Culture.pl prezentuje kolejną publikację na temat historii designu. Album „VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century” pod redakcją Jacka Mrowczyka to pierwsze w naszym kraju kompendium wiedzy o współczesnym polskim projektowaniu graficznym.
Zaraz po wydanej w zeszłym roku „Out of the Ordinary” poświęconej wzornictwu przemysłowemu, najnowsza książka Instytutu Adama Mickiewicza staje się dopełnieniem prezentacji polskiego projektowania w XX wieku. Dwa albumy połączyły polski design 2d i 3d w jedną ciekawą opowieść.
My wiemy, że polska grafika to bogata i różnorodna twórczość, kształtująca się i zmieniająca na przestrzeni wielu lat. Czy jednak publiczność międzynarodowa poznała coś więcej niż sławny polski plakat? Fascynujące biografie twórców, ciekawe pomysły czy też nowatorskie podejście, często rosnące w cieniu zmian politycznych i ekonomicznych to przecież równie istotne wątki w historii sztuki użytkowej. Można wręcz śmiało powiedzieć, że grafika polska choć tak barwna, nadal nie została w pełni odkryta przez zagranicznego odbiorcę i nie doczekała się jeszcze zasłużonej promocji poza granicami naszego kraju.
„VeryGraphic” ma szansę to zmienić. Bogato ilustrowana książka, wydana w języku angielskim traktuje grafikę kompleksowo. Poświęca dużo uwagi takim dziedzinom jak: projektowanie książek, czasopism i okładek, typografii i liternictwu, projektowaniu informacji i znaków identyfikujących oraz opakowań. Publikacja w bardzo atrakcyjny dla oka sposób przypomina o wielowymiarowości polskiej grafiki użytkowej, odczarowuje schematyczne myślenie i pokazuje całkiem nowe, nieznane dotychczas kierunki. Książka słusznie zwraca uwagę, że warto sięgać również do mniej znanego dorobku twórców z tej dziedziny i pokazywać całokształt pracy na przestrzeni lat, bo jak podkreśla w swoim wstępnie Jacek Mrowczyk „plakat jest rozpoznawalną marką polskiego projektowania i dla wielu zagranicznych czytelników pozostaje do dziś jedyną znaną im dziedziną sztuki wizualnej znad Wisły”.
„VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century” to chronologiczny zapis twórczości ponad 60 najwybitniejszych grafików. Narracja zawarta została w trzech najważniejszych okresach. Koniec II Wojny Światowej i rok 1980 to dwa kluczowe momenty, uznane przez autorów za punkty zwrotne w historii polskiego projektowania. Początek XX wieku to okres narodzin pierwszych trzech pokoleń artystów, którzy wyznaczyli kierunki rozwoju. Od 1945 roku do 1980 grafika użytkowa była już ściśle uzależniona od kulturalnych, ekonomicznych i przede wszystkim politycznych procesów – była odzwierciedleniem gwałtownych zmian jakie zachodziły w kraju. Natomiast lata od 1980 roku do końca XX wieku autorzy uznają za czas jej upadku i ponownych narodzin.
„VeryGraphic” powstała przy udziale wielu liczących się krytyków i znawców projektowania graficznego. Wśród nich między innymi: Artur i Magdalena Frankowscy, założyciele studia projektowego Fontarte; Irena Przymus, kuratorka Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu; Piotr Rypson, zastępca dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie, historyk kultury wizualnej; Agata Szydłowska, historyczka designu, założycielka Pracowni Krytyki Designu.
Dla wielbicieli książek o designie Culture.pl przygotowało specjalną niespodziankę. Okładka albumu wykonana została odręcznie w różnych wariacjach kolorystycznych, dzięki czemu każdy z egzemplarzy jest niepowtarzalny. Za projekt książki odpowiadał Kuba Sowiński. Partnerem wydawnictwa jest magazyn „2+3D”.
Książka w sprzedaży od kwietnia.
Więcej na: www.culture.pl