Prawdziwy design to przedmioty ponadczasowe i do pewnego stopnia niewidzialne. O ich pieknie nie świadczy wygląd ani cena, lecz funkcjonalność, proporcje, szlachetne starzenie się. Zwyczajność.
Prawdziwy design to przedmioty ponadczasowe i do pewnego stopnia niewidzialne. O ich pieknie nie świadczy wygląd ani cena, lecz funkcjonalność, proporcje, szlachetne starzenie się. Zwyczajność.
W dyskusjach o tym, czym design jest, a czym nie jest, a także, po co jest i co może zrobić, kwestia estetyki jest często pomijana lub lekceważona. Gorzej nawet, często potrzeba estetyczna, a także edukacja w tej dziedzinie, którą przez ostatnie 20 lat przechodzi nasze społeczeństwo są wskazywane jako główne winowajczynie tego, że designu i projektantów nikt nie rozumie. Słychać często, że postrzeganie designu w kategoriach estetycznych, spłyca go i upraszcza nad miarę.
Pełen felieton Agnieszki Jacobson-Cieleckiej przeczytacie w szóstym numerze kwartalnika „Design Alive”.
*Agnieszka Jacobson-Cielecka to dyrektor programowa ds. designu w poznańskiej School of Form, ale również dziennikarka, krytyczka i kuratorka designu, założycielka i wieloletnia redaktor naczelna polskiej edycji „Elle Decoration”. W latach 2007-2010 kuratorka festiwalu Łódź Design. W 2012 roku wyróżniona główną nagrodą w kategorii Animator w konkursie Design Alive Awards (to pierwsze w Polsce nagrody przyznawane za oryginalną i kreatywną umiejętność odpowiadania na potrzeby konsumenta nowej generacji). W magazynie „Design Alive” prowadzi autorską rubrykę „Czy design może…”. W pierwszym odcinku odpowiada na pytanie „Czy design może być piękny?”.