku. Pracujący w nim ludzie albo mają piękne widoki za oknem lub mogą wyjść na zewnątrz i być w zieleni bo STOS jest wbudowany w zbocze. W tym miejscu muszę się pochwalić, że podczas budowy uratowaliśmy każde drzewo. Na elewacji zastosowaliśmy te same materiały co w oryginalnym budynku Politechniki znajdującym się po sąsiedzku. Jednak na szczególną uwagę zasługują wnętrza, które chcieliśmy żeby zawsze były pełne światła.
Co było najistotniejsze podczas ich projektowania?
Staraliśmy się użyć tradycyjne a nie tylko modne materiały takie, jak cegła czy lastryko. Następnie kolejnym kluczowym elementem było projektowanie światła: zarówno dostępu do tego naturalnego, jak i sztucznego. Światło decyduje o tym czy chce się w danym miejscu pracować więc musieliśmy o to zadbać. Idąc dalej, kluczowa była akustyka wnętrz. I tutaj postawiliśmy na ponadczasowe filcowe wykończenia – panele i wykładziny – w barwach szarości i antracytu. Całość dopełniają przecudowne meble. Komfortowe, eleganckie w swojej prostocie i dostosowane do wielofunkcyjnych pomieszczeń. Przy okazji po prostu wygodne.
Co zadecydowało o wyborze tych, a nie innych mebli?
Wiedzieliśmy od początku, że chcemy współpracować z rodzimą marką. Polskie meble są na międzynarodowym poziomie, a jednocześnie są o wiele tańsze od włoskich czy skandynawskich. Naprawdę śmiało konkurujemy z designem zagranicznym jeśli chodzi o jakość. W przypadku Centrum Kompetencji STOS zależało nam na wnętrzach wyciszonych, inspirujących naukowe skupienie. Meble, których poszukiwaliśmy miały ten cel wzmacniać ale jednocześnie po prostu nie być nudne. W drodze przetargu, została wyłoniona Balma, która blisko współpracuje z Profim i produkty obu marek doskonale się uzupełniają, a nasza decyzja jako projektantów była oparta na wszechstronności. Profim należące do grupy Flokk oraz Balma miały największy wybór i najlepszą różnorodność wzornictwa.
Jest Pan absolwentem Politechniki Gdańskiej więc budował Pan nowoczesny budynek dla instytucji, w której zaczęła się Pana relacja z architekturą. Jak osobisty wymiar tego zadania zaowocował w finalnym efekcie Centrum Kompetencji STOS?
Z jednej strony wymiar osobisty dotyczy satysfakcji. Przed wygraniem tego konkursu miałem na swoim koncie realizacje dla Akademii Medycznej i Uniwersytetu Gdańskiego, ale nie dla uczelni, która mnie ukształtowała. Było więc to dużym przeżyciem. Z drugiej strony, ostateczny efekt, tak się pozytywnie składa, że jest w zgodzie z moim prywatnym smakiem. Mieszkam w drzewach, w prostym, dwupoziomowym wnętrzu, które posiada najpotrzebniejsze sprzęty. Głównym bohaterem jest światło i akustyka, ponieważ jestem audiofilem.
To czego Pan ostatnio słucha, jako audiofil?
Empire of the Sun w samochodzie, a w domu słucham jazz. Bardzo lubię też takie zespoły jak duński Nomen Omen. A w przyszłym tygodniu jadę na Petera Gabriela do Krakowa.
Czy muzyka ma osobne pomieszczenie w Pana domu, jak serwerownia w Centrum Kompetencji STOS?
Nie, jedną rzeczą, której nigdy nie chciałbym mieć to osobny pokój audiowizualny. Muzyka musi żyć wraz z domownikami.
Zbigniew Reszka
Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej (dyplom 1974), w 1985 roku założył w Gdańsku spółdzielnię Twórczość Architektoniczna, zrzeszającą małe autorskie pracownie. Cztery lata później z Michałem Baryżewskim (absolwentem gdańskiej ASP i stypendystą Fulbrighta) powołał biuro ArchDeco. Było ono jedną z pierwszych profesjonalnych pracowni w Trójmieście. Dziś zatrudnia 40 architektów, a w swoim dorobku ma wiele realizacji biurowych, mieszkaniowych czy przemysłowych, m.in. siedzibę Grupy Lotos w Gdańsku, kompleks biur i hal przemysłowych firmy Lira w Elblągu, budynki apartamentowe w Sopocie i Juracie, siedzibę Gdyńskiego Centrum Filmowego, Centrum Medycyny Inwazyjnej i Nieinwazyjnej Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku, budynki apartamentowe w Juracie, osiedle Oliva Koncept w Gdańsku i Nowe Orłowo w Gdyni czy gdyński Park Centralny. Aspiracją Arch-Deco jest tworzenie funkcjonalnych obiektów o zdecydowanej indywidualności, pretendujących do miana znaku w przestrzeni. W swoich projektach często odwołuje się do tradycji modernistycznych. Zbigniew Reszka i Michał Baryżewski są laureatami Honorowej Nagrody SARP 2013.