Trwają przygotowania do najważniejszego polskiego festiwalu – Łódź Design. Impreza wystartuje w połowie października, a kilkadziesiąt tysięcy gości będzie mogło poruszać się po kilkunastu festiwalowych lokacjach, wśród głównych tegorocznych tematów: Spożywaniu, Zamieszkaniu oraz Empatii.
Trwają przygotowania do najważniejszego polskiego festiwalu – Łódź Design. Impreza wystartuje w połowie października, a kilkadziesiąt tysięcy gości będzie mogło poruszać się po kilkunastu festiwalowych lokacjach, wśród głównych tegorocznych tematów: Spożywaniu, Zamieszkaniu oraz Empatii.
Hasłem przewodnie tegorocznej edycji brzmi „It’a all about humanity”. I jak wyjaśnia Michał Piernikowski, dyrektor festiwalu, to nie tylko wyrażenie obowiązujących trendów w projektowaniu. – Siłą festiwalu niezmiennie pozostaje otwartość na to wszystko, co dzieje się w designie, ale także poza jego, coraz szerszymi granicami, czyli w wielkiej wspólnocie doświadczeń – przekonuje.
Cały festiwal został podzielony na bloki tematyczne: Spożywanie, Zamieszkanie oraz Empatia. To wokół nich powstają główne wystawy tematyczne a także szereg wydarzeń towarzyszących. – Był taki czas… nie tak dawno temu, kiedy dla designu punktem odniesienia były elitarne koncepcje estetyczne. Flirtował z nimi, ustawiając się w kontrze lub zaciągając się pod ich sztandary, nie przejmując się przy tym sprawami zwykłych ludzi oraz ignorując pojawiające się wyzwania współczesności. Ten czas dobiegł już jednak końca. Dzisiaj, jak nigdy dotąd, projektowanie przesiąknięte jest humanizmem i zmierza ku egalitaryzmowi. Socjologowie i antropologowie przekonują nas, że kolektywna mądrość jest najważniejszym wspólnym mianownikiem, a projektowanie świata może stać się udziałem nas wszystkich – przyznaje Małgorzata Żmijska, dyrektor programowa wydarzenia.
Po raz pierwszy więc festiwal tak mocno przyjrzy się food designowi. W czasie festiwalu będzie można m.in. przekonać się, że jedzenie może być traktowane jako produkt, który należy zaprojektować, aby nadawał się do spożycia, ale też by był ergonomiczny czy funkcjonalny. – Food design, bawiąc się tradycyjnymi recepturami i lokalnymi smakami, przeciwstawia się uświęconej roli jedzenia jako potężnego nośnika historii i tożsamości kulturowej – dodają organizatorzy. Te skądinąd śmiałe tezy udowodni wystawa „Food | Design | Humanity”, którą kuratorzy – Sonja Stummerer i Martin Hablesreiter (działający jako duet Honey&Bunny) umieszczą na trzech długich stołach zastawionych jadalnymi obiektami. W tym bloku tematycznym znajdują się także inne festiwalowe wystawy, m.in. „Art Food”, „Wokół Stołu”, „The Wishing Table” czy „Hungry Planet”.
Drugi z tematów przewodnich to zamieszkanie. W tej części zarówno wystaw,y jak i spotkania przyjmą formę rozważań o tym, w jaki sposób jest organizowana przestrzeń mieszkalna i kto o tym decyduje. Główna ekspozycja „ZA-MIESZKANIE. Miasto-ogrodów, miasto-ogrodzeń” przygotowana przez Instytut Architektury, zostanie poświęcona zmianom, jakie zaszły we współczesnej architekturze mieszkalnej, ich związkom z tożsamością mieszkańców, postępującymi zmianami w przestrzeni miasta oraz tworzącym się stopniowo rozwarstwieniem społecznym.
Trzeci przewodni temat festiwalowy brzmi Empatia. – To jedna z najważniejszych cech, jakie powinien posiadać projektant o głęboko humanistycznym podejściu do swojej pracy. Wsłuchując się w potrzeby ludzi, z którymi i dla których pracuje tworzy produkty, w naturalny sposób rozwiązujące prawdzie problemy – nawet te nieuświadomione. W efekcie powstają projekty, które istotnie podnoszą jakość życia – informują organizatorzy. Na głównej tematycznej wystawie „DEEP NEED | empatia i projektowanie” kuratorki – Agnieszka Szóstek i Magda Kochanowska zaprezentują obiekty i kompletne schematy procesów, które doprowadziły do ich powstania, będące kluczem do zrozumienia sposobu powstawania rozwiązań zorientowanych na użytkownika.
Tą tematykę uzupełnią też inne przygotowane festiwalowe ekspozycje: „Operacja Książ”, „Drzewo”, „Współczesne improwizacje”, „Handle with care” oraz wystawa Davida Carsona.
Oczywiście ŁDF to nie tylko wystawy główne i tematy przewodnie. Na tegorocznej edycji zaplanowano więc bogaty Open Programme, wystawę „must have”, finał połączony z wystawą konkursu make me!, Remade Market, Strefę Projektanta, konferencję BiznesUp! Oraz mnóstwo warsztatów, gdzie np. Fajne Chłopaki będą uczyć jak wykonać własny notes, a z kolei Krosno przyjedzie z przenośną hutą szkła. Festiwal bardzo mocno zaakcentuje swoją obecność w wielu miejskich przestrzeniach – Strefa Miasto będzie liczyć ponad 30 wystaw towarzyszących.
Łódź Design Festival odbędzie się w dniach od 17 do 27 października. Centrum Festiwalowe będzie znajdować się przy ul. Targowej 35.
„Design Alive” jest patronem medialnym festiwalu.
Więcej: www.lodzdesign.com