Polski projekt na wystawie American Hardwood Export Council (AHEC), który jest wiodącym międzynarodowym stowarzyszeniem handlowym, reprezentującym amerykański przemysł drewna liściastego.
Dziewięć oryginalnych i pomysłowych projektów stołów i siedzisk, stworzonych przez dziewięciu czołowych projektantów z całego świata zostało zaprezentowanych w ramach instalacji pod nazwą „Connected” („Połączeni”) w Muzeum Designu w Londynie.
„Connected” to eksperyment mający na celu zbadanie, w jakim stopniu projektanci mebli i ich wykonawcy potrafili zmodyfikować swoje sposoby działania podczas zamknięcia świata spowodowanego pandemią. Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC), zakład produkcji mebli Benchmark oraz Muzeum Designu w Londynie rzucili dziewięciorgu międzynarodowym projektantom wyzwanie polegające na stworzeniu stołów i krzeseł, lub innych siedzisk, które spełnią oczekiwania i potrzeby związane z połączeniem pracy i życia w domu.
Do udziału w projekcie zaproszeni zostali najlepsi z najlepszych w tym Polka: Maria Jeglińska-Adamczewska, Ini Archibong (Szwajcaria), Maria Bruun (Dania), Jaime Hayon (Hiszpania), Heatherwick Studio (Wielka Brytania), Sebastian Herkner (Niemcy), Sabine Marcelis (Holandia), Studiopepe (Włochy) oraz Studio Swine (Wielka Brytania/Japonia). Efekt ich pracy można oglądać w dniach 11 września – 11 października w Muzeum Designu w Londynie.
– Pomimo przekazania projektantom takiego samego zadania, otrzymaliśmy dziewięć zupełnie różnych, a przy tym niesamowicie kreatywnych interpretacji – powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę. – To jednocześnie dowód na to, że zamknięcie w domach podczas pandemii nie wpływa negatywnie na ludzką kreatywność i twórczość.
Justin McGuirk, naczelny kurator w Muzeum Designu: – Pandemia zmusiła każdego z naszych projektantów do nowego spojrzenia na swoje domowe biuro czy warsztat i swoje rzeczywiste potrzeby. Projekt „Connected” okazał się dla nich rzadką okazją do zaprojektowania czegoś dla siebie, przy czym głównym wyzwaniem było zdanie się w całości na komunikację cyfrową. Taki projekt nie mógł być bardziej odpowiedni do aktualnej sytuacji i jesteśmy zachwyceni uzyskanymi efektami prac.
Projekt: Arco; Maria Jeglińska-Adamczewska
Siedzisko i stół Arco czerpią inspirację z rzeźbiarskich form i architektury benedyktyńskich opactw. Ustawione pod kątem w stosunku do blatu nogi stołu mają nietypowy kształt ćwierćksiężyców, zapewniając odpowiedni rozkład naprężeń na blacie dzięki metalowym wstawkom. Wyprofilowane krzesło odpowiada krzywiznom ciała. Jego boczne panele wykonane są techniką klepkową, zaczerpniętą z bednarstwa, przez co mebel podkreśla urodę wiśni amerykańskiej.
Projekt: Kadamba Gate; Ini Archibong
Zarówno stół jak i ława zostały zaprojektowane jako meble do stosowania na zewnątrz. Stół posiada metalową podstawę i ramę, która podtrzymuje blat. Oskrzynia wykonana jest z różnej długości wytłoczeń o nieregularnych kształtach, inspirowanych Groblą Olbrzyma w Irlandii Północnej. Blat stołu jest laminowany i maszynowo wykończony, z błyszczącym kolorowym wykończeniem epoksydowym i misternie wykonanymi, możliwymi do ewentualnego usunięcia detalami z mosiądzu, które dodatkowo spełniają funkcję odpływów wody podczas użytkowania stołu na zewnątrz. Ława cechuje się podobną konstrukcją co stół, z metalową ramą otoczoną drewnianymi wytłoczeniami. Górna jej powierzchnia została wyposażona w subtelną komorę odpływową, a przykrywana jest roślinnie barwionym skórzanym obiciem z obszytym obwodem, wykonanym przez specjalistów w zakresie elementów skórzanych – Bill Amberg Studio.
Projekt: Nordic Pioneer; Maria Bruun
Kolekcja Nordic Pioneer to mistrzowski przykład zastosowania stylu skandynawskiego. Prostota zarówno samego siedziska, jak i rozkładanego stołu wynika z celowego ograniczenia dodatków, co sprawia, że na pierwszy plan wysuwa się sam materiał i konstrukcja mebli. Stół w całości wykonany z amerykańskiego klonu zawiera kluczowy element projektowy w postaci eleganckiego drewnianego zawiasu, który biegnie wzdłuż blatu, umożliwiając jego podnoszenie i opuszczanie. Komponenty zawiasu zostały wytoczone i nawiercone z dokładnością do ułamka milimetra, gwarantując tym samym płynność ruchów. Toczone, zaokrąglone nóżki kontrastują z kwadratowym przekrojem nogi stołu, a subtelne prowadnice nóg podtrzymujących blat zostały wytłoczone w spodniej jego części.
Projekt: Mesamachine; Jaime Hayon
Mesamachine to ambitna, wieloelementowa konstrukcja, tworząca wspólną przestrzeń do pracy, zabawy, spożywania posiłków i spędzania czasu z rodziną. Podobnie jak szwajcarski scyzoryk, elementy funkcjonalne zestawu można otwierać i wyciągać, zapewniając spełnienie różnorodnych funkcji użytkowych. Główna oskrzynia stołu ma postać wydrążonego pudła podobnego do kesonu, z żebrami napinającymi biegnącymi wzdłuż całej długości mebla. Różnorodne schowki i wysuwane półki funkcjonują w oparciu o drewniane prowadnice, co wymagało niezwykle precyzyjnego wykonania. Dwa stołki i ława utrzymane są w podobnym stylu, z wyciętymi humorytsycznymi „uśmiechniętymi buźkami”.
Projekt: Stem; Heatherwick Studio
Stem zwraca szczególną uwagę na biofilię, umieszczając rośliny w zakrzywionych nogach z klonu amerykańskiego poddanych obróbce na maszynie CNC, przymocowanych zaciskami do szklanego blatu. Po 3 miesiącach spędzonych przy tym samym biurku podczas licznych wideokonferencji, pracownicy studia zapragnęli powrotu do natury, a przestrzeń wokół siebie zaczęli postrzegać jako mini studio telewizyjne – to, co znajduje się za daną osobą i wokół niej może być teraz obserwowane przez cały świat. Początkowo inspiracją było rzemiosło wyrobu drewnianych łyżek. Ta sama zasada została zastosowana w odniesieniu do regału z wyprofilowanymi drewnianymi słupkami i szklanymi półkami. Siedzisko z kolei jest tapicerowane futrem gotlandzkim, z wyprofilowaną podstawą nawiązującą do pozostałych elementów.
Projekt: Stammtisch; Sebastian Herkner
Dzięki organicznej i modułowej formie, projektant chciał stworzyć krajobraz, w którym spotykają się różne elementy jego dnia. Nazwę „Stammtisch” tłumaczy się jako „stół stałych bywalców” – miejsce cotygodniowych spotkań przyjaciół i rodziny. Wykorzystując starannie dobrane materiały, stół został wykonany z bielonego czerwonego dębu, wykończonego naturalnym matowobiałym olejem. Duża taca powstała z wędzonego klonu amerykańskiego, pokrytego matowym bezbarwnym olejem naturalnym. Stołki i mała taca wykonane są z opalanego czerwonego dębu. Drewno na blat i inne elementy zostały uformowane wrzecionowo, nadając im charakterystyczny kształt, kluczowy dla tego projektu. Komponenty zostały starannie połączone i posklejane, a projekt ukazuje grę kontrastujących kierunków słojów blatu i ruchomych tac, które biegną po ukosie wzdłuż całego blatu.
Projekt: Candy Cubicle; Sabine Marcelis
Candy Cubicle to zestaw, który przechodzi z „trybu pracy” w „tryb ukrycia” dzięki znajdującemu się w środku elementowi zaskoczenia, inspirowanego sceną z walizką w filmie „Pulp Fiction”. Powierzchnie zewnętrzne wykonane zostały z fornirów z amerykańskiego klonu, pomalowanych białym olejem. W środku znajdują się przegrody na książki i komputer, wykonane z tej samej okleiny klonowej, ręcznie polerowanej, pokrytej żółtym lakierem o wysokim połysku. Kiedy zestaw jest otwarty, oczom użytkownika ukazuje się jaskrawy kolor, choć z widocznym przez lakier usłojeniem klonu. Całość postawiona została na dopasowanych kolorystycznie żółtych kółkach, które pozwalają na łatwe zamknięcie zestawu po zakończonym dniu pracy. Siedzisko w postaci okrągłego stołka wykonane jest z nakładanego na siebie i toczonego litego klonu, z dopasowanymi kółkami.
Projekt: Pink Moon; Studiopepe
Pink Moon to rodzaj zabawy z ideą cykli odnowy i nowych początków, zainspirowany wiosennym różowym księżycem. Konstrukcja mebla łączy kontrastujące ze sobą intarsje na nogach stołu ze współczesnym siedziskiem, inspirowane ramkami do obrazów szkockiego projektanta, architekta i malarza – Charlesa Renniego Mackintosha. Blat został złożony z desek, a następnie wycięty na CNC do odpowiedniej formy inspirowanej naturą. Nogi zostały połączone skośnie, a następnie ułożono kontrastujące ze sobą intarsje. Niecodzienne oparcie krzesła wykonane jest z dużego klonowego „księżyca”, wykończonego w dwóch częściach, które następnie zostały nawiercone pod tylne nogi, a później zabejcowane. Po bezszwowym połączeniu tych dwóch elementów Różowy Księżyc spoczął na ramie inspirowanej pracami Mackintosha.
Projekt: Humble Administrator’s Chair and Table; Studio Swine
Projektanci ze Studio Swine zaprojektowali stół i siedzisko w stylu tronu inspirowane tradycyjnymi chińskimi ogrodami i archetypem krzesła Ming. Spędziwszy lockdown w swoim tokijskim domu projektanci zapragnęli zaczerpnąć z natury, chcąc pokazać drewno w najczystszej jego postaci. Na potrzeby wykonania solidnego siedziska i tylnej nogi wybrana została amerykańska wiśnia, o ciepłych i karmelowych odcieniach, podczas gdy do produkcji zakrzywionych nóg przednich, podłokietników oraz oparcia wybrany został gięty pod wpływem pary czerwony dąb. Proces gięcia drewna pod wpływem pary do wykonania podłokietników był ambitnym i skomplikowanym zadaniem, ponieważ pojawiła się konieczność wygięcia surowca w dwóch osiach – stworzenie tej niezwykłej formy wymagało zaangażowania sześcioosobowego zespołu rzemieślników i specjalnie skonstruowanego przyrządu. Stół wykonany jest z gładkiego, czystego kawałka wiśni amerykańskiej, z prostym profilem usłojonej nogi widocznym w otworze na blacie. Wsuwana półka na laptopa działa jako wzmocnienie konstrukcji stołu.
AHEC jest wiodącym międzynarodowym stowarzyszeniem handlowym, reprezentującym amerykański przemysł drewna liściastego. Jego członkami są zaangażowani w rozwój działalności eksporterzy drewna liściastego, którzy oferują znaczące ilości produktów na rynkach całego świata. Od ponad 30 lat AHEC prowadzi działania promocyjne na arenie międzynarodowej, z powodzeniem budując charakterystyczną i kreatywną markę dla amerykańskiego drewna liściastego. Uwzględniając kluczową rolę, jaką odgrywa projektowanie we właściwym i innowacyjnym wykorzystaniu drewna liściastego, AHEC wspiera amerykańską branżę drewna liściastego poprzez stwarzanie nowych możliwości i budowanie relacji z projektantami na całym świecie. W Europie AHEC słynie z twórczej i ambitnej współpracy z architektami i projektantami, która podkreśla potencjał zrównoważonych materiałów drewnianych i inspiruje do większego ich wykorzystania.
Więcej na: www.connectedbydesign.online