Znamy już wystawy Gdynia Design Days 2022! Po dwóch edycjach w czasach pandemii wystawy ponownie otwierają się w pełnym wymiarze. Będą dostępne zarówno na terenie PPNT Gdynia, jak i w kilku lokalizacjach w przestrzeni miasta. Co dokładnie czeka nas w tym roku?
Wśród tematów pojawią się zupełnie nowe wątki, ale także takie, które od lat towarzyszą festiwalowi. Tak będzie, chociażby w przypadku nadprodukcji, niepohamowanego konsumpcjonizmu i zbyt ekspansywnego korzystania z zasobów. W tych tematach zobaczyć będzie można wystawy poruszające zagadnienia związane z łańcuchami dostaw, drogą, jaką musi przebyć produkt, zanim trafi do naszego domu oraz wystawę związaną z poszukiwaniem alternatywnych materiałów. Nowym wątkiem będzie natomiast wystawa dotycząca poszukiwania tożsamości i tradycji we współczesnym, migrującym społeczeństwie, a także wystawa dotycząca współpracy międzygatunkowej w metawersum.
Spotkajmy się na żywo
Gdynia Design Days nie chce jednak całkowicie porzucać rozwiązań, które wypracowało w ciągu ostatnich dwóch, pandemicznych lat. Dlatego, choć organizatorzy zachęcają do odwiedzenia wystaw osobiście, to wszystkie będą dostępne również w przewodniku GDD. Już teraz można zobaczyć tam wszystkie wystawy z edycji 2020 i 2021 w ramach przedfestiwalowej rozgrzewki.
Gdynia Design Days 2021 pod hasłem „Współmorze”, 2–10 lipca 2022
Multitożsamość
kuratorka wystawy: Izabela Bołoz
Hasło Gdynia Design Days 2022 – „Współmorze” – nawiązuje do Bałtyku oraz jego wpływu na życie każdego, bez względu na jego miejsce zamieszkania. Morze to nie tylko przestrzeń migracji, ale także miejsce nieustannych przemian. Tak jak zmienne potrafi być morze, tak człowiek fluktuuje między swoimi różnymi „ja”. Podczas wystawy „Multitożsamości” poznajemy projekty będące odpowiedzią projektantów na złożony splot zjawisk socjologicznych. To okazja, aby dotknąć również trudnych tematów związanych z uprzedzeniami, podziałami między ludźmi czy problemami integracyjnymi. Przyjrzyjmy się nowym wyzwaniom naszych czasów związanym z ciągłymi zmianami, z wielością tożsamości oraz z powstawaniem nowych rodzajów społeczeństw, opartych w większej mierze na wspólnocie wartości niż na wspólnej przeszłości.
Rzeczywistość ewentualna. Mądrość znikającej przyrody
kuratorzy wystawy: Agata Magdalena Nowak, Paweł Nowak, Katarzyna Drożdżal oraz Paulina Urbańska-Kaczmarczyk
Wystawa „Rzeczywistość ewentualna. Mądrość znikającej przyrody” jest kontynuacją projektu zapoczątkowanego w 2020 roku przez społeczność WUD Silesia. Skupia się wokół tematów związanych z badaniami nowych technologii, projektowaniem doświadczeń i usług, a przy tym mocno akcentuje kwestię odpowiedzialności projektantek i projektantów we współczesnym świecie. Wykorzystując metodę projektowania spekulatywnego (speculative design), twórcy zapraszają do zanurzenia się w „możliwej przyszłości i teraźniejszości”, w której komunikacja z wybranymi gatunkami zwierząt staje się faktem. Poprzez wprowadzenie artefaktów quasi-technologicznych z fikcyjnego, aczkolwiek bardzo realnego świata, do przestrzeni wystawienniczej, otwiera się przestrzeń do dyskusji nad sensem i kierunkiem działań w kontekście postępującego oddzielenia człowieka od przyrody.
Czekając na dostawę
kuratorka wystawy: Agata Nowak
W ciągu ostatnich 2 lat większości z nas zdarzyło się znacznie dłużej czekać na zamówiony produkt lub być zmuszonym do szukania zamiennika. Żeby zrozumieć zaistniałą sytuację, trzeba przypomnieć sobie początek pandemii, która uwydatniła słabe strony łańcucha dostaw, doprowadzając do jego kryzysu.
Wystawa „Czekając na dostawę” opowiada o alternatywnych sposobach transportu oraz innowacyjnych strategiach, które mogą zmienić obecne procesy produkcji. Prezentuje również rozwiązania, które angażują docelowego odbiorcę w etap wytwarzania produktu. W niepewnych czasach jedno jest pewne – nowa rzeczywistość zmusza do zmian.
Multisensoryczna instalacja
kurator wystawy: „Design Alive”
Magazyn „Design Alive” po raz kolejny dołącza do festiwalu Gdynia Design Days, tym razem aby pod hasłem bałtyckiej współodpowiedzialności połączyć rzemiosło, hi-tech i ekologię.
W Galerii Punkt „Design Alive” zaaranżowało multisensoryczną, angażującą zmysły instalację złożoną z lamp Xilo i opraw Haloo stworzonych dzięki współpracy polskiej marki Labra i projektanta Macieja Karpiaka. Ponadto w czasie GDD w galerii tatuowane są ikony designu. Zajmują się tym młodzi gdyńscy twórcy, skupieni na co dzień wokół artystycznej przestrzeni.
Baltic farming
Są to realne zagrożenia, które będą mieć ogromny wpływ na rolnictwo i produkcję żywności. Powinniśmy się na to przygotować. Dlatego obecnie testujemy możliwość hodowania jadalnych roślin w słonej bałtyckiej wodzie. W ramach wystawy „Baltic farming” prezentujemy zestaw farm wykorzystujących technologie bezglebowych upraw – hydroponikę i aeroponikę. To innowacyjne podejście do rolnictwa, którego celem jest zmniejszenie wykorzystania gleby oraz słodkiej wody, która niebawem stanie się trudno dostępna. Dzięki temu możemy lepiej przygotować się na nadchodzące zmiany.
Budujemy osadę
kuratorki wystawy: Agata Kiedrowicz, Magdalena Małachowska, Teresa Otulak oraz Agnieszka Polkowska
Czy design sprawi, że „wyprojektujemy” się z kryzysu? Czy czułość, uważność i troska pomogą zdbudować świat na nowo? Skomponowana zgodnie z odwiecznymi prawami energii osada jest otwartym obszarem doświadczenia. Osadzone w niej projekty stanowią oś rytuałów przejścia. Następujące po sobie, według rytmu dobowego, czynności i warsztaty wyznaczają rytm życia wioski. Osada zamieszkała w rotundzie tuBazy na terenie Parku Kolibki, przez dwie doby. Jest ona okazją do doświadczania i żywego uczestnictwa w procesie projektowym, udziału w warsztatach oraz rozmów z twórcami i twórczyniami – student(k)ami Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuki w Szczecinie.
Glony
kuratorka wystawy: Blanka Byrwa
Bałtyk jest siedliskiem dla rozmaitych istot: krabów, krewetek, małży, trawy morskiej, glonów, a także gąbek. Morska bioróżnorodność tworzy fascynujący, unikatowy ekosystem, który wymaga naszej uwagi i ochrony. Jedną z umożliwiających to strategii jest myślenie o morzu w kategoriach zasobu materialnego. Jednak, jeśli nie wiemy, co kryje morze, jak mamy je chronić?
Poznajcie trzy gatunki: widlika zaostrzonego, trawę morską i muszle małży Rangia cuneata, z których powstają biodegradowalne materiały. Poszukiwania są kontynuacją badań kuratorki nad produkcją bioplastików, bazujących na zagranicznych przepisach i składnikach. Celem jest stworzenie pierwszego materiału pochodzącego w pełni z lokalnych źródeł – z Gdyni.
Historia jednego czajnika. Future Lab by Ergodesign
kuratorzy wystawy: Katarzyna Śliwa, Patrycja Grzybowska, Marcin Maciejewski, Ryszard Poniedziałek oraz Aleksandra Rutkowska
Wystawa zaprasza do refleksji nad nowoczesnym podejściem do materiałów na dwóch płaszczyznach: relacji czasu (dziś, jutro, przyszłość) oraz relacji natura-przemysł. Pretekstem do rozważań jest historia jednego czajnika. Legendarny Crystal zaprojektowany przez Ergodesign dla marki Zelmer w 1996 roku jest wciąż dostępny w sprzedaży. To konwencjonalny produkt codziennego użytku z tworzywa sztucznego. Choć wciąż żywe są historie użytkowników, którym towarzyszy od ponad dekady, wiele z tych czajników niestety trafi kiedyś na śmietnik.
Glina 3D
kurator wystawy: „Design Alive”
W modernistycznych wnętrzach Willi Wincent można obejrzeć niezwykłą ceramikę ze studia Mozi. Ekspozycja glinianych projektów gdyńskiej fundacji obejmuje przedmioty użytkowe, które powstały dzięki połączeniu tradycyjnych metod garncarskich z technologią druku 3D.
Sieci widmo – from waste to wear
kuratorzy wystawy: Centrum Nauki Experyment i fundacja Ghost Diving.
Wystawa prezentuje działalność Stowarzyszenia Ghost Diving Poland, które, wspólnie z organizacją Healthy Seas, z pomocą nurków-wolontariuszy oczyszcza morza i oceany z porzuconych sieci widmo. Zwracamy uwagę na cykl życia sieci – odpad wyciągniety z morza nie może zwyczajnie zmienić miejsca składowania. Zgodnie z ideą gospodarki cyrkularnej, musi stać się mającym utylitarne znaczenie surowcem. Prezentujemy drogę, którą pokonuje sieć, aby zostać ponownie włączona w obieg w nowej formie.
Powstający z sieci półprodukt – econyl – znakomicie sprawdza się w produkcji odzieży funkcjonalnej, dywaników samochodowych, dywanów, strojów kąpielowych lub zabawek. Zobaczcie, dotknijcie i poczujcie surowiec na każdym etapie jego podróży od odpadu do użytecznego przedmiotu.
EkoEksperymentarium
kurator wystawy: Mamy Projekt
Jak dbać o klimat na co dzień? Trudno jest zmienić nawyki, to żadna tajemnica, dlatego w EkoEksperymentarium podpowiadamy proste sposoby na to, jak być eko i uprościć swoje życie. Poznajcie ważne dane i proste triki na ograniczanie zasobów i zmniejszanie konsumpcji.
Wystawa jest częścią projektu edukacyjnego EkoEksperymentarium składającego się z portalu z grami (www.ekoeksperymentarium.pl), scenariuszy do prowadzenia zajęć i wystawy.
Nowa generacja
kuratorzy wystawy: Agata Nowotny, Justyna Matysiak, Daria Bolewicka oraz Arkadiusz Szwed
A gdyby tak zamiast produkowania nowych dóbr, postawić na ich używanie i przetwarzanie? To nie fikcja, to nowy kierunek działania oznaczający odchodzenie od linearnej produkcji w stronę gospodarki cyrkularnej i zmieniający rolę projektantów.
Przyglądając się pracom studentów, nieustannie zadajemy sobie pytanie o to, czym jest współcześnie zrównoważony rozwój. Co oznacza w praktyce? Czy wystarczy rozwój balansować, spowalniać, a może odwrócić się od tendencji wzrostu i szukać czegoś zupełnie innego? Jesteśmy ciekawi, jakie pomysły mają młodzi projektanci.
Wystawa „Nowa generacja” to wybór najciekawszych dyplomów studenckich z trzech uczelni: School of Form w Warszawie, Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Politechniki Koszalińskiej (Wydziału Architektury i Wzornictwa).
Morze pomysłów – ProtoTypy pracownie projektowe
kuratorzy wystawy: Tabanda, Mozi
W ramach wystawy „Morze pomysłów” ProtoTypy prezentują zrealizowane w pracowni projekty mebli studentów i studentek Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku z Wydziału Architektury Wnętrz oraz dokonania rezydentek i rezydentów, którzy przy wsparciu ekipy realizują swoje projekty, pierwsze kolekcje lub małe linie produkcyjne. Poznajcie również szczegóły projektu Glëna, który został zrealizowany pod dachem pracowni projektowych ProtoTypy. To kolekcja ceramiki użytkowej zaprojektowanej i stworzonej przez lokalnych artystów w kontekście naszego regionu.