Podczas tegorocznych targów Barcelona Design Week na szczególną uwagę zasłużyła niezwykła wystawa Perception, której kuratorką była szwedzka projektantka Sanna Volker.
Motywem przewodnim wystawy były refleksje o tym, jak zmienił się odbiór i doświadczenia wynikające z odwiedzania wystaw projektowych i salonów wystawowych dzięki mediom społecznościowym i zakupom online.
Czy jesteśmy leniwi i rozpieszczani przez codzienne przeglądanie setek nowych produktów? Czy wciąż rozumiemy i doceniamy złożoność procesu projektowego i tworzenia produktu? A co z doświadczeniem na żywo, z interakcją człowieka z otoczeniem, dotykiem i czuciem obiektów, ich temperaturą, dźwiękiem szklanej powierzchni lub zapachem świeżo ściętego drewna? – to kwestie stawiane przez kuratorkę wystawy.
Prace 16 zaproszonych projektantów zgłębiały tematy doświadczania, zmysłów, procesu twórczego i oddziaływania obiektu na użytkownika.
Doznania potęgowała instalacja dźwiękowa Matiasa Bieniaszewskiego, który przekształcił tony wytwarzane przez obiekty w muzyczną symfonię. Zdolność rozumienia przedmiotów została tym sposobem zwielokrotniona, a odwiedzający mieli możliwość zaangażowania się w proces poznawczy tak fizycznie, jak i emocjonalnie.
Więcej na: www.sannavolker.com/perception