Podczas Gdynia Design Days (6-15 lipca) zaprezentowana zostanie wystawa projektów dyplomowych czwartego rocznika absolwentów School of Form. Obrony projektów dyplomowych oraz wystawa Graduation 4 odbyła się w końcu kwietnia. Wówczas pokazanych zostało prawie 50 prac. Do udziału w Gdynia Design Days wybranych zostało 15 różnorodnych projektów – zarówno tych pokazujących poszukiwania nowych rozwiązań materiałowych i konstrukcyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, jak i tych nawiązujących do tradycji oraz rzemiosła poprzez zastosowanie tradycyjnych narzędzi, materiałów i technik wytwarzania. Wszystkie je łączy humanistyczne podejście do designu: umiejętność postawienia człowieka w centrum procesu projektowego.
Emil Wysocki (fashion design): ALTER BODY
Autor kolekcji skupia się w swojej pracy nie tylko na szeroko pojętym wymiarze kulturowym i społecznym, jaki niesie za sobą strój oraz ciało, lecz także na artystycznej wizji człowieka, która przez setki lat ulegała ciągłym zmianom. Zaprojektowane sylwetki są syntezą wartości, które zostały rozwinięte dzięki inspiracjom czerpanym z ubioru historycznego, kostiumu teatralnego oraz współczesnej mody i rzemiosła. Opierając się na kontrastach, autor przewrotnie dowodzi , że To ciało i ruch powinny dostosowywać się do ubioru.
MATERIAŁY: surowa tkanina poliestrowa, siatka plastikowa do wylewania posadzek, surówka bawełniana, szantung jedwabny, szyfon jedwabny, koronki, gipiury, dzianiny, wkłady odzieżowe.
PROMOTORZY: Michiel Keuper, Dawid Wiener (psychologia)
Monika Kall (communication design) DO YOU?
Celem pracy jest skierowanie uwagi na skalę zjawiska przemocy wobec kobiet (zarówno psychicznej/ emocjonalnej, fizycznej, jak i seksualnej, wraz z jej konsekwencjami). Autorka przestudiowała statystyki globalne, europejskie oraz polskie, a także poziom akceptacji dla niektórych zachowań, mających znamiona przemocy. Dokonała analizy reklam społecznych oraz ich działania na adresatów. Efektem pracy jest film i wywiady przedstawiające emocjonalne reakcje na drastyczne środki w nim użyte.
PROMOTORZY: Maciej Mach, Anita Basińska (socjologia)
Olga Zelenska (domestic design) ZNIKĄD, Z MIŁOŚCIĄ
Projekt to seria pocztówek, z których każda zawiera nasiona roślin. Wykorzystując tradycyjne metody papiernicze, autorka stworzyła biodegradowalne pocztówki. Można je zabrać w podróż, a po osiedleniu się w nowym miejscu zakopać w glebie, aby dać życie roślinom przywiezionym z ojczyzny. Czy bliskość rodzimej natury pomaga podtrzymać emocjonalny związek z ojczyzną? Autorka zakłada, że w dobie ciągłego ruchu i niestabilności to właśnie natura ma niebagatelny wpływ na stan psycho-emocjonalny człowieka.
MATERIAŁY: papier, nasiona: mniszka lekarskiego, babki lancetowatej, koniczyny, rumianku, białej gorczycy, nagietka, lebiodki pospolitej, majeranku
PROMOTORZY: Jola Starzak, Ewa Klekot (antropologia)
Wiktoria Kopera (industrial design) UPPER: UPRZESTRZENNIONY MATERIAŁ
Projekt eksperymentalny, którego celem jest nadanie tkaninie 3 wymiaru. Na naciągniętym nylonie ekstruder podłączony do ramienia robota Kuka drukuje geometryczne wzory. Nylon próbuje wrócić do swojego pierwotnego kształtu, a polipropylen nadaje sztywność, materiał się uprzestrzennia. Oba tworzywa dążą do równowagi energetycznej i przez to z płaskiej struktury powstają formy trójwymiarowe. Inspiracją do projektu było The life of Lines Tima Ingolda oraz obserwacja procesu krystalizacji wody.
PROMOTORZY: Oskar Zięta, Ewa Klekot (antropologia)
Lokalizacja wystawy: PPNT Gdynia, budynek III, 6-15 lipca 2018, 10.00-20.00. 7 lipca 12.00 i 15.00 – oprowadzanie z udziałem projektantów. Projektanci: Monika Kall, Piotr Butlewski, Tetiana Baran, Agnieszka Rebell, Emil Wysocki, Róża Rutkowska, Wiktoria Kopera, Agnieszka Węglińska, Zuzanna Grausch, Zofia Lubianiec, Kamila Loba, Michalina Jasińska, Łukasz Lisowski, Viktoria Hornanova, Wandi Chang, Olga Zelenska. Kurator: Agnieszka Jacobson-Cielecka
Więcej na: www.of.edu.pl