Ikoniczna oryginalność: zaglądamy do Sight Design 21_21 w Tokio

Tokijski budynek 21_21 Design Sight znajduje się na terenie otoczonym otwartą przestrzenią publiczną. Jego struktura wymyślona przez słynnego japońskiego architekta Tadao Ando jest inspirowana myślą Issey Miyake na temat form w jakie układają się fałdy mięsistej tkaniny rzuconej spontanicznie na płaską powierzchnię.

Celem było zaprojektowanie struktury, która będzie prezentować się jako muzeum designu bez zakłócania atmosfery otaczającego ją środowiska naturalnego. Aby to osiągnąć, zdecydowano się na umieszczenie 80% powierzchni wystawienniczej pod ziemią. W tych minimalistycznych przestrzeniach właśnie trwa wystawa o tytule The Original, której kuratorem jest Takahiro Tsuchida.

– Pojęcie oryginalności można interpretować na różne sposoby. Chyba każdy projekt ma tę cechę w jakimś stopniu. Na ekspozycji zgromadziliśmy eksponaty, które rzucają wyzwanie popularnemu rozumieniu tej właściwości codziennych przedmiotów – relacjonuje kurator. 

Magazyn Design Alive

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

 

Siła Oryginału jest taka, że przyciąga. Z drugiej strony ustalenie, czym jest oryginalność, stało się trudne. 

W dzisiejszych czasach styl życia napędzany sprzedażowymi modami zmienia się tak szybko, że przestajemy doceniać walory pracy projektowej w przedmiotach codziennego użytku – brakuje przestrzeni na świadome docenienie wpływu ich formy i funkcjonalności. Jest to prawda zarówno dla projektantów jak i odbiorców. Dlatego każdy eksponat na wystawie The Original jest prezentowany jako pytanie do widzów, a nie odpowiedź. 

Zbiór obejmuje około 150 przedmiotów takich, jak meble, zastawa stołowa, tekstylia i zabawki. Znalazły się tu obiekty autorów takich, jak: Jasper Morrison, Faye Toogood, Arne Jacobsen, Verner Panton, Naoto Fukasawa, Josef Hoffmann, Achille Castiglioni czy Alvar Aalto.

Wybranym obiektom towarzyszą dodatkowe zdjęcia i filmy oraz teksty wyjaśniające prace, dokumentujące proces selekcji i wskazujące na powiązania między prezentowanymi pracami. 

Wystawa w 21_21 Design Sight nie ma na celu wyznaczania kolejnych trendów, wręcz przeciwnie – tropi projekty, które już przeszły chrzest bojowy jako przyciągające uwagę lub inspirujące designerskie rozwiązania. Dlatego pokaz jest raczej pomyślany jako punkt odniesienia dla projektantów, którzy poszukują uniwersalności.

Oryginalność – jak chcą tego twórcy wystawy – pojawiają się na przecięciu indywidualnej i społecznej wizji, artyzmu oraz użyteczności. A przy okazji jest również prawdziwą ucztą dla zmysłów. 

Sight Design 21_21_designalive

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Gdy nie chcesz żyć w zwyczajnym mieszkaniu… Apartament jak paczka owocowych landrynek

Landrynka

Tokio | 29 września 2020

Tokijski apartament zaprojektowany przez Adama Nathaniela Furmana