Kim Mupangilaï tworzy meble o dziwacznych, bujnych kształtach, poprzez które ustanawia swój autorski zmysłowy i zabawny język wizualny. Urodzona w Belgii projektantka i architektka wnętrz mieszka i pracuje na Brooklynie w Nowym Jorku.
Projekty Kim Mupangilaï wyróżnia dążenie do połączenia europejskich i afrykańskich korzeni, wnoszące świeżość i oryginalność do współczesnego designu i rzemiosła. Jej matka urodziła się w Belgii, a ojciec w Kongo – sama Mupangilaï wychowała się w Europie, tracąc kontakt ze swoim afrykańskim dziedzictwem. Dzięki swojej kolekcji mebli Kasaï próbuje odkrywać swoją międzykulturową tożsamość i ma nadzieję sprowokować widzów do poszukiwania własnych rodowodów.
– Dorastałam w małym miasteczku w Belgii i moim naturalnym odruchem stało się wtapianie się w tłum. Otaczała mnie tylko kultura zachodnia i nigdy nie miałam szansy, aby zrozumieć swoją tożsamości. Dlatego postrzegam każdy element mojej kolekcji jako bardzo osobiste doświadczenie międzykulturowe – tłumaczy Kim Mupangilaï.
Kolekcja składa się z siedmiu modeli, wykonanych z naturalnych materiałów – teaku, kamienia, rattanu i włókna bananowca. Ich wybór symbolicznie nawiązuje do Demokratycznej Republiki Konga. Rattan to tradycyjny materiał, z którego wyplatane są kosze i dywany, a liście bananowca są powszechnie używane do gotowania, serwowania i konserwowania żywności. Z kolei teak i kamień nawiązują do bogactwa zasobów naturalnych tego kraju.
Chociaż wszystkie elementy w kolekcji są funkcjonalne, mogą sprawiać wrażenie poetyckich obiektów, powstałych z wybujałej fantazji. Ta dwoistość podkreśla pochodzenie projektantki i definiuje jej podejście do projektowania, stawiające estetykę na równi z celem i użytecznością.
Najnowszą kolekcję mebli projektantki można oglądać na wystawie zatytułowanej HUE/AM/I – HUE/I/AM w nowojorskiej galerii Superhouse. Słowo „Hue” w tytule serii oznacza odcień skóry i jest kolejnym ukłonem w stronę pochodzenia projektantki.
– Kolekcja Kim to świeże spojrzenie na meble artystyczne, co dla każdego artysty lub projektanta nie jest łatwym zadaniem. Wystawa łączy wiele kropek w programie galerii, m.in. temat naszej poprzedniej wystawy, Ingrained, przedstawiającej współczesne kobiety i niebinarne identyfikujące się stolarki, a także naszą dalszą współpracę z legendarną artystką i projektantką Wendy Maruyama – mówi Stephen Markos, założyciel i dyrektor Superhouse.
Dodatkowo ekspozycję mebli Mupangilaï w galerii Superhouse uzupełnia oryginalna obróbka ścian i podłóg w ramach instalacji. Belgijscy rzemieślnicy stworzyli tu powierzchnie, które przywołują tradycyjną kongijską architekturę, wzmacniając wizję projektantki.
Kim Mupangilaï
Ma 33 lata. Urodziła się w Antwerpii, mieszka i pracuje na Brooklynie w Nowym Jorku. Uzyskała tytuł licencjata z projektowania graficznego i tytuł magistra z architektury wnętrz w LUCA School of Arts/KU Leuven w Belgii. Od tego czasu zrealizowała wiele projektów wnętrz mieszkalnych i komercyjnych. W 2022 roku zadebiutowała z sukcesem, z galerią Superhouse na targach Design Miami.
Superhouse
Nowojorska galeria, skupiająca się na meblach artystycznych i designie prezentuje zarówno dzieła współczesne jak i historyczne. Założona i prowadzona przez Stephena Markosa angażuje się we wspieranie debiutujących oraz czołowych artystów i projektów, którzy poprzez swoje rzemiosło wprowadzają świeże pomysły do kultury wizualnej. w 2021 r. Superhouse otworzył Superhouse Vitrine, swoją galerię o wymiarach 10 x 10 stóp na Chinatown na Manhattanie. Koncepcja ekspozycji umożliwia zwiedzającym oglądanie wystaw przez przeszklone ściany galerii, także poza godzinami otwarcia.